Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2007 / 2008
Szkoła Podstawowa
im. Tadeusza Kościuszki
w Białej Piskiej
Plan nadzoru peda-gogicznego
Dyrekcji Szkoły Podstawowej
w Białej Piskiej
w roku szkolnym 2007/2008
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 15 grudnia 2006r.
( Dz.U. z 2006, nr 235, poz. 1703 )
Badanie jakości pracy Szkoły:
I. Diagnozowanie wybranych obszarów pracy Szkoły.
II. Badanie wyników nauczania i analiza efektów eduka-cyjnych.
III. Hospitacje.
IV. Monitoring.
V. Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli.
VI. Kierowanie rozwojem zawodowym nauczycieli.
VII. Ewaluacja
Założenia nadzoru pedagogicznego:
1. Stosowanie aktualnych dokumentów programowych.
2. Realizacja wybranych programów nauczania.
3. Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej i uczniowskiej.
4. Wykorzystywanie środków dydaktycznych w procesie nauczania.
5. Bezpieczeństwo dzieci w szkole i na zajęciach poza szkołą.
6. Badanie jakości kształcenia na różnych poziomach.
7. Formy i metody pracy wychowawczo- opiekuńczej.
8. Realizacja programu wychowawczego szkoły.
9. Stosowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
10. Stosowanie na co dzień prawa oświatowego.
11. Poprawa warunków pracy szkoły.
Cele nadzoru pedagogicznego:
1. Diagnozowanie i ocena poziomu pracy dydaktycznej ,wychowawczej i opiekuńcze nauczycieli.
2. Udzielanie nauczycielom merytorycznej pomocy i inspirowanie ich do pracy twórczej i innowacyjnej oraz doskonalenia zawodowego.
3. Umożliwienie wymiany dobrych doświadczeń między nauczycielami i wykorzystanie ich do skuteczniejszego osiągania celów i zadań szkoły.
4. Ocena prawidłowości stosowania obowiązujących podstaw i dokumentacji progra-mowych.
5. Ocena jakości nauczania.
6. Przestrzeganie przepisów BHP podczas pracy z uczniem.
7. Inspirowanie nauczycieli do stałego doskonalenia zawodowego
8. Integracja zespołu klasowego, zwalczanie patologii, promowanie zdrowego stylu życia, uczenie samodzielności
Zadania nadzoru pedagogicznego:
1. Badanie jakości pracy szkoły.
2. Wspomaganie nauczycieli w spełnianiu wymagań w zakresie jakości pracy.
3. Wspomaganie nauczycieli w realizacji planów rozwoju zawodowego.
4. Gromadzenie informacji o pracy nauczycieli.
5. Obserwacja jakości pracy szkoły w / g ustalonych kryteriów.
6. Badanie skuteczności pracy szkoły przez porównywanie efektów z celami.
7. Diagnozowanie wybranych obszarów działalności szkoły.
8. Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów.
I. Diagnozowanie wybranych obszarów pracy szkoły.
1. Zakres badania – obszary i dziedziny pracy szkoły:
Nazwa obszaru Podobszar Termin
Zarządzanie i organizacja Kierowanie szkołą, obieg informacji
Złożenie raportu do końca kwietnia
Wychowanie i opieka Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
Złożenie raportu do końca kwietnia
2. Cel badania:
Kierowanie szkołą
W jakim stopniu badany standard wypełniany jest przez szkołę, a jakie działania należałoby podjąć w celu jeszcze lepszego zarządzania szkołą.
Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
Wszyscy nauczyciele są zainteresowani jak najwyższą kulturą osobistą ucznia oraz szacunku dla innych.
3. Opisy standardów:
Kierowanie szkołą, obieg informacji
Kierowanie i administrowanie szkołą, sprawność organizacyjna oraz system komunikowania się zapewniają efektywne zarządzanie, zgodne z oczekiwaniami uczniów, rodziców, pracowników i właściwych instytucji zewnętrznych.
Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
Szkoła realizuje program wychowawczy i program profilaktyki uwzględniający między innymi: potrzeby wychowawcze uczniów, uniwersalne wartości, wychowanie patriotyczne i obywatelskie, promocję postaw szacunku dla innych i samego siebie, samorządność uczniowską. Zintegrowane działania wychowawcze sprzyjają respektowaniu przez uczniów uniwersalnych wartości.
