BIP Urzędu Miejskiego w Białej Piskiej

Biuletyn Informacji Publicznej

Statut 2005









STATUT


PUBLICZNEGO GIMNAZJUM

w Drygałach

SPIS TREŚCI

l. NAZWA SZKOŁY s. 3

II. INNE INFORMACJE O SZKOLE s. 3

III CELE I ZADANIA GIMNAZJUM s. 3

IV. ORGANY GIMNAZJUM s. 6

DYREKTOR GIMNAZJUM s. 6

RADA PEDAGOGICZNA s. 7

RADA GIMNAZJUM s. 8

RADA RODZICÓW s. 10

SAMORZĄD UCZNIOWSKI s. 10

V. ZASADY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW s. 11

VI. ORGANIZACJA GIMNAZJUM s. 12

VII. NAUCZYCIELE l INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM s. 14

VIII. UCZNIOWIE SZKOŁY s. 17

IX. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCYCIELI
W PRZYPADKU USPRAWIEDLIWIANIA OPUSZCZONYCH s.20
GODZIN LEKCYJNYCH PRZEZ NAUCZYCIELI

X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE s. 21

XI. ZMIANY W STATUCIE s. 21
I. NAZWA SZKOŁY


§ 1.

1. Publiczne Gimnazjum przy Szkole Podstawowej
2. Publiczne Gimnazjum przy Szkole Podstawowej w Drygałach jest placówką publiczną, działającą zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami), zwaną w dalszej treści statutu „gimnazjum".
3. Siedzibą gimnazjum jest budynek Szkoły Podstawowej


§ 2.

Organ prowadzący nadaje gimnazjum imię, na wniosek rady gimnazjum lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.


§ 3.

Ustalona nazwa gimnazjum jest używana w pełnym brzmieniu w dokumentach.
Na pieczęciach używana jest nazwa: „Publiczne Gimnazjum”.
Na stemplach używana jest nazwa: „Publiczne Gimnazjum (kod, miejscowość, ulica, telefon).




II. INNE INFORMACJE O SZKOLE


§ 4.

1. Gimnazjum jest jednostką budżetową, dla której organem prowadzącym jest Rada Gminy Biała Piska.

2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Olsztynie.


§ 5.

Cykl kształcenia w gimnazjum trwa trzy lata.


III. CELE I ZADANIA GIMNAZJUM

§ 6.

1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty oraz w wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych

2. Edukacja w gimnazjum, wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne, winna:

1. Umożliwić zdobycie wiedzy na poziomie umożliwiającym uzyskanie świadectwa ukończenia gimnazjum oraz dalszego kształcenia w liceach profilowanych i zawodowych poprzez:

• realizację odpowiednich programów nauczania z poszczególnych przedmiotów obowiązkowych,

• atrakcyjny proces nauczania, w którym w realizacji programów dominują aktywne metody nauczania,

• wyrabianie umiejętności rozumnego wykorzystania uzyskanej wiedzy w życiu codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem.

2. Rozbudzać i rozwijać indywidualne zainteresowania ucznia poprzez:

• rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,

• udział w konkursach przedmiotowych,

• umożliwienie realizacji indywidualnych programów nauczania uczniom
bardzo zdolnym oraz uczniom wymagającym szczególnej troski.

3. Rozwijać umiejętności społeczne ucznia poprzez:

• kształtowanie postaw opartych na solidnych podstawach etycznych,

• zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu
w grupie rówieśniczej.

4. Kształtować środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku ucznia poprzez:

• ścisłą współpracę z rodzicami,

• realizację celów wychowawczych w procesach lekcyjnych i pozalekcyjnych,

• realizowanie programu wychowawczego gimnazjum.

5. Pomóc w podejmowaniu decyzji dotyczącej dalszej edukacji poprzez:

• poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,

• organizowanie spotkań z przedstawicielami poszczególnych zawodów,

• organizowanie wycieczek do zakładów pracy, firm, itp.

3. Sposób wykonywania zadań z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia określa ,,Program wychowawczy szkoły” oraz ,,Szkolny program profilaktyki”, uchwalony przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

4. Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego określa „Wewnątrzszkolny system oceniania", uchwalony przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.


5. Za zgodą organu prowadzącego w ramach posiadanych środków finansowych i w oparciu o szczegółowe przepisy gimnazjum może organizować oddziały integracyjne lub oddziały specjalne.

