ZADANIA I REGULAMIN
Wiadomość przeniesiona do archiwum
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BEMOWIE PISKIM
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ im. Gen. Józefa Bema w Bemowie Piskim
SPIS TREŚCI
UCZWAŁA NR 1
UCZWAŁA NR 2
1.NAZWA SZKOŁY
2.INNE INFORMACJE O SZKOLE PODSTAWOWEJ
4. ORGAN SZKOŁY PODSTAWOWEJ
4.1. DYREKTOR
4.2. RADA PEDAGOGICZNA
4.3. KOMITET RODZICIELSKI
4.4. SAMORZĄD UCZNIOWSKI
4.5. ZASADY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
5.ORGANIZACJA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
6. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
7. OBOWIĄZEK SZKOLNY /PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA/
8.POSTANOWIENIA KOŃCOWE
UCZWAŁA NR 1
RADY PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ W BEMOWIE PISKIM z dnia 25.06.1999r. w sprawie nowelizacji Statutu Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim.
Na podstawie art.60 ust.2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996r. nr 67, poz. 329, nr 106, poz.496, z 1997r. nr 28, poz.153, nr 141, poz.943 z 1998r. nr 117, poz.759, nr 162, poz.1126/ oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum /Dz. U. nr 14, poz.131/, uchwala się co następuje:
§1
Uchwala się nowelizację Statutu Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim stanowiącą załącznik do niniejszej Uchwały.
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem 05.11.1999r.
UCZWAŁA NR 2
RADY PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ W BEMOWIE PISKIM z dnia 08.06.2001r. w sprawie nowelizacji Statutu Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim.
Na podstawie art.42 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996r. nr 67, poz. 329, nr 106, poz.496, z 1997r. nr 28, poz.153, nr 141, poz.943 z 1998r. nr 117, poz.759, nr 162, poz.1126/, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum /Dz. U. nr 14, poz.131/, oraz § 27 Statutu Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim Rada Pedagogiczna postanawia:
§1
Wprowadzić nowelizację Statutu Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim, której treść stanowi załącznik do niniejszej Uchwały.
§2
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim.
§3
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2001r.
1.NAZWA SZKOŁY
1.1.Szkoła Podstawowa w Bemowie Piskim jest szkołą publiczną.
1.2.Szkoła posiada imię gen. Józefa Bema nadane dnia 01.09.1966r.
1.3.Szkoła mieści się w Bemowie Piskim przy ul. Gen. Józefa Bema.
1.4.Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema w Bemowie Piskim – jest to nazwa używana w pełnym brzmieniu na pieczęciach i stemplach.
2.INNE INFORMACJE O SZKOLE PODSTAWOWEJ
2.1.Organem prowadzącym Szkołę Podstawową w Bemowie Piskim jest Urząd Miasta i Gminy w Białej Piskiej.
2.2.Cykl kształcenia w szkole podstawowej trwa sześć lat.
2.3.Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę.
2.4.W szkole może działać świetlica szkolna.
2.5.W szkole może działać stołówka szkolna.
3.CELE I ZADANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
3.1.Szkoła Podstawowa realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz o przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
a)umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej poprzez:
-atrakcyjny i nowatorski proces nauczania,
-udział w konkursach przedmiotowych,
-uczestnictwo w życiu kulturalnym.
b)umożliwia absolwentom dalsze kształcenie na poziomie gimnazjalnym poprzez:
-poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,
-rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.
c)kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosowanie do warunków szkoły i wieku ucznia poprzez:
-zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów,
-systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
-realizowanie programu wychowawczego szkoły podstawowej stanowiącego załącznik do niniejszego statutu.
d)sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
-możliwość zorganizowania zajęć świetlicowych,
-umożliwienie spożywania posiłków,
-system zapomóg i dożywianie finansowane przez Ośrodek Opieki Społecznej przy Urzędzie Miasta i Gminy,
-prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
-możliwość prowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjnej,
-złamanie barier architektonicznych,
-możliwość prowadzenia zajęć logopedycznych,
-możliwość prowadzenia zajęć rewaliolacyjnych.
Zajęcia, o których mowa wyżej, prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Piszu oraz w miarę posiadanych środków finansowych.
3.2.Stosuje się następujące zasady oceniania:
a)oceny śródroczne i końcoworoczne /począwszy od klasy czwartej/ według następującej skali:
-stopień celujący – 6,
-stopień bardzo dobry – 5,
-stopień dobry – 4,
-stopień dostateczny –3,
-stopień dopuszczający – 2,
-stopień niedostateczny – 1.
b)w klasach I-III stosuje się ocenę opisową;
c)oceny śródsemestralne wystawia się zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania /załącznik nr 10.5./.
