PLANY I ZAMIERZENIA
3. Plany i zamierzenia.
PLAN ROZWOJU SZKOŁY W SKARŻYNIE
W LATACH 2001 – 2004
Na wniosek Dyrektora Szkoły Nauczyciele, Samorząd Uczniowski, Rada Rodziców, ustalili priorytety długofalowych zadań. Zespół nauczycieli przygotował analizę raportu mierzenia jakości pracy szkoły. Zespół wypracował wnioski z diagnozy wychowawczej i badania wyników nauczania w naszej szkole.
1. Misja:
Szkoła to nasz wspólny dom...
Źle zbudowany dom można rozebrać i zbudować od nowa,
Ale źle wychowanego człowieka nie da się wychować po raz drugi
J.W.Dawid
2.Wizja i cel:
Wychowanie człowieka: kulturalnego, tolerancyjnego, szlachetnego, troskliwego, wrażliwego, odpowiedzialnego za siebie i innych, wyposażonego w wiedzę i umiejętności pozwalające na kontynuowanie nauki w gimnazjum, posiadającego szerokie zainteresowania i pasje poznawcze, pracującego nad własnym rozwojem, budującego właściwy system wartości.
3. Plan strategiczny na lata 2000/2001 - 2004/2005
Uczniowie w latach
Rok Uczniowie Kl. O Kl. I Kl. II Kl. III Kl. IV Kl. V Kl. VI
2000/2001 78 15 14 10 11 10 9 9
2001/2002 89 + 16 =105 16 20 12 14 14 14 15
2002/2003 90 + 18 =108 18 16 20 12 14 14 14
2003/2004 97 + 11 =108 11 18 16 20 12 14 14
2004/2005 91 + 15 =106 15 11 18 16 20 12 14
Cel główny Zadania – cele szczegółowe Standardy
Kształtowanie potencjału kadrowego 1. Ukończenie studiów licencjackich:
- Edyta Barwikowska
2. Podnoszenie kwalifikacji:
Studia podyplomowe:
- matematyka - J. Gerejczyk
- informatyka - L. Gałązka
- j. polski - K. Wudkiewicz
3. Udział w warsztatach i kursach szkoleniowych z zakresu:
- Realizacji nauczania blokowego, realizacji zajęć integracyjnych, zajęć edukacyjnych
- Sztuka
- Pomiaru dydaktycznego
- Metody aktywizujące
- Praca z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim
- Kierownik wycieczki
- Przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy
- Umiejętności wychowawczych dla wychowawców klas
- Każdy nauczyciel ukończy kurs obsługi komputera Nauczyciele mają pełne kwalifikacje i są dobrze przygotowani do prowadzenia zajęć edukacyjnych, potrafią udzielić uczniom pierwszej pomocy. Nauczyciel jest otwarty wobec propozycji uczniów, wspiera ich twórcza aktywność, efektywnie współpracuje z rodzicami.
Projektowanie pracy dydaktycznej 1. Praca nad zmianą stylu nauczania:
- Stworzenie w klasie sprzyjających warunków do nauki wszystkim uczniom przez doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie indywidualizacji procesu nauczania
- Planowanie zajęć w sposób rozwijający umiejętność pracy w grupie
- Poznanie przez nauczyciela zdolności swoich uczniów, zainteresowań, postaw i potrzeb
