BIP Urzędu Miejskiego w Białej Piskiej

Biuletyn Informacji Publicznej

Zadania Urzędu Stanu Cywilnego w Białej Piskiej

Kierownik - Elżbieta Jabłońska Urząd Miejski w Białej Piskiej Pok. nr 5 tel. 087 424-13-64

Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należą:

  • sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw, zgonów w trybie zwykłym i szczególnym.
  • prowadzenie i kompletowanie akt zbiorowych oraz skorowidzów alfabetycznych do aktów stanu cywilnego,
  • wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego.
  • dokonywanie wzmianek dodatkowych i przypisków w aktach urodzeń, małżeństw i zgonów na podstawie:
    1. orzeczeń sądowych,
    2. decyzji administracyjnych,
    3. innych dokumentów ustalających stan cywilny lub wpływających na treść aktu.
  • przyjmowanie oświadczeń o:
    1. a) uznaniu ojcostwa,
    2. b) powrocie małżonka rozwiedzionego do poprzedniego nazwiska,
    3. c) zmianie imienia (imion) dziecka wpisanego do aktu urodzenia (art.70 p.a.s.c.),
    4. d) w sprawie nazwiska dziecka, o którym mowa w art. 88 §3 k.r.o.,
    5. e) małżonków, że dziecko będzie nosiło takie samo nazwisko jakie nosi lub nosiłoby ich wspólne dziecko (art.69 p.a.s.c./90 k.r.o.).

 

  • wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie:
  1. zmiany imienia i nazwiska,
  2. zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu.
  • dokonywanie czynności materialno – technicznych z zakresu rejestracji stanu cywilnego nie skutkujących sporządzeniem aktu stanu cywilnego tj.:
    1. a) prostowania aktu stanu cywilnego,
    2. b) uzupełnienia aktu stanu cywilnego,
    3. c) odtworzenia aktu stanu cywilnego,
    4. d) ustalenia treści aktu stanu cywilnego,
    5. e) wpisania aktu sporządzonego za granicą
  • dokonywanie zmian w Rejestrze Stanu Cywilnego w oparciu o zgłoszenia innych USC, decyzje administracyjne, orzeczenia sądowe i inne dokumenty przewidziane w ustawie – Prawo o aktach stanu cywilnego.
  • wydawanie zaświadczeń o:
  1. stanie cywilnym,
  2. tym, że zgodnie z prawem polskim osoba może zawrzeć małżeństwo,
  3. braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (art.41 k.r.o.),
  4. zamieszczonych i niezamieszczonych w Rejestrze Stanu Cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
  5. nieposiadaniu księgi stanu cywilnego.
    • prowadzenie korespondencji krajowej i konsularnej.
    • współpraca z sądami, urzędami stanu cywilnego, referatami i wydziałami spraw obywatelskich w całym kraju.
    • wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa na podstawie art. 4 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz sporządzanie aktów małżeństwa zgodnie z art.1 §2 i §3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego w związku z 10 Konkordatu.
    • organizowanie uroczystości jubileuszy 50-lecia pożycia małżeńskiego.
    • występowanie o nadanie numeru PESEL w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia dla osób urodzonych w Polsce.
    • wprowadzanie do rejestru PESEL zameldowania dziecka w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia.
    • występowanie o zmianę numeru PESEL w przypadku sprostowania daty urodzenia lub zmiany płci.
    • wprowadzania do rejestru PESEL danych o wymeldowaniu w związku ze zgonem osób posiadających numer PESEL.
    • aktualizacja, na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, w rejestrze PESEL danych odnośnie stanu cywilnego, zawartego małżeństwa czy zgonu osoby posiadającej numer PESEL dla której nie sporządzono polskiego aktu stanu cywilnego.
    • migracja aktów do Rejestru Stanu Cywilnego.
Data powstania: wtorek, 12 kwi 2016 08:44
Data opublikowania: wtorek, 12 kwi 2016 08:56
Opublikował(a): Administrator
Zaakceptował(a): Administrator
Artykuł był czytany: 3007 razy