3.3.Przyjmuje się następujący tryb informowania rodziców /prawnych opiekunów/ o otrzymanych ocenach:
a)nauczyciel przedmiotu na miesiąc przed klasyfikacją informuje ucznia o proponowanej ocenie podając jej uzasadnienie;
b)o ocenie niedostatecznej nauczyciel informuje rodziców /prawnych opiekunów/ ucznia pisemnie na miesiąc przed klasyfikacją /ustne uzasadnienie w indywidualnych kontaktach z rodzicem/.
3.4.Sprawy nieuregulowane niniejszym statutem rozstrzyga rozporządzenie MEN w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
4. ORGAN SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Organami Szkoły Podstawowej są:
1.Dyrektor Szkoły.
2.Rada Pedagogiczna.
3.Komitet Rodzicielski.
4.Samorząd Uczniowski.
Kompetencje poszczególnych organów funkcjonujących w szkole podstawowej:
4.1. Dyrektor
-kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą;
-sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców;
-przewodniczy Radzie Pedagogicznej;
-realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli są zgodne z programem oświatowym, niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący;
-zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami;
-przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom szkoły;
-dysponuje środkami finansowymi;
-opracowuje arkusz organizacyjny;
-dba o powierzone mienie;
-wydaje polecenia służbowe;
-dokonuje oceny pracy nauczycieli;
-występuje do Komitetu Rodzicielskiego o opinię dotyczącą pracy nauczycieli;
-występuje do Samorządu Uczniowskiego o opinię dotyczącą pracy nauczycieli;
-realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy „Karta Nauczyciela”;
-kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego;
-reprezentuje szkołę na zewnątrz;
-współpracuje z Komitetem Rodzicielskim, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim;
-rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami;
-przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów;
-podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami;
-prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami;
-powołuje społecznego zastępcę dyrektora /na 1 rok/.
4.2. Rada Pedagogiczna
-zatwierdza plan pracy szkoły;
-zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów;
-podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
-podejmuje uchwały w sprawach przeniesienia uczniów z klasy do klasy równoległej lub innej szkoły;
-opiniuje organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
-opiniuje projekt planu finansowego szkoły;
-opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nagród i innych wyróżnień;
-opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć edukacyjnych;
-wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora;
-uchwały rady powinny mieć charakter aktu prawnego;
-przygotowuje projekt statutu albo jego zmian;
-może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora. Organ prowadzący szkołę jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od daty otrzymania uchwały RP;
-uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków;
-Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności /zał. 10.1./. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane;
-Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniach Rady Pedagogicznej.
4.3. Komitet Rodzicielski
-stanowi reprezentację rodziców i opiekunów uczniów;
-uchwala regulamin swojej działalności /zał. 10.2./, który ustala między innymi:
a)kadencję,
b)tryb powoływania i odwoływania Komitetu Rodzicielskiego,
c)organa Komitetu Rodzicielskiego, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
d)tryb podejmowania uchwał,
e)zasady wydawania funduszy,
-udziela pomocy Samorządowi Uczniowskiemu;
-może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły;
-opiniuje Szkolny System Oceniania;
-opiniuje pracę nauczycieli na wniosek dyrektora szkoły;
-opiniuje Plan Wychowawczy Szkoły;
-działa na rzecz poprawy bazy szkolnej;
-współdecyduje o formach dzieciom oraz ich wypoczynku;
-deleguje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora szkoły. Przedstawiciele wybierani są na zebraniu ogólnym w trybie określonym w regulaminie;
-w celu wspierania działalności szkoły Komitet Rodzicielski może gromadzić fundusze z dowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin Komitetu Rodzicielskiego.
· Rodzice mają prawo do:
-znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole;
-znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;
-uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
-wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór opinii na temat pracy szkoły;
-spotkania z rodzicami odbywają się raz w miesiącu.
4.4. Samorząd Uczniowski
-samorząd tworzą wszyscy uczniowie;
-zasady działalności określa regulamin /zał. 10.3./, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły;
-może przedstawiać Radzie Pedagogicznej, Komitetowi Rodzicielskiemu oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, takich jak:
a)prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
b)prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c)prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwej proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
d)prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
e)prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
f)prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
-opiniuje pracę nauczycieli na wniosek dyrektora szkoły;
-reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
a)oceniania, klasyfikowania i promowania,
b)form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności przy zachowaniu zasad:
vtrzy sprawdziany w ciągu tygodnia,
vtygodniowe uprzedzanie o terminie pracy klasowej,
vdwutygodniowe uprzedzenie o terminie sprawdzianu umiejętności.