2. Pomoc w poznaniu przez uczniów sztuki uczenia się podczas zajęć pozalekcyjnych
3. Monitorowanie efektów poszczególnych programów edukacyjnych
4. Modyfikacja programów edukacyjnych z uwzględnieniem nowych zadań
5. Opracowanie ujednoliconych testów badających wyniki nauczania, spójnych z standardami egzaminacyjnymi
6. Opracowanie programu edukacji regionalnej
7. Modyfikacja karty opisowej dla uczniów klas I - III
8. Ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu nauczania
9. Opracowanie form pracy z uczniem zdolnym, oraz z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim
10. Zwiększenie liczby godzin języków obcych.
11. Opracowanie programu edukacyjnego dotyczącego Unii Europejskiej
12. Wprowadzenie elementów informatyki w klasach IV – VI
13. Wdrażanie aktywizujących metod nauczania, np.: dramy, debaty, projektów, dyskusji, pracy w grupach, lekcji w terenie i innych
- Uczniowie są zaangażowani w procesie edukacyjnym bez względu na predyspozycje i umiejętności
- Uczeń zna kryteria oceniania
- Ocenianie wspiera rozwój ucznia
- Uczeń zna standardy wymagań egzaminacyjnych
- Uczeń posługuje się zdobytą wiedzą i dobrze funkcjonuje w środowisku lokalnym
- Uczeń zdolny ma możliwość rozwoju
- Absolwent jest dobrze przygotowany do dalszego kształcenia, korzystania z mediów w języku obcym, uczestniczy w różnych formach kultury
Rozwiązywanie problemów społecznych 1. Szkoła rozpoznaje zjawiska patologiczne na swoim terenie:
- Nauczyciele dokładnie rozpoznają relacje w swojej klasie
- Wychowawcy klas opracowują wyniki ankiet przeprowadzonych w klasach i szukają sposobów poprawy zachodzących relacji
- Wychowawcy wspólnie z rodzicami analizują zjawiska patologiczne występujące w klasie, ustalają procedurę działania i profilaktyki w ramach posiadanych kompetencji
- Opracowanie wstępnego programu naprawczego
- Uczestniczenie nauczycieli w szkoleniach, kursach, seminariach z zakresu profilaktyki
- Systematyczne prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki wychowawczej, uzależnień, zdrowotnej i innych
- Pozyskiwanie autorskich programów i scenariuszy lekcji
2. Wdrażanie programów profilaktycznych.
- „Śnieżnobiała planeta”
- „Radosny uśmiech”
- „Narkotykom mówimy NIE”
- ”Czas przemian”
- ”Wspólne śniadanie”
3. Nawiązanie współpracy z policją, ośrodkami pomocy społecznej, higienistką szkolną, ośrodkami prowadzącymi działalność profilaktyczną.
4. Gromadzenie literatury i materiałów audiowizualnych z zakresu profilaktyki w bibliotece szkolnej.
5. Prezentowanie materiałów dotyczących profilaktyki w stałym punkcie szkoły
6. Przygotowanie oferty szkoleń dla rodziców
7. Promowanie pozytywnych postaw ucznia w szkole, w domu, w środowisku, poprzez zorganizowanie imprez o charakterze masowym. Nauczyciele znają relacje w swojej klasie:
- rozpoznają przypadki patologii
- potrafią wskazać uczniom i rodzicom ośrodki związane z pomocą specjalistyczną
- nauczyciele realizują programy profilaktyczne
- uczeń przestrzega norm współżycia społecznego
- uczeń nie akceptuje nałogów i uzależnień
- uczeń radzi sobie w trudnych sytuacjach
Rodzice współdziałają z nauczycielami w zakresie wychowania
- Uczniowie mają świadomość korzyści z naśladowania dobrych wzorców.
- Uczniowie potrafią obiektywnie ocenić siebie i innych.
- Uczeń trafnie ocenia błędy i szuka sposobu ich korygowania.
Kształtowanie pozytywnych cech charakterów uczniów 1. Nauczyciele tworzą wartościowe środowisko wychowawcze.
2. Zapoznanie rodziców z ofertą wychowawczą szkoły, stworzenie możliwości włączenia propozycji rodziców
3. Promowanie uczniów wyróżniających się pozytywną postawą wobec innych, aktywnością na forum klasy, szkoły i środowiska.
4. Zrealizowanie w każdej klasie lekcji dotyczących problemów i potrzeb osób niepełnosprawnych, chorych i starszych.
5. Ukierunkowanie rozwoju ucznia na poszukiwanie prawdy, rozumienia drugiego człowieka, pomoc innym, budowanie szerokiego spektrum wartości.
6. Ewaluacja szkolnego systemu oceniania zachowania.
7. Uczenie asertywnych zachowań.
8. Organizowanie konkursów przedmiotowych, artystycznych, wystawy prac.
9. Kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
10. Kształtowanie stylu życia opartego na współistnieniu człowieka w harmonii ze środowiskiem i całą przyrodą
organizowanie biwaków
- uczniowie potrafią wartościować zachowanie swoje i innych
- uczniowie pracują nad rozwojem pozytywnych cech swojego charakteru - nauczyciele wspierają rozwój osobowości uczniów i pomagają w uzyskaniu orientacji etycznej
- uczniowie potrafią ocenić własne reakcje, dokonać prawidłowego wyboru
- uczniowie kreują własne postawy społeczne
- uczeń szanuje przyrodę i ją chroni
Tworzenie dobrego klimatu szkoły 1. Budowanie w uczniach wiary w siebie i swoje możliwości;