4. Wskaźniki jakości:
Kierowanie szkołą, obieg informacji
- statut szkoły oraz inne akty inne akty wewnętrzne i sposoby prowadzenia postępowań w szkole są zgodne z przepisami prawa,
- Statut szkoły oraz inne dokumenty dotyczące jej działalności są dostępne nauczycielom, uczniom i rodzicom,
- na bieżąco jest prowadzona ewidencja spełniania obowiązku szkolnego,
- prowadzona jest kontrola realizacji obowiązku szkolnego, a w razie potrzeby wdrażane jest postępowanie związane z egzekwowaniem tego obowiązku,
- decyzje dyrektora są wdrażane szybko i skutecznie,
- dyrektor współpracuje z nauczycielami w zakresie zarządzania i organizacji pracy szkoły,
- szkoła posiada sprawny i skuteczny system uzyskiwana i obiegu informacji,
- w szkole istnieje system gromadzenia, badania i przetwarzania danych statystycznych.
Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
- szkoła posiada program wychowawczy i program profilaktyki, zgodnie z przepisami prawa,
- program wychowawczy i profilaktyki zawierają kryteria efektywności działań wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych,
- uczniowie przestrzegają zasad zachowania,
- działania podejmowane wobec uczniów sprawiających trudności wychowawcze przynoszą oczekiwane efekty,
- analizowane są i oceniane efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły,
- efekty pracy wychowawczej są zbieżne z założonymi celami.
5. Osoby prowadzące badanie oraz techniki zbierania infor-macji:
Lp. Dziedzina Osoby dokonujące pomiaru Osoby lub zespoły współpracujące
1. Kierowanie szkołą, obieg informacji
A.Wojsław, K.Sawicka, R.Wojsław. rodzice,
uczniowie,
nauczyciele.
2.
Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
D.Chmielewska, D. Schwałk,A.Konopka.
rodzice,
uczniowie,
nauczyciele.
1) rozmowy informacyjno-wyjaśniające z wychowawcami klas,
2) rozmowy z nauczycielami, rodzicami i uczniami,
3) ankiety wśród uczniów, nauczycieli, rodziców,
4) hospitacje problemowe,
5) analiza dokumentacji: protokołów posiedzeń rady pedagogicznej, dzienników lekcyjnych, planów wychowawczych, przedmiotowych systemów oceniania, planów dydaktycznych oraz dodatkowej dokumentacji wychowawczej.
6) badanie wskaźników,
7) przeglądy.
II. Badanie wyników nauczania i analiza efektów edukacyjnych.
1. Cele badania:
a) dostarczenie nauczycielom i uczniom informacji o poziomie wiedzy i umiejętności uczniów w porównaniu do standardów osiągnięć określonych w podstawach programowych oraz standardów wymagań opisanych w przedmiotowych systemach oceniania.
b) zebranie informacji w celu podjęcia działań wspierających, w tym organizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
2. Narzędzia:
a) testy standaryzowane,
b) testy sprawnościowe,
c) ankiety.
Badający: Dyrekcja szkoły, Liderzy zespołów przedmiotowych
Termin Zakres badania Odpowiedzialny Współpracujący
październik Rozpoznanie możliwo-ści uczniów rozpoczy-nających naukę w szkole (arkusze wyni-ków obserwacji) Przewodnicząca zespołu przedmiotowego na-uczania zintegrowanego Nauczyciele klas I
E. Janik
L. Seroka
Zb. Żbikowski
maj Znajomość poziomu wiedzy ucznia przed sprawdzianem ze-wnętrznym (spraw-dziany kompetencji) Przewodniczący zespo-łów przedmiotowych: humanistycznego i ma-tematyczno - przyrodni-czego Przewodniczący pozostałych zespołów przedmiotowych II etapu kształcenia
czerwiec Analiza wyników ze-wnętrznych badań efektów kształcenia (raporty OKE – analiza porównawcza) Dyrektor Wicedyrektor
październik Diagnozowanie klima-tu wychowawczego zakresie bezpieczeń-stwa fizycznego i psy-chicznego uczniów Pedagog szkolny - koor-dynator ds. bezpieczeń-stwa Wychowawcy klas
grudzień / maj Wyniki nauczania na podstawie samokontrolnych badań (testy, sprawdziany, badanie sprawności i umiejęt-ności) Dyrektor szkoły,
wicedyrektor,
nauczyciele
III. Hospitacje – problematyka hospitacyjna.
1. Stymulowanie aktywności ucznia w procesie dydaktycznym.
2. Kształtowanie umiejętności związanych z osobistą kulturą ucznia.
3. Praca dydaktyczno wychowawcza z uczniem zdolnym.
Cele hospitacji:
- wydobycie działań (organizacyjnych, metodycznych, wychowawczych) wyróżniających nauczycieli ,
- kształtowanie postawy badawczej wobec własnej praktyki.
