Sposób przyjmowania i załatwiania spraw
ZASADY PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA I ROZSTRZYGNIĘCIA
INDYWIDUALNYCH SPRAW ORAZ SKARG I WNIOSKÓW
INTERESANTÓW
1.
- Indywidualne sprawy interesantów rozpatrywane są w terminach określonych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego oraz w przepisach szczególnych.
- Sprawy wniesione przez interesantów do Urzędu są ewidencjonowane w Dzienniku Korespondencji prowadzonym na Stanowisku ds. Kancelaryjnych oraz w spisach spraw na stanowiskach pracy.
- Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe rozpatrywanie indywidualnych spraw interesantów ponoszą pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
2.
- Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:
- udzielania informacji niezbędnych do rozpatrzenia danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów prawnych,
- rozstrzygnięcia sprawy niezwłocznie lub określenia terminu rozstrzygnięcia sprawy,
- poinformowania o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy, w przypadku zaistnienia takiej konieczności.
- Kontrolę w zakresie rozstrzygania indywidualnych spraw interesantów sprawują kierownicy referatów i Sekretarz.
3.
- Skargi rozpatrują i rozstrzygają:
- Rada, w sprawach dotyczących Burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- Burmistrz lub Zastępca Burmistrza, w sprawach objętych zakresem działania Gminy,
z wyjątkiem kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, - Burmistrz – w sprawach skarg na pracowników Urzędu,
- Sekretarz, Skarbnik i kierownicy referatów w sprawach dotyczących działalności podlegających im komórek organizacyjnych Urzędu.
- Interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmują:
- Burmistrz lub Zastępca Burmistrza, w każdy poniedziałek, w godzinach od 10.00 do 14.00.
W przypadku, gdy dzień wyznaczony do przyjmowania w sprawach skarg i wniosków jest dniem ustawowo wolnym od pracy, interesanci są przyjmowani w następnym dniu roboczym, - Sekretarz, Skarbnik i Kierownicy Referatów – codziennie w godzinach pracy Urzędu.
- Obsługę interesantów przyjmowanych w sprawach skarg i wniosków przez Burmistrza, Zastępcę Burmistrza, prowadzi pracownik zatrudniony na Stanowisku ds. Kancelaryjnych.
- Dekretacji wpływających do Urzędu skarg, oprócz Burmistrza, mogą dokonywać:
- Zastępca Burmistrza,
- Sekretarz.
4.
- Skargi i wnioski złożone ustnie przyjmuje się do protokołu.
- Skargi i wnioski wniesione do Urzędu:
- ustnie do protokołu,
- w formie pisemnej,
podlegają rejestracji w Głównym Rejestrze Skarg, prowadzonym na Stanowisku ds. Kancelaryjnych.
- Kierownicy referatów mają obowiązek natychmiastowego zgłoszenia skarg, które wpłynęły do Urzędu z pominięciem referatu w celu zarejestrowania ich w Głównym Rejestrze Skarg, prowadzonym na Stanowisku ds. Kancelaryjnych.
- Po zarejestrowaniu skargi w Głównym Rejestrze Skarg, przekazuje się ją do załatwienia do referatów lub na samodzielne stanowiska pracy, właściwe ze względu na przedmiot sprawy.
- Jeżeli skarga wchodzi w zakres działania kilku referatów, Burmistrz wyznacza referat koordynujący do zbadania i załatwienia sprawy.
5.
- Odpowiedź na skargę lub wniosek powinna zawierać wyczerpujące wyjaśnienia istotnych okoliczności sprawy oraz ustosunkowanie się do wszystkich zarzutów podnoszonych w skardze lub propozycji zawartych we wniosku, a także informacje o podjętych rozstrzygnięciach.
- Odpowiedź na skargi i wnioski podpisuje Burmistrz lub Zastępca Burmistrza, a w razie ich nieobecności Sekretarz.
- Kierownicy referatów, pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy, którym przekazano skargę lub wniosek do załatwienia, obowiązani są zawiadomić pracownika zatrudnionego na Stanowisku ds. Kancelaryjnych o sposobie załatwienia skargi, przekazując kopię odpowiedzi udzielonej zainteresowanemu.
6.
- Skargi i wnioski, które nie wymagają postępowania wyjaśniającego, powinny być rozpatrzone
i załatwione niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni. - Inne skargi i wnioski, które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, powinny być załatwione w terminie jednego miesiąca od daty wpływu.
7.
- Bieżący nadzór nad organizacją przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w Urzędzie sprawuje Sekretarz.
- O przypadkach stwierdzenia powtarzających się uchybień w zakresie załatwiania skarg, Sekretarz informuje Burmistrza, przedkładając stosowne wnioski.
- W okresach rocznych Sekretarz przedstawia Burmistrzowi analizę z rozpatrywania i załatwiania skarg w Urzędzie.