6. Gimnazjum może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną.
Szczegółowe zasady określa rozporządzenie właściwego ministra w sprawie zasad
i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły
i placówki publiczne.

7. Dyrektor gimnazjum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, zainteresowań oraz wyrównywania szans i wspierania możliwości rozwojowych:

1) zajęcia dodatkowe mogą być prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym lub poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych,

2) liczbę uczniów na zajęciach specjalistycznych regulują odrębne przepisy.

3) liczba członków kół zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych nie może być mniejsza niż 12 uczniów.

8. Dyrektor, na wniosek wychowawcy klasy dla uczniów, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie występuje do:

1) Ośrodka Pomocy Społecznej w Białej Piskiej i Prostek o zapomogi, dofinansowanie do obiadów,

2) organu prowadzącego o przydzielenie środków finansowych na ufundowanie stypendiów,

3) innych ośrodków społecznych i charytatywnych o pomoc finansową, rzeczową,

4) współpracuje z Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Piszu.

9. Dyrektor i rada pedagogiczna gimnazjum współpracują z Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Piszu, a także z różnego rodzaju ośrodkami poradnictwa
i specjalistycznej pomocy dla dzieci i rodziców.

10. Gimnazjum współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki uwzględniając ich prawo do znajomości zadań gimnazjum oraz przepisów oświatowych. Szczegółowe zasady współdziałania zawiera ,,Program wychowawczy szkoły”, ,,Szkolny program profilaktyki ” oraz ,,Wewnątrzszkolny system oceniania”.




IV. ORGANY GIMNAZJUM

§ 7.
l. ORGANAMI GIMNAZJUM SĄ:

/. Dyrektor gimnazjum

2. Rada pedagogiczna

3. Rada gimnazjum (jeżeli będzie utworzona)

4. Rada rodziców

5. Samorząd uczniowski

2. DYREKTOR GIMNAZJUM

1. Dyrektor gimnazjum jest kierownikiem jednostki organizacyjnej samorządu gminnego.

2. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą gimnazjum oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

3. Sprawuje nadzór pedagogiczny na zasadach określonych w przepisach szczególnych.

4. Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.

5. Realizuje uchwały rady pedagogicznej w ramach jej kompetencji stanowiących.

6. Podejmuje decyzje w sprawach:

• zezwolenia na realizację indywidualnego programu lub toku nauki na wniosek rodziców po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej.

• zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza gimnazjum na wniosek rodziców.

7. Jest pracodawcą dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.

8. Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników niepedagogicznych.

9. Przyznaje nagrody, występuje z wnioskami, po zasięgnięciu. opinii rady pedagogicznej i rady gimnazjum, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom gimnazjum.

10. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym gimnazjum zaopiniowanymi przez radę gimnazjum i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

11. Organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę gimnazjum.

12. Powierza stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze i dokonuje odwołania z tych stanowisk, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady gimnazjum oraz rady pedagogicznej.

13. Administruje budynkiem szkolnym na mocy decyzji Zarządu Miasta i Gminy.

14. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

15. Dyrektor gimnazjum w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą gimnazjum, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.

16. Odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów gimnazjalnych.

17. Dyrektor gimnazjum w uzasadnionych przypadkach może wystąpić z wnioskiem do Kuratora Oświaty w Olsztynie o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum w przypadkach określonych w statucie na podstawie wniosku rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.

18. Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.

19. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go nauczyciel tej szkoły wyznaczony przez organ prowadzący.

3. RADA PEDAGOGICZNA

Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem gimnazjum w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum.

Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników gimnazjum.

1. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor gimnazjum

2. Zebrania rady pedagogicznej odbywają się zgodnie z opracowanym na początku roku planem pracy.

3. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez dyrektora gimnazjum za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

4. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.

5. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, rady gimnazjum organu prowadzącego gimnazjum albo, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej

6. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.

7. Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności gimnazjum.

8. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1. Zatwierdzanie planów pracy gimnazjum.

2. Podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.

3. Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w gimnazjum.

4.Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli gimnazjum

5. Podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.

9. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1. Organizację pracy gimnazjum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

2. Projekt planu finansowego gimnazjum.

3. Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4. Propozycje dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

10. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.

11. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.

12. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

13. Wykonuje kompetencje przewidziane dla rady gimnazjum zgodnie z artykułem 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

14. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do dyrektora o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum.


