BIP Urzędu Miejskiego w Białej Piskiej

Biuletyn Informacji Publicznej

Informacja z działalności Burmistrza Miasta i Gminy Biała Piska za okres od 25 września do 30 października 2003 r

W analizowanym okresie sprawozdawczym Burmistrz Miasta i Gminy Biała Piska następujący sposób wykonywał uchwały Rady Miejskiej w Białej Piskiej i zadania gminy określone przepisami prawa,

Realizując roczny plan finansowy gminy uchwalony w drodze Uchwały Rady Miejskiej
w Białej Piskiej w dniu 24 lutego 2003 r. wydałem Zarządzenie Nr 28)03 z dnia 30 września 2003 r. w sprawie zmian budżetu gminy na 2003 r. oraz przygotowałem projekt uchwały Rady Miejskiej w Białej Piskiej w sprawie zmian w budżecie gminy będący przedmiotem dzisiejszych obrad Sesji Rady.

Realizując kompetencje przewidziane dla burmistrza w ustawach, a odnoszące się do uprawnień burmistrza jako jednoosobowego organu administracji wydałem:
w zakresie egzekucji łącznego zobowiązania pieniężnego :
-839 szt. upomnień wzywających do uregulowania należności z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego,
Wystawiono 87 szt. tytułów wykonawczych,
Wniesiono 8 szt. wniosków o wpis do hipoteki przymusowej do Sądu Rejonowego Wydział Ksiąg Wieczystych,
Wydano 50 decyzji na odroczenie terminu płatności zobowiązania pieniężnego i 90 decyzji
w sprawie umorzenia zaległości podatkowych.

Ponadto:
Wydano 110 decyzji administracyjnych wymiarowych na podatek od nieruchomości i 156 szt. decyzji administracyjnych wymiarowych,
Wystawiono 70 upomnień podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych
i 73 zaświadczenia o stanie rodzinnym,
Przygotowano sprawozdania RB-27S,


Realizując plan inwestycyjny gminy określony w załączniku do uchwały Rady Miejskiej
w Białej Piskiej w sprawie budżetu gminy na 2003 r.

Przygotowano dokumentację dotyczącą przekazania II transzy pożyczki z WFOŚiGW
z Olsztyna,
Ogłoszono przetarg na wykonanie remontu instalacji c. o. wraz z montażem kotła na olej napędowy w Remizie Strażackiej w Drygałach,

Wykonując zapisy określone Uchwale Rady Miejskiej w Białej Piskiej w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy:
Ogłoszono przetargi na :
-zarządzanie mieszkaniowym zasobem gminy. Otwarcie ofert nastąpi w dniu 12 listopada
2003 r.
-przetarg na ,,Budowę linii oświetlenia ulicznego w Białej Piskiej ul. Kolejowa i w Bemowie
Piskim ul. Kętrzyńskiego. Przetarg rozstrzygnięto i podpisano umowę na wykonawstwo,

Z zakresu realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i podjętej na tej podstawie Uchwały Nr XXXI(158)2000 Rady Miejskiej w Białej Piskiej z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Biała Piska :
1.wyznaczono granice działek gruntu pod domkami letniskowymi w Sokołach Jeziornych
przy współudziale zainteresowanych nabywców,
2.Szacowano szkody wyrządzone przez bobry na terenie obrębu wsi Konopki,
3.dokonano przejęcia na stan gminy nieruchomości poszkolnych w Białej Piskiej przy ul.
Konopnickiej tzw. ,,stara szkoła” , w Orłowie i w Monetach.
4.przygotowano projekty uchwał w sprawach dotyczących zbywania, nieodpłatnego nabycia,
zamiany nieruchomości położonych na terenie Gminy Biała Piska. Wspomniane projekty
są przedmiotem dzisiejszych obrad Sesji.

Ponadto dokonano uzgodnienia planu wycinki drzew przydrożnych z rejonu Dróg Powiatu Piskiego.
Dokonano na terenie całej gminy w wylosowanych 64 gospodarstwach rolnych badania plonów głównych ziemiopłodów ze zbiorów 2003 r.


Sprawy wojskowe, obronne i USC
W dniach 7-9 października br. przeprowadzono rejestrację przedpoborowych oraz rozliczono się ze stawiennictwa przedborowych.
Wydano decyzje oraz wezwania dot. nałożenia świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obronności kraju. Ponadto przedstawiciel tutejszego Urzędu wziął udział w Powiatowym Treningu wykrywania i alarmowania.
W dniu dzisiejszym nasze jednostki straży pożarnej wpisane do Krajowego Systemu Ratownictwa biorą udział w szkoleniu na Poligonie w Bemowie Piskim.

Przekazano do Archiwum Państwowego osiem ksiąg 100-letnich z pełną dokumentacją,
Wydano:
-zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego obywateli polskich
z obywatelami innych krajów,
-przyjęto 11 zapewnień o zamiarze zawarcia związku małżeńskiego i wydano 8 zaświadczeń
do ślubu konkordatowego,
-na żądanie Ambasady w Niemczech wydano zaświadczenia o braku aktów stanu cywilnego
do Urzędu Wojewódzkiego Delegatura w Elblągu,
-70 odpisów aktów stanu cywilnego na podstawie wniesionych podań do różnych celów,
-21 aktów stanu cywilnego i przypisków do ewidencji ludności miejscowej innych gmin oraz Urzędów Stanu Cywilnego osób zawierających związek małżeński oraz zgonów i urodzeń
-przyjęto 187 wniosków o wymianę dowodów osobistych , z tego wydano 115 dowodów osobistych i tyle samo założono kopert dowodowych.

W analizowanym okresie pracownicy tutejszego Urzędu wzięli udział w:
1.szkoleniu dotyczącym instalacji i obsługi programu SRK 2002, a także wykorzystania tego
programu w podejmowaniu decyzji w sytuacjach kryzysowych,
2.w szkoleniu na temat ,,Instrukcja kancelaryjna dla organów gmin i starostw” . W szkoleniu prowadzonym przez lektora Fundacji Rozwoju Samorządu Lokalnego w Olsztynie wzięli udział pracownicy Urzędu, jednostek organizacyjnych podległych gminie i Zespołu Szkół nr 1 w Białej Piskiej.


Ponadto :
Na podstawie ustawowego rozporządzenia i wytycznych Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Olsztynie dokonano spisu dokumentacji niearchiwalnych z referendum ogólnokrajowego przeprowadzonego w dniach 7-8 czerwca 2003r. Dokumenty stanowiące zasób archiwalny przekazano do Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Olsztynie

W związku z upływem terminu przygotowania przez Urząd Miasta i Gminy w Białej Piskiej dokumentacji związanej z naliczaniem kapitału początkowego do ZUS , w tym wydawaniem zaświadczeń o wysokości osiągniętych zarobków, świadectw pracy i druków RP-7 przygotowano około 200 tego typu druków dla byłych pracowników zlikwidowanych zakładów, dla których gmina była organem założycielskim.

Informuję, że uczestniczyłem w spotkaniu zorganizowanym przez Marszałka Sejmiku Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Spotkanie było przeznaczone omówieniu spraw związanych z przygotowaniem samorządów do wykorzystania środków strukturalnych po akcesji Polski z Unią Europejską.
Ponadto w najbliższym czasie:
- realizowana będzie inwestycja drogowa na trasie Nowa Wieś Ełcka – Biała – Szczuczyn,
- nastąpiło otwarcie Biura AJAKS Oddział Pisz,
- dopłaty bezpośrednie,
- wizyta terenowa pracowników w sołectwach.




Informacja
z działalności Zastępcy Burmistrza Miasta i Gminy Biała Piska za okres międzysesyjny


Uszczegóławiając informację przedstawioną przez P. Burmistrza Miasta
i Gminy Biała Piska za analizowany okres sprawozdawczy przedstawię Państwu dane obrazujące prace i zadania wykonywane i nadzorowane w ramach przyznanych mi uprawnień, obowiązków, nadzoru i kompetencji:

1.z zakresu spraw oświatowych:
przedłożono do zaopiniowania przez Kuratorium Oświaty w Olsztynie Delegatura w Ełku
aneksy do arkuszy organizacyjnych szkół:
-Publicznych Gimnazjów w Białej Piskiej i w Drygałach,
-Szkół Podstawowych w Białej Piskiej, Drygałach, w Kumielsku, w Kożuchach, w Skarżynie, szkół filialnych w Szkodach i w Monetach oraz Przedszkola Miejskiego w Białej Piskiej.

Dokonano kontroli realizacji wypełniania obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat z terenu działania jednostki. W wyniku kontroli stwierdzono 10 przypadków, w których nie jest realizowany przepis art. 16 ust. 5 ustawy o systemie oświaty dotyczący obowiązku nauki przez młodzież do 18 roku życia.

Wystąpiono z wnioskiem do Ministerstwa Edukacji Narodowej o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej z 1 % rezerwy w roku 2003 z tytułu doposażenia szkół
i placówek na kwotę 176 169,90 zł. dla Publicznego Gimnazjum w Białej Piskiej.

Dokonano komisyjnego odbioru robót remontowych wykonywanych w Szkole Podstawowej w Drygałach, Publicznym Gimnazjum w Drygałach i Szkole Podstawowej w Bemowie Piskim.

Na okoliczność Dnia Edukacji Narodowej wystąpiono z wnioskiem do Burmistrza Miasta
i Gminy Biała Piska o przydzielenie nagród dla dyrektorów szkół za szczególne osiągnięcia
w pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Podjęto działania zmierzające do realizacji zbiórki pieniędzy na zakup sprzętu medycznego do szpitali. Akcja organizowana jest w dniach 16-17 listopada przez Caritas Diecezji Ełckiej
z udziałem szkół z terenu gminy – dla uczczenia 25-lecia Pontyfikatu Jana Pawła II.

W ramach pomocy materialnej uczniom wystąpiono do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa o dofinansowanie dożywania uczniów z rodzin byłych pracowników PGR. Została podpisana umowa na dofinansowanie dożywania 579 uczniów na kwotę 54 713 zł.

Złożono również wniosek o dofinansowanie kosztów dowożenia uczniów wraz z kosztorysem szacunkowym w skali roku.

Dokonano kontroli dowożenia uczniów na trasie nr 1 i ustalono komisyjnie normę zużycia paliwa dla autobusu szkolnego.

Ponadto wykonywane są prace związane z pomocą placówkom
oświatowym w wykonywaniu przez nie bieżących zadań.

Z zakresu nadzorowania prac związanych z zatrudnianiem osób bezrobotnych

Pragnę poinformować, że w w/w okresie nadal zatrudnionych było łącznie 46 osób w różnych formach zatrudnienia.
Pragnę dodać, że w okresie bieżącego roku kalendarzowego w ramach robót publicznych zostało zatrudnionych 81 osób bezrobotnych i dodatkowo zawarto umowę z Zakładem Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku na zatrudnienie 8 osób na okres 6 miesięcy. Ponadto w ramach prac interwencyjnych pracowało 6 osób.
Wyżej wymienione osoby wykonywały prace związane z:
1.oczyszczaniem i konserwacją Parku Miejskiego w Białej Piskiej,
2. sprzątaniem miasta w ramach programu ,,Wiosna 2003” i bieżącym utrzymywaniem czystości na terenie miasta i gminy,
3.utrzymywaniem czystości i pielęgnacją terenów zielonych w Białej Piskiej i w Drygałach,
4.wykonywaniem remontów i adaptacji świetlic wiejskich w miejscowościach: Rakowo Małe, Ruda i Radysy,
5.malowaniem Ośrodka Zdrowia w Kumielsku,
6.wycinką drzew na PL.Mickiewicza w Białej Piskiej. Krzewów przy drogach gminnych,
7.wykonywaniem prac murarskich i malarskich w spalonym mieszkaniu na Osiedlu Witosa
8.naprawą murawy na boisko piłkarskim w Białej Piskiej
i innymi pracami.

Z zakresu realizacji zadań związanych z pomocą społeczną

Sporządzono i przekazano do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Ełku dokumentację
dotyczącą przyznania i wypłaty renty socjalnej dla 104 osób.

Sporządzono i przekazano do szkół dodatkowe wykazy dzieci objęte dożywaniem od 01 października br.

Dokonano wypłaty świadczeń fakultatywnych tj. zasiłków okresowych i celowych

Prowadzono zadania z zakresu usług specjalistycznych u osób chorych psychicznie. Sądowne umieszczenie jednego podopiecznego w Domu Pomocy Społecznej.

Podjęcie przygotowań w zakresie prowadzenia pomocy w naturze tj. rozprowadzania żywności z Zasobów Agenci Rynku Rolnego w postaci konserw tj. pasztet, tyrolska, mielonka i wieprzowina w ogólnej ilości 916,30 kg.

Sprawy związane z gospodarką mieszkaniową
-przygotowano 22 pozwy do Sądu Grodzkiego w Piszu o egzekucję należności czynszowych
po zlikwidowanym zakładzie budżetowym ABK. Jednocześnie prowadzona jest bieżąca
windykacja należności,
-przygotowano i wysłano wniosek o refundację kosztów oświetlenia ulicznego przy drogach
innych niż gminne za miesiąc wrzesień,
-wysłano 80 pism do właścicieli nieruchomości z miejscowości: Kózki, Szkody, Mikuty,
Bełcząc zobowiązujących do wyposażenia posesji w pojemniki na śmieci.
-tutejszy Urząd wziął udział w organizacji i przeprowadzeniu akcji ,,Sprzątania Świata” na
terenie Gminy Biała Piska,
-wydano polecenia na zawarcie umów najmu na 4 mieszkania w budynku byłej Szkoły
Podstawowej w Białej Piskiej. Jednocześnie wydano zezwolenia na wzajemną zamianę
mieszkań między najemcami lokali,


Z zakresu realizacji ustawy o dodatkach mieszkaniowych:
Przyjęto 120 wniosków o przyznanie dodatków mieszkaniowych,
Przygotowano i wydano dla wnioskodawców oraz dla zarządców budynków 108 decyzji,
w tym:
-92 decyzje o przyznaniu dodatku mieszkaniowego,
-1 decyzja odmowna,
-15 decyzji o wstrzymaniu wypłat ( z powodu braku bieżących opłat),
Łączna kwota przyznanych dodatków mieszkaniowych w okresie od 25.09.2003 r. do 27.10.2003 r. wynosi 12.844,91 zł.
Przygotowano i wysłano do Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie rozliczenie dotacji celowej na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych za okres od 01 stycznia 2003 r. do
30 września 2003 r.
Sporządzono listy wypłat dodatków do banku oraz dla poszczególnych zarządców za październik 2003 r.:
-ryczałt wypłacany w banku – 17.310,48 zł.
-dla zarządców - 63.592,59 zł.
ogółem – 80.903,07 zł. (663 osoby).


INFORMACJA
o analizie oświadczeń majątkowych złożonych do Burmistrza Miasta i Gminy Biała Piska
w trybie art. 24 h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym


Szanowni Państwo,

Zmiany wprowadzone z dniem 01 stycznia 2003 r. do ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym szczegółowo w art. 24 h, i, j, i l uregulowały kwestię składania oświadczeń majątkowych.
Po raz pierwszy poszerzono krąg osób zobligowanych do wypełnienia ustawowego obowiązku.
Oświadczenia zostały złożone w ustawowo przewidzianym terminie. Oświadczenia składano w dwóch egzemplarzach wraz z załącznikami, a po dokonanej analizie zostały przekazane do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piszu celem dokonania odrębnej analizy.
Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym obowiązkiem złożenia oświadczeń majątkowych zostali objęci:
Spośród pracowników Urzędu Miasta i Gminy Biała Piska:
-Burmistrz , który przedkłada swoje oświadczenie majątkowe wojewodzie,
-Zastępca Burmistrza MiG, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, wszyscy pracownicy Urzędu Miasta i Gminy wydający decyzje administracyjne w imieniu burmistrza oraz kierownicy jednostek organizacyjnej podległych gminie –burmistrzowi.
Podczas analizy oświadczeń zauważono m.in. następujące nieprawidłowości:
 wpisywano kwotę 15 000 tys. zł. (co po odczytaniu oznacza sumę 15 mln .zł.) , 9 000
tys. zł. (co oznacza sumę 9 mln. zł.),
 należy podawać wiarygodne koszty wyceny nieruchomości np. budynek został kupiony
4 lata temu i jeżeli był remontowany to nastąpił wzrost jego wartości.
* nie dokonano rozgraniczenia kwot stanowiących przychód i dochód uzyskiwanych
w ciągu okresu rozliczeniowego np. osoby posiadające samochód osobowy z pewnością
poniosły koszty na zakup paliwa i inne różnego rodzaju wydatki.
* ponadto nie wszystkie osoby wykazują przychody. Przy kredytach należy wpisać konkretną
sumę do spłaty. Na przykład kredyt mógł być wzięty 2 lata temu i należy wskazać jaka
konkretnie kwota została do spłaty.
* w dziale VIII należy wpisać przychód za cały rok. Okresem rozliczeniowym koniecznym do
wskazania w oświadczeniach jest rok kalendarzowy stąd należy wskazać przychód brutto za
cały rok.
* nie wskazywać wynagrodzenia miesięcznego brutto czy netto.
* jeżeli poszczególne rubryki nie znajdują w konkretnym przypadku zastosowania, należy
wpisać ,,nie dotyczy” i nie stawiać w tym miejscu kresek lub innych znaków.
* oświadczenia są składane w dwóch egzemplarzach wraz z dwoma egzemplarzami zeznań
o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty w roku podatkowym. Chodzi więc
tutaj np. o PIT-37, PIT-36 ,,Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej
straty) w danym roku podatkowym a nie o informacje jakie przekazuje nam zakład pracy
czyli PIT-11 ,,Informacja o uzyskiwanych przez podatnika dochodach oraz o pobranych
zaliczkach na podatek dochodowy.
* ponadto druk oświadczenia majątkowego został w ten sposób sformułowany, że zachodzi
pewna zależność pomiędzy pytaniami. Np. jeżeli ktoś udzielił odpowiedzi na pytanie
zawarte w części A oświadczenia dział II punkty od 1 do 4 to winien
bezwzględnie wypełnić wolne miejsca w drugim akapicie części B.
 Bezwzględnie należy pamiętać o złożeniu podpisu pod oświadczeniem i wpisaniem daty złożenia i sporządzenia oświadczenia.

Reasumując należy stwierdzić, że druk oświadczenia w pewnych zapisach jest nieprecyzyjnie opracowany, jako przykład może posłużyć sformułowanie zawarte w punkcie VIII oświadczenia, które wielu osobom nasunęło wielu trudności w jego wypełnieniu.
Złożenie oświadczenia majątkowego nieobarczonego błędami (nawet oczywistymi pisarskimi, polegającymi na zmianie lub przestawieniu liter) powinno być w interesie osób składających oświadczenia i powinno być zasadą.
Instytucja upublicznienia oświadczenia (udostępniane jest do wglądu w siedzibie urzędu gminy lub opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej na zasadach określonych przepisami prawa) uruchamia kontrolę społeczności lokalnej
Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym osoby skutkuje sankcją przewidzianą w art.233 par.1 Kodeksu karnego.
Z uwagi na brak na obradach Sesji większości osób, których dotyczy przedstawiana informacja, niniejsza analiza wraz z analizą oświadczeń majątkowych dokonaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piszu będzie przesłana do adresatów celem uwzględnienia korekt, o których była mowa powyżej przy wypełnianiu formularza oświadczenia za 2003 r.
Data powstania: poniedziałek, 18 kwi 2005 08:52
Data opublikowania: poniedziałek, 18 kwi 2005 08:54
Data przejścia do archiwum: czwartek, 19 sty 2006 14:24
Opublikował(a): Damian Modzelewski
Zaakceptował(a): Damian Modzelewski
Artykuł był czytany: 1937 razy