Załącznik nr 1 – Plan hospitacji
IV. Monitoring.
Zakres monitoringu Termin
1. Przygotowanie sal lekcyjnych i pomocy dydaktycznych do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych. wrzesień
2. Sposób opracowania i zgodność z podstawą programową planów dydaktyczno-wychowawczych i planów wynikowych zajęć. wrzesień
3. Sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania. styczeń / czerwiec
4. Sposób funkcjonowania szkolnych organizacji: regula-miny, plany działania, jakość opieki ze strony nauczycieli luty
5. Przygotowanie techniczne biblioteki szkolnej oraz merytoryczne bibliotekarki do prawidłowej realizacji zadań statutowych marzec
6. Sposób realizacji ścieżek edukacyjnych. cały rok
7. Sposób przygotowywania naszych uczniów do zawodów i konkursów oraz uzyskiwane efekty w tym zakresie czerwiec
8. Wyniki nauczania śródroczne i roczne. styczeń / czerwiec
9. Wyniki sprawdzianu po szkole podstawowej czerwiec
10. Systematyczność oceniania uczniów przez nauczycieli raz w semestrze
11. Śledzenie wyników osiąganych przez zawodników
zrzeszonych LUKS „SOKÓŁ” oraz ocena współpracy organizacji pozarządowych Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Oświatowych i Szkolnego Koła Caritas ze szkołą. cały rok
12. Śledzenie wyników osiąganych przez uczniów w konkursach przedmiotowych cały rok
Zakres i tematyka badań bieżących
Lp. Cel lustracji proble-matyka badawcza Rodzaj zajęć Nauczyciel prowadzący Termin Uwagi o realizacji
1 Zorganizowanie ze-społu klasowego lustracja doku-mentacji klas
wychowawcy klas wrzesień
2 Jakość przygotowania i przeprowadzenia uroczystości szkol-nych Rola nauczyciela i wychowawcy w cza-sie organizacji imprez. apele i uroczy-stości szkolne w /g kalendarza imprez, uroczy-stości i apeli nauczyciele odpowiedzialni w /g harmo-nogramu – załącznik nr 2 w /g kalen-darza
3 Organizacja współ-pracy z rodzicami i środowiskiem. Sposób przeprowadzania i przygotowania spo-tkań z rodzicami. spotkania z ro-dzicami wychowawcy klas
4 Gazetki w klasach i szkole . Dokonanie lustracji. opiekunowie pracowni i na-uczyciele od-powiedzialni za gabloty i gazetki na ko-rytarzu w /g harmonogramu październik / kwiecień
5 Przeprowadzenie lu-stracji pod kątem wy-posażenia dzieci w podręczniki szkolne pedagog, wy-chowawcy klas wrzesień
Plan kontroli dokumentacji szkolne
Miesiąc. Problematyka kontroli Klasa Odpowiedzialny Uwagi
Wrzesień 1.Podstawowa dokumentacja na-uczyciela
a) prawidłowość wypełniania dziennika lekcyjnego
b) arkusze ocen uczniów
c) plany wychowawcze klasy
d) tematyka godzin wychowaw-czych
e) plan wychowawczy przedmiotu
2. Plan wynikowy z poszczegól-nych przedmiotów
3. Plany pracy ,dzienniki zajęć pozalekcyjnych I-VI dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Październik 1. Realizacja obowiązku szkolnego
2. Systematyczne dokonywa-nie zapisów lekcji dyrektor szkoły
Kwiecień 1.Zeszyty przedmiotowe z wy-branych przedmiotów
-sposób prowadzenia zeszytu jakość poprawy przez nauczyciela I-V dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Marzec 1.Częstotliwość i rytmiczność oceniania uczniów z poszczegól-nych przedmiotów-oceny cząst-kowe
dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Styczeń
Czerwiec Podstawowa dokumentacja peda-gogiczna po zakończeniu I okresu i po zakończeniu roku szkolnego (dzienniki ,arkusze ocen) I-VI dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Grudzień Dokumentacja biblioteki szkolnej dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Raz w se-mestrze Systematyczne i prawidłowe prowadzenie dziennika lekcyjne-go I-VI dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Czynności administracyjne wychowawcy klasy
I. Prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen.
1. Dziennik lekcyjny:
a. wpisy wychowawcy do dziennika,
b. stała kontrola wpisów dokonywanych przez innych nauczycieli ( tematy lekcji, oceny cząstkowe, końcowa kontrola frekwencji),
c. semestralne i roczne zestawienia i obliczenia statystyczne.