2. Rozwijanie poczucia solidarności społecznej i chęci pomagania sobie nawzajem;
3. Przestrzeganie praw ucznia przez nauczycieli.
4. Analiza ankiet i opracowanie programu naprawczego
5. Wspomaganie współpracy Samorządu Uczniowskiego z Radą Pedagogiczną;
6. Rozwijanie opiekuńczego stosunku uczniów klas V i VI do młodszych kolegów;
7. Zwiększenie liczby zajęć pozalekcyjnych zgodnych z zainteresowaniami uczniów
8. Rozwijanie autentycznej samorządności;
9. Poszukiwanie sposobów i metod aktywizowania uczniów do pracy na rzecz szkoły - społeczność szkolna zna i przestrzega swoich praw i obowiązków
- szkoła jest przyjazna uczniom
- uczniowie realizują własne inicjatywy wykorzystując potencjał swoich możliwości
Rozwijanie bazy szkoły 1. Zakup niezbędnych pomocy i książek
2. Remont pomieszczenia "kuchni" i urządzenie stołówki lub świetlicy
3. Zaangażowanie Rady Rodziców i opracowanie wspólnego planu pozyskania środków finansowych na zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego, i innych materiałów
4. Pozyskiwanie rodziców do odnawiania sal lekcyjnych, malowania mebli projektowania i wykonania ciekawego wystroju sal
5. Pozyskanie środków z UmiG Biała Piska na wykonanie remontu budynku "stare szkoły" i zakup kserokopiarki.
6. Przystosowanie pomieszczenia na salę komputerowa
7. Pozyskanie komputerów od różnych firm
8. Pozyskiwanie sponsorów
- Uczniowie i nauczyciele mają możliwości wykorzystania technik wizyjnych i komputerowych
- Nauczyciele wykorzystują zalecane przez MEN środki dydaktyczne wspomagające realizacje programów edukacyjnych
- Odnowione i dobrze zagospodarowane sale lekcyjne mają swój specyficzny klimat wypracowany przez każdą klasę
- Budynki szkoły są sukcesywnie remontowane i doposażone, ich stan techniczny nie stwarza sytuacji zagrożenia
Promocja szkoły 1. Rejestrowanie ważnych wydarzeń z życia szkoły aparatem fotograficznym w miarę możliwości na kasetach video w celu wykorzystania materiałów w promocji szkoły
2. Powołanie rzecznika szkoły - promocja w prasie lokalnej
3. Organizowanie konkursów międzyszkolnych
4. Popularyzowanie logo szkoły
5. Czynny udział uczniów w imprezach organizowanych przez gminę
6. Prowadzenie kroniki szkoły
7. Zapraszanie przedstawicieli gminy i nadzoru pedagogicznego na uroczystości szkolne
8. Prezentacja sukcesów uczniów na tablicach - gazetkach szkolnych, wystawach
- Uczniowie i rodzice identyfikują się ze szkołą
- Rodzice chętnie uczestniczą w życiu szkoły
- Nauczyciele realizują wizę i cele szkoły, promując pozytywne cechy uczniów i szkolę
Opracowali:
Marianna Kielmel
Ks. Aleksander Korczak
Zatwierdzony 25.06.2001 przez:
1.Rada Pedagogiczna
2.Samorząd Uczniowski
3.Komitet Rodzicielski
Dyrektor szkoły:
mgr Marianna Radziewska
PLAN ROZWOJU SZKOŁY W SKARŻYNIE
W LATACH 2001 – 2004
Na wniosek Dyrektora Szkoły Nauczyciele, Samorząd Uczniowski, Rada Rodziców, ustalili priorytety długofalowych zadań. Zespół nauczycieli przygotował analizę raportu mierzenia jakości pracy szkoły. Zespół wypracował wnioski z diagnozy wychowawczej i badania wyników nauczania w naszej szkole.
1. Misja:
Szkoła to nasz wspólny dom...
