REFERAT FINANSOWY
Do podstawowego zakresu działania Referatu Finansów należy prowadzenie gospodarki finansowej i budżetowej Gminy zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych oraz dochodach jednostek samorządu terytorialnego, prowadzenie spraw związanych z wymiarem i poborem zobowiązań pieniężnych oraz podatków i opłat lokalnych, zapewnienie obsługi finansowo - księgowej, a w szczególności:
W zakresie księgowości budżetu Gminy:
- przekazywanie określonych uchwałą budżetową środków finansowych podległym jednostkom oraz podmiotom, z którymi zawarto umowy na realizację zadań Gminy,
- dokonywanie operacji finansowych i księgowych związanych z wpływem środków finansowych do budżetu Gminy, w tym w szczególności na realizację zadań zleconych,
- prowadzenie księgowości dochodów i wydatków budżetowych w układzie analitycznym
i syntetycznym, rozliczenia z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa (VAT itp.), - prowadzenie ewidencji analitycznej i syntetycznej majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych oraz pozostałych środków trwałych (wyposażenia) Urzędu, stanowiącego mienie komunalne Gminy,
- przyjmowanie sprawozdań jednostkowych z wykonania budżetu, sporządzanie sprawozdawczości zbiorczej oraz przekazywanie jej do ustalonych przepisami organów,
- nadzór nad planami finansowymi podległych placówek oświaty w zakresie sposobu wykorzystania subwencji oświatowej oraz dotacji z budżetu Gminy
- przygotowanie zarządzeń i instrukcji regulujących zasady gospodarki finansowej,
- prowadzenia ewidencji księgowych,
W zakresie planowania i nadzoru nad realizacją budżetu:
- opracowywanie projektu budżetu Gminy,
- przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń dotyczących budżetu i zmian w budżecie,
- nadzorowanie prawidłowości opracowywania planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy oraz sposobu ich wykonania,
- przygotowywanie opracowań informacji dotyczących wykonania i zmian w budżecie oraz przekazywanie ich do Regionalnej Izby Obrachunkowej i Rady Miejskiej,
- sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości finansowej i budżetowej w zakresie wykonania budżetu Gminy.
W zakresie podatków i opłat lokalnych:
- projektowanie oraz realizacja uchwał w zakresie podatków i opłat lokalnych na dany rok budżetowy,
- wymiar, przypis, pobór podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej,
- ewidencja wpłat z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz wydawanie decyzji wynikających
z realizacji przez podatników obowiązku podatkowego, - ewidencja wpłat z tytułu dochodów z majątku tj. opłat ze sprzedaży majątku,
z tytułu zarządu, dzierżawy, wieczystego użytkowania, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, administrowania lokalami użytkowymi, - zgłaszanie do sądów wierzytelności budżetu Gminy, z tytułu podatków i opłat lokalnych,
w przypadku podmiotów gospodarczych postawionych w stan upadłości, - prowadzenie spraw związanych z umorzeniem, zaniechaniem poboru lub przesunięciem terminu płatności podatków i opłat lokalnych tj. wszczęcie i prowadzenie postępowania podatkowego, gromadzenie dokumentacji, opiniowanie wniosków oraz przedkładanie organowi podatkowemu celem podjęcia i wydania decyzji w sprawie,
- prowadzenie kontroli opłaty miejscowej,
- prowadzenie spraw wynikających z przepisów ustawy o opłacie skarbowej,
W zakresie obsługi finansowo - księgowej Urzędu:
- rozrachunki wynagrodzeń z uwzględnieniem rozliczeń w zakresie należnych składek na ubezpieczenia oraz prowadzenie dokumentacji wynagrodzeń i składek zgodnie
z przepisami ustawy o ubezpieczeniach społecznych, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym i podatku dochodowym od osób fizycznych, - rozrachunki i wypłata świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
- prowadzenie spraw wynikających z rozliczeń w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych,
- obsługa finansowa zawartych umów zleceń,
- wydawanie zaświadczeń z zakresu spraw realizowanych w referacie.
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych.
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy publicznej.
- rozliczanie wyników inwentaryzacji.
- Nadzór nad rozliczaniem i sporządzaniem deklaracji VAT
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotem podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, w tym:
- przyjmowanie wniosków o zwrot podatku akcyzowego wraz z załącznikami,
- sporządzanie decyzji ustalających wysokość zwrotu podatku akcyzowego,
- sporządzanie list wypłat zwrotu podatku akcyzowego,
- sporządzanie sprawozdawczości ze zwrotu podatku akcyzowego.
W zakresie windykacji należności:
- wysyłanie upomnień i wezwań do zapłaty należności,
- wystawianie tytułów wykonawczych,
- sporządzanie pozwów o zapłatę należności,
- współpraca z komornikami sądowymi i innymi organami egzekucyjnymi.