1. Arkusze ocen:
a. regularne wpisywanie ocen,
b. wpisywanie ocen z egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
c. inne wpisy do arkuszy ocen ( notatki o egzaminach, ukończeniu szkoły, szcze-gólne osiągnięcia).
I. Wypisywanie świadectw szkolnych i dyplomów.
1. Wypisywanie świadectw na koniec roku szkolnego.
2. Przygotowywanie dokumentacji uczniów kończących naukę.
I. Sporządzanie zestawień statystycznych dotyczących klasy.
1. Sporządzanie list i rejestrów.
2. Sprawozdawczość ( średnie ocen i frekwencji ).
3. Wypisywanie opinii o uczniach dla innych szkół, poradni, organów policji .
4. Różne pisma urzędowe w sprawie klasy i poszczególnych uczniów.
5. Informacje dla władz szkoły o klasie i uczniach.
6. Teczka wychowawcy klasowego lub inne formy gromadzenia danych o klasie i uczniach.
I. Wykonywanie innych czynności administracyjnych dotyczących klasy, zgodnie z zarządzeniami dyrektora szkoły oraz uchwałami Rady Pedago-gicznej.
1. Korespondencja z rodzicami:
a. korespondencja stała ( zawiadamianie, informowanie),
b. korespondencja związana z doraźnymi potrzebami.
1. Sprawy finansowe:
a. bieżąca kontrola wpłat na ubezpieczenie,
b. rozliczenia finansowe z uczniami i rodzicami np. po wycieczkach, imprezach ).
I. Planowanie, kontrola i ocena wyników pracy wychowawcy z klasą.
II. Organizacja prac społeczno – użytecznych.
III. Pośrednictwo między klasą a dyrektorem szkoły, nauczycielami przedmio-tów, rodzicami.
IV. Organizacja klasowej Rady Rodziców i samorządu klasowego.
V. Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli.
Plan posiedzeń szkoleniowych rady pedagogicznej
Lp. Temat Termin Odpowiedzialny
1. Wdrożenie technologii informa-cyjnej i możliwość wykorzysta-nia jej w usprawnianiu zarzą-dzania oraz kreowanie wizerunku szkoły. I semestr dyrektor szkoły
2. Rodzic. Nie taki straszny. Planowanie współpracy. II semestr dyrektor szkoły
3. Rozwijanie umiejętności reda-gowania pisemnych form wypowiedzi. dyrektor szkoły
Tematyka i terminarz posiedzeń rady pedagogicznej
Termin i miej-sce Tematyka Przygot. Odpow. Uwagi
30. 08.
2007r. Organizacja nowego roku szkolnego Dyrektor szkoły Dyrektor szkoły
Sty-czeń 2008r. Wyniki klasy-fikacji i pod-sumowanie pracy w I se-mestrze nauczyciele – wychowawcy klas Dyrektor
szkoły,
Zastępca
dyrektora
12.06.
2008r. Wyniki klasy-fikacji rocznej nauczyciele – wychowawcy klas Zastępca
dyrektora
23.06
2008r. Podsumowanie pracy szkoły
Rok szkolny 2007/2008 nauczyciele Dyrektor szkoły
V.Plan wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
VI. Kierowanie rozwojem zawodowym nauczycieli.
Lp. Termin Zadanie dla dyrektora Nauczyciele, których zada-nie dotyczy
1. wrzesień Przyjęcie wniosków nauczycieli, ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego, o rozpoczęcie stażu.
2. Zgodnie z planami rozwoju za-wodowego Obserwowanie i omawianie zajęć i innych zadań realizowanych przez nauczycieli zgodnie z ich planami rozwoju zawodowego.
3. październik
Ocena dorobku zawodowego na-uczycieli za okres stażu
3a. czerwiec Ocena dorobku zawodowego na-uczycieli za okres stażu
4. czerwiec Powołanie komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego oraz udział w jej pracach jako przewodniczący. - Ada Gralewska
- Iga Gralewska
5. lipiec Nadanie stopnia awansu zawodo-wego nauczycielowi stażyście na stopień nauczyciela kontraktowe-go.
VII. Ewaluacja
1. Przygotowanie rocznego raportu i zapoznanie z nim nauczycieli.
2. Określenie celów i działań w zakresie podniesienia poziomu jakości pracy.
3. Opracowanie wytycznych do planu na rok 2008/2009.
4. Opracowanie szkolnego planu doskonalenia nauczycieli na rok 2008.
im. Tadeusza Kościuszki
w Białej Piskiej
Plan nadzoru peda-gogicznego
Dyrekcji Szkoły Podstawowej
w Białej Piskiej
w roku szkolnym 2007/2008
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 15 grudnia 2006r.
