INFORMACJA
Najważniejsze ze zmiany to:
Rejestracja stanu cywilnego
Rejestracja noworodków: wraz z rejestracją nowo narodzonego dziecka, w urzędzie dokonywać się będzie jego zameldowanie. Ponadto System Rejestrów Państwowych wygeneruje dla dziecka nr PESEL.
Odpisy aktów stanu cywilnego: Urząd Stanu Cywilnego w Białej Piskiej będzie właściwy, jak dotychczas dla rejestracji zdarzeń z zakresu rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów, które następują na terenie gminy Biała Piska.
Natomiast w nowej ustawie określono, iż odpisy aktów stanu cywilnego pobrać będzie można w każdym urzędzie stanu cywilnego, niezależnie od tego, gdzie nastąpiło urodzenie, zgon czy zawarcie małżeństwa. Jest to odmiejscowienie wydawania odpisów z aktów stanu cywilnego, np.: urodzenie zarejestrowano w USC w Warszawie, odpis aktu urodzenia pobrać można w Łodzi lub każdym innym USC. Związek małżeński zawarto w Koszalinie, odpis aktu małżeństwa pobrać można w USC w Katowicach i każdym innym USC. Będzie również istniała możliwość pozyskania odpisu poprzez platformę e-PUAP. Przewidywany termin załatwienia około do 10 dni.
Zawarcie związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego: Ustawodawca rozszerzył możliwość zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego. Dotyczyć to będzie nie tylko osób w stanie zagrożenia życia lub zdrowia albo pozbawionych wolności, ale także narzeczonych, którzy wskażą miejsce zawarcia małżeństwa zapewniające zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwa osób obecnych na uroczystości.
Dowody osobiste:
- możliwość złożenia wniosku o dowód osobisty w dowolnym urzędzie miasta/gminy w Polsce,
- możliwość złożenia wniosku o dowód osobisty drogą elektroniczną. Obywatel odwiedzi Urząd Miejski w Białej Piskiej wyłącznie w celu odbioru gotowego dokumentu tożsamości,
- w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa jeden rodzic lub opiekun prawny,
- możliwość działania przez pełnomocnika, w sprawie odbioru dowodu osobistego, w przypadku, gdy wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, chorą, która nie wychodzi z domu,
- możliwość dokonania zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego drogą elektroniczną,
- ujednolicenie wzoru fotografii dołączanej do wniosku o wydanie dowodu osobistego z przepisami ustawy o paszportach,
- obowiązek dostarczania przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów, w formie aktów stanu cywilnego, został ograniczony wyłącznie do przypadku niezgodności danych wskazanych we wniosku, z informacjami istniejącymi w posiadanych przez organ rejestrach,
- brak adnotacji o miejscu zameldowania w dowodzie osobistym. Do tej pory każda zmiana adresu zameldowania, wymagała wymiany dowodu osobistego,
- prosty do wypełnienia wniosek o wydanie/wymianę dowodu osobistego.
Ewidencja ludności:
- możliwość dokonania wymeldowania lub zgłoszenia wyjazdu za granicę drogą elektroniczną,
- możliwość uzyskania numeru PESEL przez cudzoziemca bezpośrednio po dokonaniu zameldowania.
Uwaga!
Nowe rozwiązania, mimo że docelowo mają być dla klientów korzystne, to w pierwszym okresie, po wprowadzeniu nowych zasad, czas załatwiania spraw może się wydłużyć.
Utrudnienia, jakie mogą wystąpić po 1 marca 2015 r. w czasie obsługi klientów w zakresie ewidencji ludności, wydawania dowodów osobistych i rejestracji stanu cywilnego mają związek z tworzonym przez MSW od kilku lat systemem opartym na budowie centralnych rejestrów. Aplikacja informatyczna, która wspierać będzie System Rejestrów Państwowych obarczona jest wadami i nadal modyfikowana. Ostatecznie o sprawności działania nowego systemu zadecyduje realne działanie.
Prosimy mieszkańców o wyrozumiałość w tym trudnym, pierwszym okresie funkcjonowania nowych rozwiązań. Deklarujemy, że nie zaniedbujemy staranności dla najlepszej realizacji nowych zadań leżących po stronie Urzędu Miejskiego w Białej Piskiej.
Zachęcamy do kontaktu z nami. Informacje w sprawach:
- dowodów osobistych oraz w sprawach rejestracji stanu cywilnego można uzyskać pod numerem telefonu 87/424 13 64,
- ewidencji ludności można uzyskać pod numerem telefonu 87/424 13 72.