Źle zbudowany dom można rozebrać i zbudować od nowa,
Ale źle wychowanego człowieka nie da się wychować po raz drugi
J.W.Dawid
2.Wizja i cel:
Wychowanie człowieka: kulturalnego, tolerancyjnego, szlachetnego, troskliwego, wrażliwego, odpowiedzialnego za siebie i innych, wyposażonego w wiedzę i umiejętności pozwalające na kontynuowanie nauki w gimnazjum, posiadającego szerokie zainteresowania i pasje poznawcze, pracującego nad własnym rozwojem, budującego właściwy system wartości.
3. Plan strategiczny na lata 2000/2001 - 2004/2005
Uczniowie w latach
Rok Uczniowie Kl. O Kl. I Kl. II Kl. III Kl. IV Kl. V Kl. VI
2000/2001 78 15 14 10 11 10 9 9
2001/2002 89 + 16 =105 16 20 12 14 14 14 15
2002/2003 90 + 18 =108 18 16 20 12 14 14 14
2003/2004 97 + 11 =108 11 18 16 20 12 14 14
2004/2005 91 + 15 =106 15 11 18 16 20 12 14
Cel główny Zadania – cele szczegółowe Standardy
Kształtowanie potencjału kadrowego 1. Ukończenie studiów licencjackich:
- Edyta Barwikowska
2. Podnoszenie kwalifikacji:
Studia podyplomowe:
- matematyka - J. Gerejczyk
- informatyka - L. Gałązka
- j. polski - K. Wudkiewicz
3. Udział w warsztatach i kursach szkoleniowych z zakresu:
- Realizacji nauczania blokowego, realizacji zajęć integracyjnych, zajęć edukacyjnych
- Sztuka
- Pomiaru dydaktycznego
- Metody aktywizujące
- Praca z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim
- Kierownik wycieczki
- Przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy
- Umiejętności wychowawczych dla wychowawców klas
- Każdy nauczyciel ukończy kurs obsługi komputera Nauczyciele mają pełne kwalifikacje i są dobrze przygotowani do prowadzenia zajęć edukacyjnych, potrafią udzielić uczniom pierwszej pomocy. Nauczyciel jest otwarty wobec propozycji uczniów, wspiera ich twórcza aktywność, efektywnie współpracuje z rodzicami.
Projektowanie pracy dydaktycznej 1. Praca nad zmianą stylu nauczania:
- Stworzenie w klasie sprzyjających warunków do nauki wszystkim uczniom przez doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie indywidualizacji procesu nauczania
- Planowanie zajęć w sposób rozwijający umiejętność pracy w grupie
- Poznanie przez nauczyciela zdolności swoich uczniów, zainteresowań, postaw i potrzeb
2. Pomoc w poznaniu przez uczniów sztuki uczenia się podczas zajęć pozalekcyjnych
3. Monitorowanie efektów poszczególnych programów edukacyjnych
4. Modyfikacja programów edukacyjnych z uwzględnieniem nowych zadań
5. Opracowanie ujednoliconych testów badających wyniki nauczania, spójnych z standardami egzaminacyjnymi
6. Opracowanie programu edukacji regionalnej
7. Modyfikacja karty opisowej dla uczniów klas I - III
8. Ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu nauczania
9. Opracowanie form pracy z uczniem zdolnym, oraz z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim
10. Zwiększenie liczby godzin języków obcych.
11. Opracowanie programu edukacyjnego dotyczącego Unii Europejskiej
12. Wprowadzenie elementów informatyki w klasach IV – VI
13. Wdrażanie aktywizujących metod nauczania, np.: dramy, debaty, projektów, dyskusji, pracy w grupach, lekcji w terenie i innych
- Uczniowie są zaangażowani w procesie edukacyjnym bez względu na predyspozycje i umiejętności
- Uczeń zna kryteria oceniania
- Ocenianie wspiera rozwój ucznia
- Uczeń zna standardy wymagań egzaminacyjnych
- Uczeń posługuje się zdobytą wiedzą i dobrze funkcjonuje w środowisku lokalnym
- Uczeń zdolny ma możliwość rozwoju
- Absolwent jest dobrze przygotowany do dalszego kształcenia, korzystania z mediów w języku obcym, uczestniczy w różnych formach kultury
Rozwiązywanie problemów społecznych 1. Szkoła rozpoznaje zjawiska patologiczne na swoim terenie:
- Nauczyciele dokładnie rozpoznają relacje w swojej klasie
- Wychowawcy klas opracowują wyniki ankiet przeprowadzonych w klasach i szukają sposobów poprawy zachodzących relacji
- Wychowawcy wspólnie z rodzicami analizują zjawiska patologiczne występujące w klasie, ustalają procedurę działania i profilaktyki w ramach posiadanych kompetencji
- Opracowanie wstępnego programu naprawczego
- Uczestniczenie nauczycieli w szkoleniach, kursach, seminariach z zakresu profilaktyki
- Systematyczne prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki wychowawczej, uzależnień, zdrowotnej i innych