W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność dydaktyczno-wychowawcza wśród dzieci i młodzieży. Zgodę na działalność w/w wyraża dyrektor szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.
Organy szkoły mają swobodę działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w procesie wychowania i kształcenia uczniów.
4.5. Zasady rozwiązywania konfliktów
Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, w związku z tym rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady, jeżeli w regulaminie je pominięto. Reprezentuje interesy Rady Pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet. Przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem. W swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu.
Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy szkoły i nie służy rozwojowi jej wychowanków.
Jeżeli uchwała Komitetu Rodzicielskiego jest sprzeczna z prawem lub interesem szkoły, dyrektor zawiesza jej wykonanie i uzgadnia z rodzicami sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały. W przypadku braku uzgodnienia, dyrektor przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.
W sprawach spornych ustala się:
-uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego za pośrednictwem przewodniczącego klasy,
-przewodniczący Samorządu Uczniowskiego w uzgodnieniu z nauczycielem opiekunem, przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem samorządu rozstrzyga sporne kwestie,
-sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do dyrektora, który sprawę rozstrzyga lub ustala dalszy tok postępowania.
5.ORGANIZACJA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
5.1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
5.2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora.
5.3. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
a)Uczniowie w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów danej klasy i danego typu szkoły, dopuszczonych do użytku szkolnego;
b)Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
Uzależniony jest także od możliwości finansowych szkoły oraz wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych /zwłaszcza w przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów i mniej niż 30 uczniów, podział na grupy, o którym mowa w ust. b), można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę/.
c)Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI szkoły podstawowej prowadzone są w grupach liczących 12 do 26 uczniów oddzielnie z chłopcami i dziewczynkami za zgodą organu prowadzącego szkołę.
5.4. Organizację szkoły, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
5.5. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie:
-kl. I-III – kształcenie zintegrowane,
-kl. IV-VI – zajęcia edukacyjne.
a)Zajęcia edukacyjne trwają 45 minut;
b)Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej /nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa/ zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
5.6. Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np.: zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie język…ów obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem zajęć edukacyjnych w grupach oddziałowych.
5.7. Szkoła może przyjmować słuchaczy kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne /nauczycielskie/ na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub - za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
5.8. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
Do zadań bibliotekarza należy:
-opracowanie projektu regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni,
-prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,
-określanie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach,
-organizowanie kursów czytelniczych,
-przedstawienie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,
-współpraca z nauczycielami szkoły,
-prowadzenie edukacji czytelniczej i medialnej,
-zakup i oprawa książek.
5.9. Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada następującą bazę:
1)sale dydaktyczne, które umożliwiają naukę na jedną zmianę,
2)pracownię komputerową,
3)salę gimnastyczną wraz z zapleczem,
4)boisko sportowe,
5)gabinet pielęgniarki szkolnej,
6)pomieszczenie biblioteczne i świetlicowe,
7)zaplecze kuchenne i jadalnię,
8)archiwum,
9)sekretariat,
10) gabinet dyrektora.
6. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
6.1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
1)Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
2)Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
3)Obsługę finansowo-kadrową zapewnia organ prowadzący. Dla sprawnego zarządzania placówką tworzy się stanowisko referenta szkoły, dla którego zakres czynności opracowuje dyrektor.
6.2. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość pracy i powierzonych jego opiece uczniów.
Do obowiązków nauczyciela należy:
-kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
-uczestniczyć w szkoleniach BHP organizowanych przez zakład pracy,
-przestrzegać przepisów statutowych,
-zapoznać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
-usuwać drobne usterki względnie zgłaszać dyrektorowi ich występowanie,
-w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować przestrzeganie regulaminów,
-w salach gimnastycznych i na boiskach sportowych używać tylko sprawnego sprzętu,
-na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,
-pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem,
-przygotować się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
-dbać o poprawność językową uczniów,
-stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,
-podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,
-służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,
-wzbogacać warsztat pracy i dbać o powierzone pomoce i sprzęt,
-aktywnie uczestniczyć w szkoleniowych posiedzeniach rad pedagogicznych,
-stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,
-wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych.
6.3. Nauczyciel danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas, mogą tworzyć zespoły przedmiotowe.
1)Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora kierownik zespołu.
2)Do zadań zespołu m.in. należy:
-wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
-opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów,
-opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów nauczania,
-organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
6.4. 1) Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2) Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały okres nauczania w danym etapie kształcenia.
3) Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy – oddziału do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy, chyba, że:
- Komitet Rodzicielski złoży uzasadniony wniosek do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
6.5. Zadania wychowawcy:
1)Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
-tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
-przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
-rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
2) Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1 winien:
-zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
-opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający wychowanie prorodzinne,
-utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,
-współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,
-współpracować z pedagogiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Piszu,
-śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
-dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
-udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itp.,
-kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
-utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się ucznia,
-powiadamiać o przewidywanych dla ucznia okresowym/rocznym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem okresu,
-na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadomić ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okresowych/rocznych,
-uczestniczyć w zebraniach, wywiadówkach.
3) Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej /dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne/.
4) Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Piszu i pedagoga szkolnego.
7. OBOWIĄZEK SZKOLNY /prawa i obowiązki ucznia/
1.Do szkoły podstawowej uczęszczają uczniowie od 7 roku życia.
2.Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
3.Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
4.W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
5.Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz za zgodą rodziców.
6.Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonej w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.
7.Na wniosek rodziców, dyrektor zespołu, w którym obwodzie mieszka dziecko, może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określić jego warunki. Dziecko spełniające obowiązek szkolny w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas szkoły podstawowej lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzanych przez tę szkołę.
8.Uczniowie, którzy ukończyli klasę VI, kontynuują naukę w gimnazjum.
Uczeń szkoły ma prawo:
-do informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,
-posiadać pełną wiedzę na temat kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania,
-korzystać z zasad dotyczących sprawdzania wiedzy i umiejętności,
-tygodniowego rozkładu lekcji zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
-poszanowania swojej godności,
-rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
-swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,
-korzystania z pomocy doraźnej,
-życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
-nietykalności osobistej,
-bezpiecznych warunków pobytu w szkole,
-korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
-reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach,
-korzystania z pomocy stypendialnej zgodnie z regulaminem w sprawie stypendiów szkolnych.
Uczeń ma obowiązek:
1) Przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:
-systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych,
-dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
-zmieniać obuwie przy wejściu do szkoły,
-wystrzegać się szkodliwych nałogów,
-naprawiać wyrządzone szkody materialne,
-przestrzegać zasad kultury współżycia,
-dbać o honor i tradycję szkoły podstawowej,
-podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego,
-zachować w sprawach spornych tryb określony w §4.5. o ile brak jest możliwości polubownego rozwiązania problemu,
-okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowane formy.
Uczeń szkoły podstawowej
Może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
-rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,
-wzorową postawę,
-wybitne osiągnięcia,
-wrażliwość na krzywdę i pomoc potrzebującym,
-dzielność i odwagę.
Nagrody przyznaje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców, po zasięgnięci opinii Rady Pedagogicznej.
Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów szkoły podstawowej:
-pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,
-pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
-dyplom,
-listy pochwalne dla rodziców,
-nagrody rzeczowe.
Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami i dodatkowo wyróżnia się uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce i zachowaniu /co najmniej średnia ocen 4,5 i dobre zachowanie/.
Ustala się następujące rodzaje kar:
-upomnienie wychowawcy klasy,
-upomnienie dyrektora,
-upomnienie dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,
-pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
-zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,
-przeniesienie ucznia do innej szkoły.
Wymienione wyżej kary mają wpływ na ocenę z zachowania.
Od każdej wymienionej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni.
Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor może skreślić ucznia z listy uczniów, gdy ten:
-umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
-dopuścił się kradzieży,
-wszedł w kolizję z prawem,
-demoralizuje innych uczniów,
-permanentnie narusza postanowienia Statutu Szkoły.
Uczeń może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innej, tego samego typu szkoły, po wcześniejszym uzyskaniu zgody jej dyrektora.
8.POSTANOWIENIA KOŃCOWE
8.1. 1) Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
2) Szkoła posiada sztandar nadany w dniu 01.09.1966r. – przekazanie do użytku nowej szkoły /odsłonięto tablicę pamiątkową/.
3) Regulaminy określające działalność organów szkoły podstawowej jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapiskami niniejszego statutu jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.
8.2. 1) Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2) Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.
8.3. 1) Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie Szkoły podstawowej jest Rada Pedagogiczna.
2) Nowelizacja statutu następuje w formie uchwały.
8.4. Rada Pedagogiczna może wprowadzić zmiany do statutu lub nowelizację statutu uchwałą Rady Pedagogicznej.
SPIS TREŚCI
UCZWAŁA NR 1
UCZWAŁA NR 2
1.NAZWA SZKOŁY
2.INNE INFORMACJE O SZKOLE PODSTAWOWEJ
4. ORGAN SZKOŁY PODSTAWOWEJ
4.1. DYREKTOR
4.2. RADA PEDAGOGICZNA
4.3. KOMITET RODZICIELSKI
4.4. SAMORZĄD UCZNIOWSKI
4.5. ZASADY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
5.ORGANIZACJA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
6. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
7. OBOWIĄZEK SZKOLNY /PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA/
8.POSTANOWIENIA KOŃCOWE
UCZWAŁA NR 1
RADY PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ W BEMOWIE PISKIM z dnia 25.06.1999r. w sprawie nowelizacji Statutu Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim.
Na podstawie art.60 ust.2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996r. nr 67, poz. 329, nr 106, poz.496, z 1997r. nr 28, poz.153, nr 141, poz.943 z 1998r. nr 117, poz.759, nr 162, poz.1126/ oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum /Dz. U. nr 14, poz.131/, uchwala się co następuje:
§1
Uchwala się nowelizację Statutu Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim stanowiącą załącznik do niniejszej Uchwały.
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem 05.11.1999r.
UCZWAŁA NR 2
RADY PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ W BEMOWIE PISKIM z dnia 08.06.2001r. w sprawie nowelizacji Statutu Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim.
Na podstawie art.42 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996r. nr 67, poz. 329, nr 106, poz.496, z 1997r. nr 28, poz.153, nr 141, poz.943 z 1998r. nr 117, poz.759, nr 162, poz.1126/, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum /Dz. U. nr 14, poz.131/, oraz § 27 Statutu Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim Rada Pedagogiczna postanawia:
§1
Wprowadzić nowelizację Statutu Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim, której treść stanowi załącznik do niniejszej Uchwały.
§2
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Bemowie Piskim.
§3
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2001r.
1.NAZWA SZKOŁY
1.1.Szkoła Podstawowa w Bemowie Piskim jest szkołą publiczną.
1.2.Szkoła posiada imię gen. Józefa Bema nadane dnia 01.09.1966r.
1.3.Szkoła mieści się w Bemowie Piskim przy ul. Gen. Józefa Bema.
1.4.Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema w Bemowie Piskim – jest to nazwa używana w pełnym brzmieniu na pieczęciach i stemplach.
2.INNE INFORMACJE O SZKOLE PODSTAWOWEJ
2.1.Organem prowadzącym Szkołę Podstawową w Bemowie Piskim jest Urząd Miasta i Gminy w Białej Piskiej.
2.2.Cykl kształcenia w szkole podstawowej trwa sześć lat.
2.3.Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę.
2.4.W szkole może działać świetlica szkolna.
2.5.W szkole może działać stołówka szkolna.
3.CELE I ZADANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
3.1.Szkoła Podstawowa realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz o przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
a)umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej poprzez:
-atrakcyjny i nowatorski proces nauczania,
-udział w konkursach przedmiotowych,
-uczestnictwo w życiu kulturalnym.
b)umożliwia absolwentom dalsze kształcenie na poziomie gimnazjalnym poprzez:
-poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,
-rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.
c)kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosowanie do warunków szkoły i wieku ucznia poprzez:
-zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów,
-systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
-realizowanie programu wychowawczego szkoły podstawowej stanowiącego załącznik do niniejszego statutu.
d)sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
-możliwość zorganizowania zajęć świetlicowych,
-umożliwienie spożywania posiłków,
-system zapomóg i dożywianie finansowane przez Ośrodek Opieki Społecznej przy Urzędzie Miasta i Gminy,
-prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
-możliwość prowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjnej,
-złamanie barier architektonicznych,
-możliwość prowadzenia zajęć logopedycznych,
-możliwość prowadzenia zajęć rewaliolacyjnych.
Zajęcia, o których mowa wyżej, prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Piszu oraz w miarę posiadanych środków finansowych.
3.2.Stosuje się następujące zasady oceniania:
a)oceny śródroczne i końcoworoczne /począwszy od klasy czwartej/ według następującej skali:
-stopień celujący – 6,
-stopień bardzo dobry – 5,
-stopień dobry – 4,
-stopień dostateczny –3,
-stopień dopuszczający – 2,
-stopień niedostateczny – 1.
b)w klasach I-III stosuje się ocenę opisową;
c)oceny śródsemestralne wystawia się zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania /załącznik nr 10.5./.
3.3.Przyjmuje się następujący tryb informowania rodziców /prawnych opiekunów/ o otrzymanych ocenach:
a)nauczyciel przedmiotu na miesiąc przed klasyfikacją informuje ucznia o proponowanej ocenie podając jej uzasadnienie;
b)o ocenie niedostatecznej nauczyciel informuje rodziców /prawnych opiekunów/ ucznia pisemnie na miesiąc przed klasyfikacją /ustne uzasadnienie w indywidualnych kontaktach z rodzicem/.
3.4.Sprawy nieuregulowane niniejszym statutem rozstrzyga rozporządzenie MEN w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
4. ORGAN SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Organami Szkoły Podstawowej są:
1.Dyrektor Szkoły.
2.Rada Pedagogiczna.
3.Komitet Rodzicielski.
4.Samorząd Uczniowski.
Kompetencje poszczególnych organów funkcjonujących w szkole podstawowej:
4.1. Dyrektor
-kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą;
-sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców;
-przewodniczy Radzie Pedagogicznej;
-realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli są zgodne z programem oświatowym, niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący;
-zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie z odrębnymi przepisami;
-przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom szkoły;
-dysponuje środkami finansowymi;
-opracowuje arkusz organizacyjny;
-dba o powierzone mienie;
-wydaje polecenia służbowe;
-dokonuje oceny pracy nauczycieli;
-występuje do Komitetu Rodzicielskiego o opinię dotyczącą pracy nauczycieli;
-występuje do Samorządu Uczniowskiego o opinię dotyczącą pracy nauczycieli;
-realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy „Karta Nauczyciela”;
-kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego;
-reprezentuje szkołę na zewnątrz;
-współpracuje z Komitetem Rodzicielskim, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim;
-rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami;
-przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów;
-podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami;
-prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami;
-powołuje społecznego zastępcę dyrektora /na 1 rok/.
4.2. Rada Pedagogiczna
-zatwierdza plan pracy szkoły;
-zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów;
-podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
-podejmuje uchwały w sprawach przeniesienia uczniów z klasy do klasy równoległej lub innej szkoły;
-opiniuje organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
-opiniuje projekt planu finansowego szkoły;
-opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nagród i innych wyróżnień;
-opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć edukacyjnych;
-wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora;
-uchwały rady powinny mieć charakter aktu prawnego;
-przygotowuje projekt statutu albo jego zmian;
-może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora. Organ prowadzący szkołę jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od daty otrzymania uchwały RP;
-uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków;
-Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności /zał. 10.1./. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane;
-Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniach Rady Pedagogicznej.
4.3. Komitet Rodzicielski
-stanowi reprezentację rodziców i opiekunów uczniów;
-uchwala regulamin swojej działalności /zał. 10.2./, który ustala między innymi:
a)kadencję,
b)tryb powoływania i odwoływania Komitetu Rodzicielskiego,
c)organa Komitetu Rodzicielskiego, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,
d)tryb podejmowania uchwał,
e)zasady wydawania funduszy,
-udziela pomocy Samorządowi Uczniowskiemu;
-może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły;
-opiniuje Szkolny System Oceniania;
-opiniuje pracę nauczycieli na wniosek dyrektora szkoły;
-opiniuje Plan Wychowawczy Szkoły;
-działa na rzecz poprawy bazy szkolnej;
-współdecyduje o formach dzieciom oraz ich wypoczynku;
-deleguje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora szkoły. Przedstawiciele wybierani są na zebraniu ogólnym w trybie określonym w regulaminie;
-w celu wspierania działalności szkoły Komitet Rodzicielski może gromadzić fundusze z dowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin Komitetu Rodzicielskiego.
· Rodzice mają prawo do:
-znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole;
-znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;
-uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
-wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór opinii na temat pracy szkoły;
-spotkania z rodzicami odbywają się raz w miesiącu.
4.4. Samorząd Uczniowski
-samorząd tworzą wszyscy uczniowie;
-zasady działalności określa regulamin /zał. 10.3./, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły;
-może przedstawiać Radzie Pedagogicznej, Komitetowi Rodzicielskiemu oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, takich jak:
a)prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
b)prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c)prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwej proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
d)prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
e)prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
f)prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
-opiniuje pracę nauczycieli na wniosek dyrektora szkoły;
-reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
a)oceniania, klasyfikowania i promowania,
b)form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności przy zachowaniu zasad:
vtrzy sprawdziany w ciągu tygodnia,
vtygodniowe uprzedzanie o terminie pracy klasowej,
vdwutygodniowe uprzedzenie o terminie sprawdzianu umiejętności.
W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność dydaktyczno-wychowawcza wśród dzieci i młodzieży. Zgodę na działalność w/w wyraża dyrektor szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.
Organy szkoły mają swobodę działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w procesie wychowania i kształcenia uczniów.
4.5. Zasady rozwiązywania konfliktów
Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, w związku z tym rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady, jeżeli w regulaminie je pominięto. Reprezentuje interesy Rady Pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet. Przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem. W swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu.
Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy szkoły i nie służy rozwojowi jej wychowanków.
Jeżeli uchwała Komitetu Rodzicielskiego jest sprzeczna z prawem lub interesem szkoły, dyrektor zawiesza jej wykonanie i uzgadnia z rodzicami sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały. W przypadku braku uzgodnienia, dyrektor przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.
W sprawach spornych ustala się:
-uczeń zgłasza swoje zastrzeżenia do przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego za pośrednictwem przewodniczącego klasy,
-przewodniczący Samorządu Uczniowskiego w uzgodnieniu z nauczycielem opiekunem, przedstawia sprawę nauczycielowi lub wychowawcy, który wraz z przedstawicielem samorządu rozstrzyga sporne kwestie,
-sprawy nie rozstrzygnięte kierowane są do dyrektora, który sprawę rozstrzyga lub ustala dalszy tok postępowania.
5.ORGANIZACJA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
5.1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
5.2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora.
5.3. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
a)Uczniowie w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów danej klasy i danego typu szkoły, dopuszczonych do użytku szkolnego;
b)Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
Uzależniony jest także od możliwości finansowych szkoły oraz wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych /zwłaszcza w przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów i mniej niż 30 uczniów, podział na grupy, o którym mowa w ust. b), można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę/.
c)Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI szkoły podstawowej prowadzone są w grupach liczących 12 do 26 uczniów oddzielnie z chłopcami i dziewczynkami za zgodą organu prowadzącego szkołę.
5.4. Organizację szkoły, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
5.5. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie:
-kl. I-III – kształcenie zintegrowane,
-kl. IV-VI – zajęcia edukacyjne.
a)Zajęcia edukacyjne trwają 45 minut;
b)Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej /nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa/ zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
5.6. Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np.: zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie język…ów obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem zajęć edukacyjnych w grupach oddziałowych.
5.7. Szkoła może przyjmować słuchaczy kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne /nauczycielskie/ na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub - za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
5.8. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
Do zadań bibliotekarza należy:
-opracowanie projektu regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni,
-prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,
-określanie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach,
-organizowanie kursów czytelniczych,
-przedstawienie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,
-współpraca z nauczycielami szkoły,
-prowadzenie edukacji czytelniczej i medialnej,
-zakup i oprawa książek.
5.9. Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada następującą bazę:
1)sale dydaktyczne, które umożliwiają naukę na jedną zmianę,
2)pracownię komputerową,
3)salę gimnastyczną wraz z zapleczem,
4)boisko sportowe,
5)gabinet pielęgniarki szkolnej,
6)pomieszczenie biblioteczne i świetlicowe,
7)zaplecze kuchenne i jadalnię,
8)archiwum,
9)sekretariat,
10) gabinet dyrektora.
6. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
6.1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
1)Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
2)Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
3)Obsługę finansowo-kadrową zapewnia organ prowadzący. Dla sprawnego zarządzania placówką tworzy się stanowisko referenta szkoły, dla którego zakres czynności opracowuje dyrektor.
6.2. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość pracy i powierzonych jego opiece uczniów.
Do obowiązków nauczyciela należy:
-kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
-uczestniczyć w szkoleniach BHP organizowanych przez zakład pracy,
-przestrzegać przepisów statutowych,
-zapoznać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
-usuwać drobne usterki względnie zgłaszać dyrektorowi ich występowanie,
-w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować przestrzeganie regulaminów,
-w salach gimnastycznych i na boiskach sportowych używać tylko sprawnego sprzętu,
-na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,
-pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem,
-przygotować się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
-dbać o poprawność językową uczniów,
-stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,
-podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,
-służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,
-wzbogacać warsztat pracy i dbać o powierzone pomoce i sprzęt,
-aktywnie uczestniczyć w szkoleniowych posiedzeniach rad pedagogicznych,
-stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,
-wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych.
6.3. Nauczyciel danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas, mogą tworzyć zespoły przedmiotowe.
1)Pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora kierownik zespołu.