4. RADA GIMNAZJUM
Kompetencje rady gimnazjum.

1. Rada gimnazjum uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych gimnazjum, a także:

1) uchwala statut gimnazjum i jego zmiany,

2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych gimnazjum i opiniuje plan finansowy gimnazjum.

3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad gimnazjum z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności gimnazjum, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w gimnazjum; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,

4) opiniuje plan pracy gimnazjum, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla gimnazjum,

5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan gimnazjum i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego gimnazjum oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.

2. W celu wspierania działalności statutowej gimnazjum rada gimnazjum może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.

3. Zasady wydatkowania funduszy rady gimnazjum określa regulamin, o którym mowa
w pkt. 4.

4. Rada gimnazjum uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego. Zebrania rady są protokołowane.

5. W skład rady gimnazjum wchodzą w równej liczbie:
1) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
2) rodzice wybrani przez ogół rodziców,
3) uczniowie wybrani przez ogół uczniów.

6. Rada gimnazjum liczy 6 osób.

7. Tryb wyboru członków rady gimnazjum dla wszystkich organów, których przedstawiciele wchodzą w skład rady gimnazjum

• Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym na ogólnym zebraniu wyborczym.

• Lista kandydatów z każdego organu nie może być mniejsza od liczba 2.

• Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić ustnie swoją zgodę na kandydowanie.

• Każdy wyborca może oddać głos na 2 kandydatów.

• Wybrani zostają ci kandydaci, którzy uzyskali zwykłą większość głosów uczestników prawomocnego zebrania wyborczego.

• Przy równej ilości uzyskanych głosów więcej niż 2 kandydatów zarządza się ponowne głosowania aż do wyłonienia 2 kandydatów.

• Nowo wybrana rada gimnazjum ma obowiązek uprawomocnienia się na pierwszym posiedzeniu.

8. Kadencja rady gimnazjum trwa 3 lata. Można dokonywać corocznej zmiany jednej trzeciej składu rady.

9. W posiedzeniach rady gimnazjum może brać udział, z głosem doradczym, dyrektor gimnazjum. Do udziału w posiedzeniach rady gimnazjum mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym.

10. W regulaminie, o którym mowa w pkt. 7, mogą być określone rodzaje spraw, w których rozpatrywaniu nie biorą udziału przedstawiciele uczniów.


5. RADA RODZICÓW

1. Rada rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów.

2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów gimnazjum.

3. Rada rodziców uchwala regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem gimnazjum.

4. Rada rodziców może występować do rady gimnazjum, rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw gimnazjum.

5. W celu wspierania działalności statutowej może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w pkt 3.


6. SAMORZĄD UCZNIOWSKI

1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum.

2. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

3. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem.

4. Samorząd może przedstawiać radzie gimnazjum, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach gimnazjum. W szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

• prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

• prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

• prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a rozwijaniem i zaspokajaniem własnych zainteresowań,

• prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,

• prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,

• prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.




V. ZASADY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW

§ 8.

1. Wszystkie organy współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów gimnazjum.

2. W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami gimnazjum lub wewnątrz niego należy:

1) W przypadku konfliktu wewnątrz klasy lub między klasami, wychowawca klasy jest zobowiązany do:

 zbadania przyczyn konfliktu,
 wysłuchania osób będących stronami,
 wystąpienia w roli mediatora między stronami,
 uświadomienie skutków czynu i zapobieżenie pojawianiu się takich zachowań,
 w przypadku braku porozumienia lub zaostrzenia konfliktu wychowawca (cy) klasy powiadamia pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły,
 dyrektor szkoły w ciągu 7 dni wydaje decyzję rozwiązującą konflikt i powiadamia o nim strony,
 od decyzji dyrektora szkoły przysługuje odwołanie w terminie 7 dni do organu prowadzącego.

2) W przypadku konfliktów zagrażających życiu, zdrowiu i poważnemu naruszeniu porządku publicznego stosuje się „Procedury postępowania szkoły w przypadkach zagrożeń młodzieży demoralizację, ...”

3) W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między nauczycielem a uczniem, wychowawca danej klasy jest zobowiązany do:

 zbadania przyczyn konfliktu,
 wysłuchania osób będących stronami,
 wystąpienia w roli mediatora,
 w przypadku braku porozumienia wychowawca powiadamia dyrektora szkoły, który rozwiązuje konflikt,
 dyrektor szkoły w ciągu 7 dni wydaje decyzję o rozwiązaniu konfliktu i powiadamia o nim strony,
 od decyzji dyrektora szkoły przysługuje odwołanie w terminie 7 dni do organu prowadzącego.
 w przypadku gdy jedną ze stron konfliktu jest wychowawca klasy w roli mediatora występuje dyrektor szkoły, który wydaje decyzję o rozwiązaniu konfliktu, od której w ciągu 7 dni przysługuje odwołanie do organu prowadzącego




4) w przypadku między nauczycielem a rodzicem ucznia, wychowawca klasy jest zobowiązany do:
 zbadania przyczyn konfliktu,
 wystąpienia w roli mediatora,
 w przypadku braku porozumienia między stronami wychowawca klasy powiadamia dyrektora szkoły,
 dyrektor zobowiązany jest do ponownego ustalenia przyczyn konfliktu, wysłuchania stron, wystąpienia w roli mediatora,
 dyrektor szkoły w ciągu 7 dni wydaje decyzję o rozwiązaniu konfliktu i powiadamia o nim strony,
 od decyzji dyrektora szkoły przysługuje odwołanie w terminie 7 dni do organu prowadzącego.
 W przypadku gdy konflikt dotyczy rodziców ucznia i wychowawcy klasy, sprawą zajmuje się pedagog szkolny lub dyrektor szkoły.

3. Spory między dyrektorem gimnazjum a innymi organami gimnazjum rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu organ prowadzący gimnazjum albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny.


VI. ORGANIZACJA GIMNAZJUM

§ 9.

Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział. Liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 26.

§ 10.

1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach, na których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych i innych, na zajęciach z języków obcych i informatyki, z zastrzeżeniem pkt. 2.

2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.

3. W oddziałach liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów i mniej niż 30 uczniów podziału na grupy, o których mowa w ust 3, można dokonać po zapewnieniu środków finansowych przez organ prowadzący gimnazjum.

4. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od l2 do 26 uczniów oddzielnie z chłopcami i dziewczynkami.

§ 11.

1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie krótszy od 30 minut i nie dłuższy niż l godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

2. W uzasadnionych przypadkach (dowóz uczniów do gimnazjum, warunki lokalowe warunki atmosferyczne, itp.) długość przerw między lekcyjnych może ulec skróceniu po uzgodnieniu z organem prowadzącym.

3. Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę.

4. W ciągu tygodnia zajęcia mogą rozpoczynać się przed godziną 8.

§ 12.

l. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w gimnazjum ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu gimnazjum organizuje świetlicę.

2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy liczy nie mniej niż 25 uczniów.

§ 13.

l. Gimnazjum zapewnia uczniom możliwość spożycia w higienicznych warunkach jednego posiłku w stołówce.

2. Odpłatność za korzystanie z posiłków regulują odrębne przepisy.

3. Dyrektor w porozumieniu z radą gimnazjum może zwolnić częściowo lub całkowicie z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia w miarę posiadanych środków finansowych.

§ 14.

1. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy gimnazjum oraz rodzice.

2. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do zbiorów podczas zajęć lekcyjnych
i po ich zakończeniu.

3.Pomieszczenie biblioteki szkolnej powinno umożliwiać gromadzenie i opracowywanie zbiorów.

4. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych gimnazjum.

5. Szczegółową organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczycieli bibliotekarzy określają szczegółowe przepisy.

6. Nauczyciel bibliotekarz opracowuje regulamin korzystania z biblioteki szkolnej.

§ 15.

Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerwy świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 16.

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji Gimnazjum zatwierdza organ prowadzący gimnazjum do dnia 30 maja każdego roku.

2. W arkuszu organizacji gimnazjum zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§ 17.

Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji gimnazjum dyrektor gimnazjum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.



VII. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM

§ 18.

1. W gimnazjum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w pkt. l, regulują odrębne przepisy.

§ 19.

1. W gimnazjum przewiduje się możliwość utworzenia stanowisk wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych z zastrzeżeniem pkt. 2.

2. W gimnazjum, które liczy co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora.

3. Dyrektor gimnazjum może, w ramach posiadanych środków finansowych tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze za zgodną organu prowadzącego gimnazjum.

§ 20.

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Do zadań nauczyciela należy:

1. Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów.

2. Dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego.

3. Dbałość o powierzone pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny.

4. Wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów ich zdolności i zainteresowań.

5. Bezstronność i obiektywizm w ocenianiu uczniów oraz sprawiedliwym traktowaniu wszystkich uczniów.

6. Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

§ 21.

l. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie i ewaluacja zestawu programów nauczania dla danego oddziału, o których mowa w przepisach w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania oraz wykazu tych programów.

2. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub problemowo-zadaniowe.

3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.

4. Do zadań zespołów, o których mowa w pkt. 2 należy:

1. Zespołowe rozwiązywanie problemów, wymiana doświadczeń.

2. Opracowanie propozycji szczegółowych zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Opracowanie szkolnego programu wychowawczego.

4. Opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów nauczania.

5. Organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz doradztwa metodycznego.

6. Udział w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych gimnazjum.

7. Opracowanie szkolnego programu profilaktyki.


§ 22.

1. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest by wychowawca opiekował się tym samym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego w gimnazjum.

3. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1. Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się.

2. Inspirowanie i wspomaganie działań zespołu uczniów.

3. Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami działalności szkolnej.

4. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust 2:

l. Otacza indywidualną opieką każdego wychowanka.

2. Planuje i organizuje wspólnie z rodzicami:

• różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,

• ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,

• współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, zwracając szczególną uwagę na tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów wybitnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami).

5. Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

1. Poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci.

2. Współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w działaniach
wychowawczych wobec dzieci i otrzymania od nich pomocy w swoich działaniach.

3. Włączania ich w sprawy życia klasy i gimnazjum.

6. Wnioskuje o pomoc materialną uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej do dyrektora gimnazjum i rady pedagogicznej dotyczącą bezpłatnych lub zniżkowych posiłków w stołówce szkolnej, pomocy finansowej przy zakupie podręczników, zapomóg i stypendiów.

7. Współpracuje z Powiatową Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Piszu oraz innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozwiązywaniu trudności.

8. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne) oraz pisze opinie o uczniach do innych instytucji.

9. Dyrektor szkoły może zmienić nauczyciela wychowawcę w porozumieniu z radą pedagogiczną w przypadku, gdy:

l. Nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.

2. Rada rodziców, rada gimnazjum lub samorząd szkolny złoży uzasadniony wniosek do dyrektora gimnazjum o zmianę wychowawcy po upływie przynajmniej 3 miesięcy nauki.

3. Przeniesienia nauczyciela.

4. Długotrwałej nieobecności.

5. W przypadku rażących zaniedbań wychowawcy w wywiązywaniu się z powierzonych mu zadań.

VIII. UCZNIOWIE SZKOŁY

§ 23.

1. Przyjmowanie uczniów do gimnazjum określają odrębne przepisy.

2. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie, którzy ukończyli szkołę podstawową i podlegają obowiązkowi szkolnemu (do ukończenia 18 roku życia).

a) Rada pedagogiczna może skreślić z listy ucznia, który do końca danego roku szkolnego ukończył 18 rok życia i jest nieklasyfikowany w ocenie końcoworocznej,

b) Można skreślić z listy ucznia, który w chwili ukończenia 18 roku życia nie uczęszcza na zajęcia lekcyjne,

c) Uczeń, który ukończył 18 rok życia i rokuje nadzieję na ukończenie gimnazjum – nadal kontynuuje naukę.

3. Doboru uczniów do poszczególnych klas pierwszych dokonuje dyrektor gimnazjum w porozumieniu z przyszłymi wychowawcami biorąc pod uwagę:

a) ilość uzyskanych punktów ze sprawdzianu zewnętrznego
b) średnią ocen z przedmiotów umieszczonych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej
c) ocenę zachowania

4. Dąży się do tego, aby każdy oddział tworzyli uczniowie osiągający bardzo dobre, dobre, jak i słabsze wyniki w nauce oraz z różną oceną zachowania, a także pochodzący z różnych miejscowości obwodu szkolnego.

5. Do gimnazjum przyjmowani są również uczniowie spoza obwodu szkolnego.


§ 24.

Prawa i obowiązki ucznia:

1. Uczeń ma prawo do:

1. Znajomości swoich praw (dostępność do wiedzy na ich temat – w tym powszechna dostępność statutu szkoły, wszelkich regulaminów podstaw ich tworzenia, procedur odwoływania się , roszczenia).