( Dz.U. z 2006, nr 235, poz. 1703 )
Badanie jakości pracy Szkoły:
I. Diagnozowanie wybranych obszarów pracy Szkoły.
II. Badanie wyników nauczania i analiza efektów eduka-cyjnych.
III. Hospitacje.
IV. Monitoring.
V. Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli.
VI. Kierowanie rozwojem zawodowym nauczycieli.
VII. Ewaluacja
Założenia nadzoru pedagogicznego:
1. Stosowanie aktualnych dokumentów programowych.
2. Realizacja wybranych programów nauczania.
3. Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej i uczniowskiej.
4. Wykorzystywanie środków dydaktycznych w procesie nauczania.
5. Bezpieczeństwo dzieci w szkole i na zajęciach poza szkołą.
6. Badanie jakości kształcenia na różnych poziomach.
7. Formy i metody pracy wychowawczo- opiekuńczej.
8. Realizacja programu wychowawczego szkoły.
9. Stosowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
10. Stosowanie na co dzień prawa oświatowego.
11. Poprawa warunków pracy szkoły.
Cele nadzoru pedagogicznego:
1. Diagnozowanie i ocena poziomu pracy dydaktycznej ,wychowawczej i opiekuńcze nauczycieli.
2. Udzielanie nauczycielom merytorycznej pomocy i inspirowanie ich do pracy twórczej i innowacyjnej oraz doskonalenia zawodowego.
3. Umożliwienie wymiany dobrych doświadczeń między nauczycielami i wykorzystanie ich do skuteczniejszego osiągania celów i zadań szkoły.
4. Ocena prawidłowości stosowania obowiązujących podstaw i dokumentacji progra-mowych.
5. Ocena jakości nauczania.
6. Przestrzeganie przepisów BHP podczas pracy z uczniem.
7. Inspirowanie nauczycieli do stałego doskonalenia zawodowego
8. Integracja zespołu klasowego, zwalczanie patologii, promowanie zdrowego stylu życia, uczenie samodzielności
Zadania nadzoru pedagogicznego:
1. Badanie jakości pracy szkoły.
2. Wspomaganie nauczycieli w spełnianiu wymagań w zakresie jakości pracy.
3. Wspomaganie nauczycieli w realizacji planów rozwoju zawodowego.
4. Gromadzenie informacji o pracy nauczycieli.
5. Obserwacja jakości pracy szkoły w / g ustalonych kryteriów.
6. Badanie skuteczności pracy szkoły przez porównywanie efektów z celami.
7. Diagnozowanie wybranych obszarów działalności szkoły.
8. Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów.
I. Diagnozowanie wybranych obszarów pracy szkoły.
1. Zakres badania – obszary i dziedziny pracy szkoły:
Nazwa obszaru Podobszar Termin
Zarządzanie i organizacja Kierowanie szkołą, obieg informacji
Złożenie raportu do końca kwietnia
Wychowanie i opieka Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
Złożenie raportu do końca kwietnia
2. Cel badania:
Kierowanie szkołą
W jakim stopniu badany standard wypełniany jest przez szkołę, a jakie działania należałoby podjąć w celu jeszcze lepszego zarządzania szkołą.
Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
Wszyscy nauczyciele są zainteresowani jak najwyższą kulturą osobistą ucznia oraz szacunku dla innych.
3. Opisy standardów:
Kierowanie szkołą, obieg informacji
Kierowanie i administrowanie szkołą, sprawność organizacyjna oraz system komunikowania się zapewniają efektywne zarządzanie, zgodne z oczekiwaniami uczniów, rodziców, pracowników i właściwych instytucji zewnętrznych.
Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
Szkoła realizuje program wychowawczy i program profilaktyki uwzględniający między innymi: potrzeby wychowawcze uczniów, uniwersalne wartości, wychowanie patriotyczne i obywatelskie, promocję postaw szacunku dla innych i samego siebie, samorządność uczniowską. Zintegrowane działania wychowawcze sprzyjają respektowaniu przez uczniów uniwersalnych wartości.