2)Do zadań zespołu m.in. należy:
-wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
-opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów,
-opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów nauczania,
-organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
6.4. 1) Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2) Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały okres nauczania w danym etapie kształcenia.
3) Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy – oddziału do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy, chyba, że:
- Komitet Rodzicielski złoży uzasadniony wniosek do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
6.5. Zadania wychowawcy:
1)Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
-tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
-przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
-rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
2) Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1 winien:
-zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
-opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający wychowanie prorodzinne,
-utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,
-współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,
-współpracować z pedagogiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Piszu,
-śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
-dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
-udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itp.,
-kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
-utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się ucznia,
-powiadamiać o przewidywanych dla ucznia okresowym/rocznym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem okresu,
-na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadomić ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okresowych/rocznych,
-uczestniczyć w zebraniach, wywiadówkach.
3) Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej /dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne/.
4) Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Piszu i pedagoga szkolnego.
7. OBOWIĄZEK SZKOLNY /prawa i obowiązki ucznia/
1.Do szkoły podstawowej uczęszczają uczniowie od 7 roku życia.
2.Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
3.Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
4.W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
5.Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz za zgodą rodziców.
6.Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonej w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.
7.Na wniosek rodziców, dyrektor zespołu, w którym obwodzie mieszka dziecko, może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określić jego warunki. Dziecko spełniające obowiązek szkolny w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas szkoły podstawowej lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzanych przez tę szkołę.
8.Uczniowie, którzy ukończyli klasę VI, kontynuują naukę w gimnazjum.
Uczeń szkoły ma prawo:
-do informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,
-posiadać pełną wiedzę na temat kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania,
-korzystać z zasad dotyczących sprawdzania wiedzy i umiejętności,
-tygodniowego rozkładu lekcji zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
-poszanowania swojej godności,
-rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
-swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,
-korzystania z pomocy doraźnej,
-życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
-nietykalności osobistej,
-bezpiecznych warunków pobytu w szkole,
-korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
-reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach,
-korzystania z pomocy stypendialnej zgodnie z regulaminem w sprawie stypendiów szkolnych.
Uczeń ma obowiązek:
1) Przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:
-systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych,
-dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
-zmieniać obuwie przy wejściu do szkoły,
-wystrzegać się szkodliwych nałogów,
-naprawiać wyrządzone szkody materialne,
-przestrzegać zasad kultury współżycia,
-dbać o honor i tradycję szkoły podstawowej,
-podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego,
-zachować w sprawach spornych tryb określony w §4.5. o ile brak jest możliwości polubownego rozwiązania problemu,
-okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowane formy.
Uczeń szkoły podstawowej
Może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
-rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,
-wzorową postawę,
-wybitne osiągnięcia,
-wrażliwość na krzywdę i pomoc potrzebującym,
-dzielność i odwagę.
Nagrody przyznaje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców, po zasięgnięci opinii Rady Pedagogicznej.
Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów szkoły podstawowej:
-pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,
-pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
-dyplom,
-listy pochwalne dla rodziców,
-nagrody rzeczowe.
Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami i dodatkowo wyróżnia się uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce i zachowaniu /co najmniej średnia ocen 4,5 i dobre zachowanie/.
Ustala się następujące rodzaje kar:
-upomnienie wychowawcy klasy,
-upomnienie dyrektora,
-upomnienie dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,
-pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
-zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,
-przeniesienie ucznia do innej szkoły.
Wymienione wyżej kary mają wpływ na ocenę z zachowania.
Od każdej wymienionej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni.
Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej dyrektor może skreślić ucznia z listy uczniów, gdy ten:
-umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
-dopuścił się kradzieży,
-wszedł w kolizję z prawem,
-demoralizuje innych uczniów,
-permanentnie narusza postanowienia Statutu Szkoły.
Uczeń może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innej, tego samego typu szkoły, po wcześniejszym uzyskaniu zgody jej dyrektora.
8.POSTANOWIENIA KOŃCOWE
8.1. 1) Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
2) Szkoła posiada sztandar nadany w dniu 01.09.1966r. – przekazanie do użytku nowej szkoły /odsłonięto tablicę pamiątkową/.
3) Regulaminy określające działalność organów szkoły podstawowej jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapiskami niniejszego statutu jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.
8.2. 1) Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2) Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.
8.3. 1) Organem kompetentnym do uchwalania zmian w Statucie Szkoły podstawowej jest Rada Pedagogiczna.
2) Nowelizacja statutu następuje w formie uchwały.
8.4. Rada Pedagogiczna może wprowadzić zmiany do statutu lub nowelizację statutu uchwałą Rady Pedagogicznej.