2. Równego traktowania wobec prawa (jednakowe ocenianie bez względu na status ucznia, a także równe traktowanie w sytuacji konfliktu z nauczycielem, w tym możliwość uzyskania wsparcia w sytuacji dowodzenia swoich racji, obiektywne wyjaśnianie sprawy).

3. Wolności wyrażania swojej opinii (w tym głównie dotyczącej spraw szkolnych takich jak : sądy światopoglądowe, opinie na temat bohaterów historycznych i literackich, na temat programów i metod nauczania oraz wszystkich innych spraw szkolno-uczniowskich, w tym pracy nauczycieli).

4. Swobodnej wypowiedzi i dostępu do informacji (wydawanie gazetki szkolnej bez cenzury, pozyskiwanie informacji z różnych źródeł, a także informacji na temat ucznia – oceny, postępy, prawa ucznia, opinie, kopie prac pisemnych).

5. Wolność od poniżającego traktowania i naruszania godności ucznia oraz prawo do nietykalności (zakaz stosowania jakichkolwiek form przemocy fizycznej i psychicznej, poniżania, obrażania, wyśmiewania, kary zawarte w katalogu oraz procedury ich wymierzania koniecznie muszą spełniać wymienione standardy).

6. Wolność od pracy przymusowej (poza zwyczajowymi obywatelskimi obowiązkami, jak np. naprawienie wyrządzonej szkody).

7. Wolność zrzeszania się (swobodne działanie w organach samorządu uczniowskiego, a także w organizacjach działających na terenie szkoły, w tym zakładanie nowych organizacji – poza partiami politycznymi).

8. Wolność myśli , sumienia i wyznania ( równe traktowanie niezależnie od wyznawanej religii, światopoglądu, tolerancja wobec odmienności kulturowej, religijnej, etnicznej).

9. Prawo do prywatności i tajemnicy korespondencji (obejmuje zarówno prawo do posiadania rzeczy prywatnych i ich nietykalność, a także zakaz jakiejkolwiek ingerencji w obszar prywatny, w tym komentarzy odnośnie sytuacji rodzinnej, prywatnej , osobistej ucznia, a także zakaz zapoznawania się z korespondencją ucznia).

10. Prawo do wypoczynku i czasu wolnego, uczestnictwa w zabawach i życiu kulturalnym.

11. Prawa proceduralne (możliwość jasnego, zrozumiałego, adekwatnego, do wieku i skutecznego dochodzenia swoich praw – roszczenia, prawo do obrony w sytuacji konfliktowej z nauczycielem, do dokładnego wyjaśnienia stawianych zarzutów, odwołania od wszelkich, postanowień, kar itp.).


2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:

1. Systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu gimnazjum.

2. Przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników gimnazjum.

3. Dbałości o wspólne dobro, ład, porządek i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu gimnazjum, szanować mienie szkolne.

4. Podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego.

3 Zachować w sprawach spornych, tryb określony w § 7 o ile brak jest możliwości polubownego rozwiązania problemu.

§ 25.

1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące nagrody i wyróżnienia:

1. Pochwałę wychowawcy wobec uczniów klasy.
2. Pochwałę dyrektora wobec całej społeczności szkolnej.
3. List pochwalny wychowawcy i dyrektora gimnazjum do rodziców.
4. Dyplom lub nagrody rzeczowe za całoroczne osiągnięcia w nauce i aktywny udział w życiu gimnazjum.

2. Nagrody przyznaje dyrektor gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego, rady rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

3. Nagrody finansowane są z budżetu gimnazjum oraz przez radę rodziców.

4. Uczniom przyznaje się świadectwa promocyjne i ukończenia szkoły z wyróżnieniem, jeżeli w ocenie końcoworocznej uzyskali średnią ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

5. Za naruszenie obowiązków określonych w statucie uczeń może być ukarany:

1. Upomnieniem lub naganą wychowawcy wobec uczniów klasy.

2. Upomnieniem dyrektora wobec społeczności uczniowskiej.

3. Ustnym lub pisemnym powiadomieniu rodziców o nagannym zachowaniu ucznia.

4. Przeniesieniem do równoległej klasy - za postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na kolegów.

5. Przeniesieniem do innego gimnazjum - za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego oraz szkodliwy wpływ na społeczność uczniowską (zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym).

6. Wymienione wyżej kary mają wpływ na ocenę zachowania.

7. Wychowawca ucznia ma obowiązek informować rodziców o przyznanej mu nagrodzie lub karze.

8. Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać w terminie 7 dni za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do:

1. Dyrektora gimnazjum -jeżeli karę wymierzył wychowawca.

2. Organu prowadzącego -jeżeli karę wymierzył dyrektor.


9. Kara wymierzona uczniowi może być zawieszona za poręczeniem wychowawcy klasy lub samorządu uczniowskiego.
§ 26

1. W celu sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w gimnazjum podczas zajęć obowiązkowych, dyrektor organizuje dyżury nauczycieli w miejscach, w których przebywają uczniowie, a w szczególności:

• na korytarzach i klatkach schodowych,
• na terenie przed szkołą.

2.. Podczas zajęć pozalekcyjnych i nadobowiązkowych nauczyciel prowadzący zajęcia sprawuje całkowitą opiekę nad uczniami uczestniczącymi w tego rodzaju zajęciach.

3. Szczegółowe zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem gimnazjum i w trakcie wycieczek szkolnych regulują odrębne przepisy.


IX. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W PRZYPADKU USPRAWIEDLIWIANIA OPUSZCZONYCH GODZIN LEKCYJNYCH PRZEZ UCZNIÓW

§ 27

1. Uczeń ma obowiązek dostarczenia zwolnienia lekarskiego na pierwszej godzinie wychowawczej jaką ma po zakończeniu zwolnienia.
2. Pojedyńcze godziny lekcyjne są usprawiedliwiane na pisemną prośbę rodzica tylko wtedy, gdy uczeń zwolnił się u nauczyciela przedmiotu lub wychowawcy klasy przed opuszczeniem w/w godziny.
a) wyjątek stanowi pierwsza godzina lekcyjna gdzie uczeń musi dostarczyć usprawiedliwienie zaraz po powrocie do szkoły tego samego dnia lub w dniu poprzedzającym jego nieobecność,
b) wagary ucznia nie są usprawiedliwiane.
3. Zwolnienie lekarskie z w-fu powinno być dostarczone do wychowawcy klasy, dyrektora lub nauczyciela w-fu w przeciągu trzech dni od daty jego wystawienia.
4. Powiadamianie rodziców o nieobecności dzieci w szkole
a) wychowawca klasy jest zobowiązany pisemnie powiadomić rodziców o nieusprawiedliwionych nieobecnościach dziecka w szkole wynoszących minimum 15 godzin lekcyjnych oraz wezwać ich do stawiennictwa w szkole
 UPOMNIENIE nr 1 – wysyłane 1-go dnia każdego miesiąca z wyznaczoną datą wizyty rodzica w szkole

 UPOMNIENIE nr 2 – wysyłane 10-go dnia miesiąca w przypadku braku kontaktu rodzica ze szkołą, z wyznaczoną datą wizyty rodzica w szkole
 UPOMNIENIE nr 3 – wysyłane 20-go dnia miesiąca w przypadku braku kontaktu rodzica ze szkołą, z powiadomieniem o skierowaniu sprawy do Sądu Rodzinnego i Nieletnich
b) w przypadku braku kontaktu rodziców ze szkołą, pomimo trzykrotnego upomnienia, wychowawca klasy i pedagog zobowiązani są do odwiedzenia ucznia w jego domu rodzinnym w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji




X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 28

1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

4. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło i ceremoniał szkolny.



XI. ZMIANY W STATUCIE

§ 29

1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w statucie gimnazjum jest rada gimnazjum lub rada pedagogiczna w związku ze zmianą obowiązującego prawa oświatowego, na wniosek 1/3 ogólnej liczby członków rady pedagogicznej lub dyrektora szkoły.

2. Zmiany w statucie uchwalane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy członków rady pedagogicznej.

3. Statut opracowany jest w trzech egzemplarzach, z czego po jednym otrzymują organ prowadzący, organ sprawujący nadzór pedagogiczny, jeden pozostaje w gimnazjum.




Tekst jednolity przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 2004.11.04


Przewodniczący Rady Pedagogicznej:
Data powstania: wtorek, 22 lis 2005 18:02
Data opublikowania: wtorek, 17 sty 2006 13:47
Data przejścia do archiwum: czwartek, 22 lis 2007 10:04
Opublikował(a): Jarosław Dzięgielewski
Zaakceptował(a): Łukasz Statkiewicz
Artykuł był czytany: 1655 razy