SPOSOBY FINANSOWANIA DZIAŁALNOŚCI
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Dochody własne, subwencje
Zgodnie z art. 51 ustawy o samorządzie gminnym gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.
Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy. Statut gminy określa uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.
Projekt budżetu gminy przygotowuje burmistrz. Bez zgody burmistrza rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków, które nie znajdują pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia tych źródeł .
Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami burmistrz przedkłada radzie gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt regionalnej izbie obrachunkowej, celem zaopiniowania. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada gminy (art. 53). Do czasu uchwalenia budżetu przez radę gminy , jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedkładany radzie gminy.
W przypadku nieuchwalenia budżetu w ustawowym terminie, regionalna izba obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu.
Zgodnie z art.54 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym dochodami gminy są:
podatki,
opłaty,
inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,
dochody z majątku gminy,
subwencja ogólna z budżetu państwa.
Dochodami gminy mogą być:
dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadan własnych,
wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
spadki,
zapisy,
darowizny,
inne dochody.
Subwencje ogólne są ustalane dla gmin według zobiektywizowanych kredytów, które określa odrębna ustawa (art. 55) Minister Finansów ustala wysokość i rozdziela subwencje ogólne na rzecz każdej gminy bezpośrednio z budżetu państwa.
Według art.57 w uchwale budżetowej określa się źródło pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
Uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte (art.58). Uchwały rady gminy zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady. Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania (art.59).
Za gospodarkę finansową gminy odpowiada burmistrz (art.60). Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo do:
zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,
emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,
dokonywania wydatków budżetowych,
zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,
dysponowania rezerwami budżetu gminy,
blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
Gospodarka finansowa gminy jest jawna (art. 61).
Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego. Burmistrz informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.
Regionalne izby obrachunkowe sprawują kontrolę gospodarki finansowej gmin i związków (art. 62).
Burmistrz przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej (art. 90) uchwałę budżetową, uchwałę
w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy i zarządzenie burmistrza objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej.
Zgodnie z art. 51 ustawy o samorządzie gminnym gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.
Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy. Statut gminy określa uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.
Projekt budżetu gminy przygotowuje burmistrz. Bez zgody burmistrza rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków, które nie znajdują pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia tych źródeł .
Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami burmistrz przedkłada radzie gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt regionalnej izbie obrachunkowej, celem zaopiniowania. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada gminy (art. 53). Do czasu uchwalenia budżetu przez radę gminy , jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedkładany radzie gminy.
W przypadku nieuchwalenia budżetu w ustawowym terminie, regionalna izba obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu.
Zgodnie z art.54 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym dochodami gminy są:
Dochodami gminy mogą być:
Subwencje ogólne są ustalane dla gmin według zobiektywizowanych kredytów, które określa odrębna ustawa (art. 55) Minister Finansów ustala wysokość i rozdziela subwencje ogólne na rzecz każdej gminy bezpośrednio z budżetu państwa.
Według art.57 w uchwale budżetowej określa się źródło pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
Uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte (art.58). Uchwały rady gminy zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady. Dyspozycja środkami pieniężnymi gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania (art.59).
Za gospodarkę finansową gminy odpowiada burmistrz (art.60). Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo do:
Gospodarka finansowa gminy jest jawna (art. 61).
Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego. Burmistrz informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.
Regionalne izby obrachunkowe sprawują kontrolę gospodarki finansowej gmin i związków (art. 62).
Burmistrz przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej (art. 90) uchwałę budżetową, uchwałę
w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy i zarządzenie burmistrza objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej.