BIP Urzędu Miejskiego w Białej Piskiej

Biuletyn Informacji Publicznej

Ogólnopolski program "Akademia zdrowego przedszkolaka"


Ogólnopolska Akcja „Odporność wzmacniamy bo o zdrowe żywienia i higienę dbamy” wynikająca z drugiej edycji „Przedszkolak pełen zdrowia” została przeprowadzona w Miejskim Przedszkolu w Białej Piskiej w styczniu 2014 r. Działania wynikające z proponowanych zajęć warsztatowych były realizowane w ciągu 4 tygodni, w 7 grupach przedszkolnych. W akcji uczestniczyło łącznie 185 dzieci
W pierwszym tygodniu zrealizowane zostały scenariusze związane z tematyką „Zdrowie i choroba”. Przedszkolacy poznali znaczenie określeń: „zdrowy”, „chory” oraz poznały symptomy określające chorobę. Dzieci dowidziały się, że sprawcą chorób są wirusy i bakterie, poznały również w jaki sposób się rozprzestrzeniają. Dzieci wiedzą również, iż chore osoby muszą korzystać z wizyt u lekarza, oraz zażywać lekarstwa, które nie zawsze są smaczne, ale skutecznie zwalczają choroby. Dzieci zostały zapoznane z numerami alarmowymi, aby w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia wiedziały, gdzie można uzyskać pomoc..
W trakcie realizacji scenariuszy dzieci oglądały wirusy i bakterie pod mikroskopem oraz podczas prezentacji multimedialnej. Dzięki wykorzystaniu kaszy manny oraz spryskiwacza, przedszkolacy mogli zaobserwować w jaki sposób przenoszą się drobnoustroje oraz jak szybko się namnażają. Wykonane zostały prace plastyczne różnymi technikami przedstawiające wirusy i bakterie, wykonano również prace konkursowe „Wirus lub bakteria” z wykorzystaniem ozdób choinkowych, które zamieszczono na stronie organizatora akcji. W grupach przedszkolnych przeprowadzone były zabawy tematyczne „Lekarz to twój przyjaciel” oraz zorganizowana została wycieczka do apteki, w której nasi wychowankowie dowiedzieli się, że lekarstwa dzieciom podają tylko osoby dorosłe. Przedszkolacy czynnie uczestniczyli w inscenizacji „Wojna z mikrobami”, rozwiązywały zagadki słuchowe, poznały hymn „Poradnik zdrowego przedszkolaka”. Dzieci wzięły udział w zabawach ruchowych „Obrona fortecy”, „Odkażanie”. Przez cały tydzień działaniom dzieci towarzyszyli bohaterowie bajki „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka”- Raptuś, Wieprzuś i Ociupinka.
W drugim tygodniu nasze działania skupiły się wokół obszaru „Budujemy odporność poprzez odpowiednią higienę”.
Dzieci zostały zapoznane z literaturą dziecięcą „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka- dlaczego nie można hałasować” , „Przedszkolaczek czysty”, „Moje ząbki”. Podczas przeprowadzonej burzy mózgów ustalone zostały zasady dbania o higienę, a „Dekalogi czystego przedszkolaka” wyeksponowane zostały w każdej sali przedszkolnej. Przedszkolaki rozwiązywały zagadki słowne i dotykowe związane z przyborami toaletowymi, identyfikowały źródła hałasu. Uczyły się dbania o porządek w salach, wykonując prace porządkowe w kącikach zainteresowań. Dzieci utrwaliły zasady i prawidłowe etapy mycia rąk oraz mycia zębów, uczestniczyły w zabawie badawczej „Dlaczego pasta do zębów jest ważna?” Przedszkolacy bawili się wesoło przy piosence „Mydło lub zabawę” , wykonywały prace plastyczne indywidualnie i w zespołach „Witaminowe rodziny”, kolorowały karty pracy przedstawiające przedmioty służące do codziennej higieny, poznały również nowe zabawy ruchowe „Gimnastyka”, „Witaminowy taniec”, „Wesołe witaminki”. W grupach prowadzone były również zabawy relaksacyjne i wyciszające „Odpoczynek ważna rzecz, gdy chcesz zdrowy organizm mieć”, „masaż piórkowy”, „Pozycja Coka”
Dzięki działaniom wynikającym z realizacji drugiego obszaru przedszkolacy poznali znaczenie słowa higiena, rozumieją potrzebę mycia rąk po wyjściu z toalety, przed jedzeniem, po zabawie, po głaskaniu zwierząt, kasłaniu i kichaniu.
Dzieci rozumieją, że należy dbać o higienę całego ciała oraz higienę otoczenia. Wszystkie dzieci prawidłowo nazywają przybory toaletowe, znają ich przeznaczenie. Dzieci wiedzą również, iż przybory toaletowe są przedmiotami osobistego użytku i nie należy używać przyborów należących do innych osób. Przedszkolaki z naszej placówki wiedzą też, że nie należy hałasować, gdyż nadmierny hałas jest szkodliwy dla zdrowia. Niestety nie zawsze udaje się im posługiwać umiarkowanym głosem.
Trzeci tydzień upłynął na realizacji tematyki związanej z „Budowaniem odporności poprzez zdrowe odżywianie się”.
W trakcie realizacji scenariuszy związanych z tą tematyką nasze przedszkolaki odkrywały produkty, w których „ukryte” są witaminy, dzieci samodzielnie przygotowywały sobie śniadanie, przyrządzane były pyszne kanapki z wykorzystaniem dużej ilości warzyw, ustalona została również zasada, iż dzieci będą ograniczały spożycie niezdrowych produktów takich jak, chipsy, słodycze, napoje gazowane. W przedszkolu staramy się przygotowywać jadłospisy zawierające jak najbardziej wartościowe posiłki. Wprowadziliśmy do diety przedszkolaków zupę z ciecierzycy, kiełki, różnorodne kasze, chleb razowy, codziennie dzieci zjadają porcje świeżych warzyw i owoców. Panie kucharki same przygotowują mieszanki przypraw, a na podwieczorki wszystkie słodkie wypieki są pieczone w przedszkolnej kuchni. Staramy się zapewnić dzieciom stały dostęp do wody, w wielu działaniach grupowych nauczycielki podkreślały ważne znaczenie wody w codziennej diecie dzieci. Przedszkolacy w trakcie realizacji scenariuszy z obszaru trzeciego poznawali wartości odżywcze wielu produktów, układali piramidy żywieniowe. W trakcie zabawy „Zaczarowany worek”- klasyfikowali produkty, na wartościowe i niewartościowe dla organizmu człowieka. Nasi wychowankowie mieli możliwość poznania szczególnych właściwości niektórych warzyw oraz znaczenie słowa priobiotyk. Wspólnie z dziećmi stworzyliśmy „Aptekę”, w której produkowane były naturalne syropy z cebuli, selera i buraka. Nas dorosłych zaskoczył fakt, iż syrop z selera oprócz swoich niewątpliwych cennych wartości zdrowotnych ma również ogromne walory smakowe. Na przykładzie literatury „Chory kotek”, „Łakomczuszek” dzieci poznały skutki nadmiernego objadania się i wiedzą, iż mimo że coś nam bardzo smakuje, to w jedzeniu niestety trzeba zachować umiar.
Po realizacji scenariuszy dotyczących zdrowego odżywiania dzieci wiedza, że jedząc odpowiednie produkty wzmacniamy naszą odporność, a niektóre z warzyw są naturalnym lekarstwem. Potrafią wymienić produkty szkodliwe dla zdrowia i bogate w witaminy oraz samodzielnie przygotować „zdrowe śniadanie”.
W ostatnim tygodniu stycznia zrealizowany został ostatni obszar „Budowanie odporności- ruch i hartowanie”, który zdominowany został przez wprowadzenie dodatkowych ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem min. elementów jogi. Było to dla dzieci dodatkową atrakcja, gdyż na co dzień w przedszkolu joga nie była dotąd stosowana. Przedszkolacy wykonali pozycję „Drzewo”, „Trójkąt” „Uttanasana” oraz pozycję „Psa”. W naszej placówce przestrzega się zasady codziennego pobytu dzieci na świeżym powietrzu, chyba, że niesprzyjająca aura pogodowa utrudnia nam wyjście z budynku. Do rozwijania sprawności fizycznej przedszkole posiada duży ogród z odpowiednio dobranym sprzętem rekreacyjno- sportowym oraz salkę gimnastyczną, w której największym powadzeniem cieszy się trampolina zakupiona przez rodziców naszych przedszkolaków. W trakcie realizacji scenariuszy dzieci dowiedziały się o potrzebie wielowarstwowego ubierania się na „cebulkę”, wysłuchały piosenki „Ruch, ruch, ruch”, oraz wysłuchały bajki „Zwierzątka ze zdrowego Zakątka- dlaczego ruch jest ważny w budowaniu odporności”. Nasze przedszkolaki rozumieją, że przebywanie na świeżym powietrzu, wzmacnia organizm, nauczyciele zaś poprzez różnorodne działania zachęcają je do uczestnictwa w grach i zabawach organizowanych również na świeżym powietrzu.
Na zakończenie akcji odbyło się podsumowanie zdobytych przez dzieci umiejętności i wiadomości, w postaci zabawy „Prawda- falsz” oraz „qwizu”, przypomnieliśmy wszystkie piosenki i wiersze, których nauczyły się dzieci, odbyło się również wspólne oglądanie zdjęć wykonanych podczas realizacji akcji. Rodzice mogli podziwiać efekty twórczych działań dzieci, które prezentowane były w galeriach przy każdym oddziale przedszkolnym.

Data powstania: piątek, 7 lut 2014 09:21
Data opublikowania: piątek, 7 lut 2014 09:47
Opublikował(a): Jagoda Frąckiewicz
Zaakceptował(a): Jagoda Frąckiewicz
Artykuł był czytany: 2093 razy