4. Wskaźniki jakości:
Kierowanie szkołą, obieg informacji
- statut szkoły oraz inne akty inne akty wewnętrzne i sposoby prowadzenia postępowań w szkole są zgodne z przepisami prawa,
- Statut szkoły oraz inne dokumenty dotyczące jej działalności są dostępne nauczycielom, uczniom i rodzicom,
- na bieżąco jest prowadzona ewidencja spełniania obowiązku szkolnego,
- prowadzona jest kontrola realizacji obowiązku szkolnego, a w razie potrzeby wdrażane jest postępowanie związane z egzekwowaniem tego obowiązku,
- decyzje dyrektora są wdrażane szybko i skutecznie,
- dyrektor współpracuje z nauczycielami w zakresie zarządzania i organizacji pracy szkoły,
- szkoła posiada sprawny i skuteczny system uzyskiwana i obiegu informacji,
- w szkole istnieje system gromadzenia, badania i przetwarzania danych statystycznych.
Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
- szkoła posiada program wychowawczy i program profilaktyki, zgodnie z przepisami prawa,
- program wychowawczy i profilaktyki zawierają kryteria efektywności działań wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych,
- uczniowie przestrzegają zasad zachowania,
- działania podejmowane wobec uczniów sprawiających trudności wychowawcze przynoszą oczekiwane efekty,
- analizowane są i oceniane efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej szkoły,
- efekty pracy wychowawczej są zbieżne z założonymi celami.
5. Osoby prowadzące badanie oraz techniki zbierania infor-macji:
Lp. Dziedzina Osoby dokonujące pomiaru Osoby lub zespoły współpracujące
1. Kierowanie szkołą, obieg informacji
A.Wojsław, K.Sawicka, R.Wojsław. rodzice,
uczniowie,
nauczyciele.
2.
Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
D.Chmielewska, D. Schwałk,A.Konopka.
rodzice,
uczniowie,
nauczyciele.
1) rozmowy informacyjno-wyjaśniające z wychowawcami klas,
2) rozmowy z nauczycielami, rodzicami i uczniami,
3) ankiety wśród uczniów, nauczycieli, rodziców,
4) hospitacje problemowe,
5) analiza dokumentacji: protokołów posiedzeń rady pedagogicznej, dzienników lekcyjnych, planów wychowawczych, przedmiotowych systemów oceniania, planów dydaktycznych oraz dodatkowej dokumentacji wychowawczej.
6) badanie wskaźników,
7) przeglądy.
II. Badanie wyników nauczania i analiza efektów edukacyjnych.
1. Cele badania:
a) dostarczenie nauczycielom i uczniom informacji o poziomie wiedzy i umiejętności uczniów w porównaniu do standardów osiągnięć określonych w podstawach programowych oraz standardów wymagań opisanych w przedmiotowych systemach oceniania.
b) zebranie informacji w celu podjęcia działań wspierających, w tym organizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
2. Narzędzia:
a) testy standaryzowane,
b) testy sprawnościowe,
c) ankiety.
Badający: Dyrekcja szkoły, Liderzy zespołów przedmiotowych
Termin Zakres badania Odpowiedzialny Współpracujący
październik Rozpoznanie możliwo-ści uczniów rozpoczy-nających naukę w szkole (arkusze wyni-ków obserwacji) Przewodnicząca zespołu przedmiotowego na-uczania zintegrowanego Nauczyciele klas I
E. Janik
L. Seroka
Zb. Żbikowski
maj Znajomość poziomu wiedzy ucznia przed sprawdzianem ze-wnętrznym (spraw-dziany kompetencji) Przewodniczący zespo-łów przedmiotowych: humanistycznego i ma-tematyczno - przyrodni-czego Przewodniczący pozostałych zespołów przedmiotowych II etapu kształcenia
czerwiec Analiza wyników ze-wnętrznych badań efektów kształcenia (raporty OKE – analiza porównawcza) Dyrektor Wicedyrektor
październik Diagnozowanie klima-tu wychowawczego zakresie bezpieczeń-stwa fizycznego i psy-chicznego uczniów Pedagog szkolny - koor-dynator ds. bezpieczeń-stwa Wychowawcy klas
grudzień / maj Wyniki nauczania na podstawie samokontrolnych badań (testy, sprawdziany, badanie sprawności i umiejęt-ności) Dyrektor szkoły,
wicedyrektor,
nauczyciele
III. Hospitacje – problematyka hospitacyjna.
1. Stymulowanie aktywności ucznia w procesie dydaktycznym.
2. Kształtowanie umiejętności związanych z osobistą kulturą ucznia.
3. Praca dydaktyczno wychowawcza z uczniem zdolnym.
Cele hospitacji:
- wydobycie działań (organizacyjnych, metodycznych, wychowawczych) wyróżniających nauczycieli ,
- kształtowanie postawy badawczej wobec własnej praktyki.
Załącznik nr 1 – Plan hospitacji
IV. Monitoring.
Zakres monitoringu Termin
1. Przygotowanie sal lekcyjnych i pomocy dydaktycznych do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych. wrzesień
2. Sposób opracowania i zgodność z podstawą programową planów dydaktyczno-wychowawczych i planów wynikowych zajęć. wrzesień
3. Sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania. styczeń / czerwiec
4. Sposób funkcjonowania szkolnych organizacji: regula-miny, plany działania, jakość opieki ze strony nauczycieli luty
5. Przygotowanie techniczne biblioteki szkolnej oraz merytoryczne bibliotekarki do prawidłowej realizacji zadań statutowych marzec
6. Sposób realizacji ścieżek edukacyjnych. cały rok
7. Sposób przygotowywania naszych uczniów do zawodów i konkursów oraz uzyskiwane efekty w tym zakresie czerwiec
8. Wyniki nauczania śródroczne i roczne. styczeń / czerwiec
9. Wyniki sprawdzianu po szkole podstawowej czerwiec
10. Systematyczność oceniania uczniów przez nauczycieli raz w semestrze
11. Śledzenie wyników osiąganych przez zawodników
zrzeszonych LUKS „SOKÓŁ” oraz ocena współpracy organizacji pozarządowych Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Oświatowych i Szkolnego Koła Caritas ze szkołą. cały rok
12. Śledzenie wyników osiąganych przez uczniów w konkursach przedmiotowych cały rok
Zakres i tematyka badań bieżących
Lp. Cel lustracji proble-matyka badawcza Rodzaj zajęć Nauczyciel prowadzący Termin Uwagi o realizacji
1 Zorganizowanie ze-społu klasowego lustracja doku-mentacji klas
wychowawcy klas wrzesień
2 Jakość przygotowania i przeprowadzenia uroczystości szkol-nych Rola nauczyciela i wychowawcy w cza-sie organizacji imprez. apele i uroczy-stości szkolne w /g kalendarza imprez, uroczy-stości i apeli nauczyciele odpowiedzialni w /g harmo-nogramu – załącznik nr 2 w /g kalen-darza
3 Organizacja współ-pracy z rodzicami i środowiskiem. Sposób przeprowadzania i przygotowania spo-tkań z rodzicami. spotkania z ro-dzicami wychowawcy klas
4 Gazetki w klasach i szkole . Dokonanie lustracji. opiekunowie pracowni i na-uczyciele od-powiedzialni za gabloty i gazetki na ko-rytarzu w /g harmonogramu październik / kwiecień
5 Przeprowadzenie lu-stracji pod kątem wy-posażenia dzieci w podręczniki szkolne pedagog, wy-chowawcy klas wrzesień
Plan kontroli dokumentacji szkolne
Miesiąc. Problematyka kontroli Klasa Odpowiedzialny Uwagi
Wrzesień 1.Podstawowa dokumentacja na-uczyciela
a) prawidłowość wypełniania dziennika lekcyjnego
b) arkusze ocen uczniów
c) plany wychowawcze klasy
d) tematyka godzin wychowaw-czych
e) plan wychowawczy przedmiotu
2. Plan wynikowy z poszczegól-nych przedmiotów
3. Plany pracy ,dzienniki zajęć pozalekcyjnych I-VI dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Październik 1. Realizacja obowiązku szkolnego
2. Systematyczne dokonywa-nie zapisów lekcji dyrektor szkoły
Kwiecień 1.Zeszyty przedmiotowe z wy-branych przedmiotów
-sposób prowadzenia zeszytu jakość poprawy przez nauczyciela I-V dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Marzec 1.Częstotliwość i rytmiczność oceniania uczniów z poszczegól-nych przedmiotów-oceny cząst-kowe
dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Styczeń
Czerwiec Podstawowa dokumentacja peda-gogiczna po zakończeniu I okresu i po zakończeniu roku szkolnego (dzienniki ,arkusze ocen) I-VI dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Grudzień Dokumentacja biblioteki szkolnej dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Raz w se-mestrze Systematyczne i prawidłowe prowadzenie dziennika lekcyjne-go I-VI dyrektor i wice-dyrektor szkoły wg przydziału hospitacji
Czynności administracyjne wychowawcy klasy
I. Prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen.
1. Dziennik lekcyjny:
a. wpisy wychowawcy do dziennika,
b. stała kontrola wpisów dokonywanych przez innych nauczycieli ( tematy lekcji, oceny cząstkowe, końcowa kontrola frekwencji),
c. semestralne i roczne zestawienia i obliczenia statystyczne.
1. Arkusze ocen:
a. regularne wpisywanie ocen,
b. wpisywanie ocen z egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
c. inne wpisy do arkuszy ocen ( notatki o egzaminach, ukończeniu szkoły, szcze-gólne osiągnięcia).
I. Wypisywanie świadectw szkolnych i dyplomów.
1. Wypisywanie świadectw na koniec roku szkolnego.
2. Przygotowywanie dokumentacji uczniów kończących naukę.
I. Sporządzanie zestawień statystycznych dotyczących klasy.
1. Sporządzanie list i rejestrów.
2. Sprawozdawczość ( średnie ocen i frekwencji ).
3. Wypisywanie opinii o uczniach dla innych szkół, poradni, organów policji .
4. Różne pisma urzędowe w sprawie klasy i poszczególnych uczniów.
5. Informacje dla władz szkoły o klasie i uczniach.
6. Teczka wychowawcy klasowego lub inne formy gromadzenia danych o klasie i uczniach.
I. Wykonywanie innych czynności administracyjnych dotyczących klasy, zgodnie z zarządzeniami dyrektora szkoły oraz uchwałami Rady Pedago-gicznej.
1. Korespondencja z rodzicami:
a. korespondencja stała ( zawiadamianie, informowanie),
b. korespondencja związana z doraźnymi potrzebami.
1. Sprawy finansowe:
a. bieżąca kontrola wpłat na ubezpieczenie,
b. rozliczenia finansowe z uczniami i rodzicami np. po wycieczkach, imprezach ).
I. Planowanie, kontrola i ocena wyników pracy wychowawcy z klasą.
II. Organizacja prac społeczno – użytecznych.
III. Pośrednictwo między klasą a dyrektorem szkoły, nauczycielami przedmio-tów, rodzicami.
IV. Organizacja klasowej Rady Rodziców i samorządu klasowego.
V. Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli.
Plan posiedzeń szkoleniowych rady pedagogicznej
Lp. Temat Termin Odpowiedzialny
1. Wdrożenie technologii informa-cyjnej i możliwość wykorzysta-nia jej w usprawnianiu zarzą-dzania oraz kreowanie wizerunku szkoły. I semestr dyrektor szkoły
2. Rodzic. Nie taki straszny. Planowanie współpracy. II semestr dyrektor szkoły
3. Rozwijanie umiejętności reda-gowania pisemnych form wypowiedzi. dyrektor szkoły
Tematyka i terminarz posiedzeń rady pedagogicznej
Termin i miej-sce Tematyka Przygot. Odpow. Uwagi
30. 08.
2007r. Organizacja nowego roku szkolnego Dyrektor szkoły Dyrektor szkoły
Sty-czeń 2008r. Wyniki klasy-fikacji i pod-sumowanie pracy w I se-mestrze nauczyciele – wychowawcy klas Dyrektor
szkoły,
Zastępca
dyrektora
12.06.
2008r. Wyniki klasy-fikacji rocznej nauczyciele – wychowawcy klas Zastępca
dyrektora
23.06
2008r. Podsumowanie pracy szkoły
Rok szkolny 2007/2008 nauczyciele Dyrektor szkoły
V.Plan wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
VI. Kierowanie rozwojem zawodowym nauczycieli.
Lp. Termin Zadanie dla dyrektora Nauczyciele, których zada-nie dotyczy
1. wrzesień Przyjęcie wniosków nauczycieli, ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego, o rozpoczęcie stażu.
2. Zgodnie z planami rozwoju za-wodowego Obserwowanie i omawianie zajęć i innych zadań realizowanych przez nauczycieli zgodnie z ich planami rozwoju zawodowego.
3. październik
Ocena dorobku zawodowego na-uczycieli za okres stażu
3a. czerwiec Ocena dorobku zawodowego na-uczycieli za okres stażu
4. czerwiec Powołanie komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego oraz udział w jej pracach jako przewodniczący. - Ada Gralewska
- Iga Gralewska
5. lipiec Nadanie stopnia awansu zawodo-wego nauczycielowi stażyście na stopień nauczyciela kontraktowe-go.
VII. Ewaluacja
1. Przygotowanie rocznego raportu i zapoznanie z nim nauczycieli.
2. Określenie celów i działań w zakresie podniesienia poziomu jakości pracy.
3. Opracowanie wytycznych do planu na rok 2008/2009.
4. Opracowanie szkolnego planu doskonalenia nauczycieli na rok 2008.