- Pozyskiwanie autorskich programów i scenariuszy lekcji
2. Wdrażanie programów profilaktycznych.
- „Śnieżnobiała planeta”
- „Radosny uśmiech”
- „Narkotykom mówimy NIE”
- ”Czas przemian”
- ”Wspólne śniadanie”
3. Nawiązanie współpracy z policją, ośrodkami pomocy społecznej, higienistką szkolną, ośrodkami prowadzącymi działalność profilaktyczną.
4. Gromadzenie literatury i materiałów audiowizualnych z zakresu profilaktyki w bibliotece szkolnej.
5. Prezentowanie materiałów dotyczących profilaktyki w stałym punkcie szkoły
6. Przygotowanie oferty szkoleń dla rodziców
7. Promowanie pozytywnych postaw ucznia w szkole, w domu, w środowisku, poprzez zorganizowanie imprez o charakterze masowym. Nauczyciele znają relacje w swojej klasie:
- rozpoznają przypadki patologii
- potrafią wskazać uczniom i rodzicom ośrodki związane z pomocą specjalistyczną
- nauczyciele realizują programy profilaktyczne
- uczeń przestrzega norm współżycia społecznego
- uczeń nie akceptuje nałogów i uzależnień
- uczeń radzi sobie w trudnych sytuacjach
Rodzice współdziałają z nauczycielami w zakresie wychowania
- Uczniowie mają świadomość korzyści z naśladowania dobrych wzorców.
- Uczniowie potrafią obiektywnie ocenić siebie i innych.
- Uczeń trafnie ocenia błędy i szuka sposobu ich korygowania.
Kształtowanie pozytywnych cech charakterów uczniów 1. Nauczyciele tworzą wartościowe środowisko wychowawcze.
2. Zapoznanie rodziców z ofertą wychowawczą szkoły, stworzenie możliwości włączenia propozycji rodziców
3. Promowanie uczniów wyróżniających się pozytywną postawą wobec innych, aktywnością na forum klasy, szkoły i środowiska.
4. Zrealizowanie w każdej klasie lekcji dotyczących problemów i potrzeb osób niepełnosprawnych, chorych i starszych.
5. Ukierunkowanie rozwoju ucznia na poszukiwanie prawdy, rozumienia drugiego człowieka, pomoc innym, budowanie szerokiego spektrum wartości.
6. Ewaluacja szkolnego systemu oceniania zachowania.
7. Uczenie asertywnych zachowań.
8. Organizowanie konkursów przedmiotowych, artystycznych, wystawy prac.
9. Kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
10. Kształtowanie stylu życia opartego na współistnieniu człowieka w harmonii ze środowiskiem i całą przyrodą
organizowanie biwaków
- uczniowie potrafią wartościować zachowanie swoje i innych
- uczniowie pracują nad rozwojem pozytywnych cech swojego charakteru - nauczyciele wspierają rozwój osobowości uczniów i pomagają w uzyskaniu orientacji etycznej
- uczniowie potrafią ocenić własne reakcje, dokonać prawidłowego wyboru
- uczniowie kreują własne postawy społeczne
- uczeń szanuje przyrodę i ją chroni
Tworzenie dobrego klimatu szkoły 1. Budowanie w uczniach wiary w siebie i swoje możliwości;
2. Rozwijanie poczucia solidarności społecznej i chęci pomagania sobie nawzajem;
3. Przestrzeganie praw ucznia przez nauczycieli.
4. Analiza ankiet i opracowanie programu naprawczego
5. Wspomaganie współpracy Samorządu Uczniowskiego z Radą Pedagogiczną;
6. Rozwijanie opiekuńczego stosunku uczniów klas V i VI do młodszych kolegów;
7. Zwiększenie liczby zajęć pozalekcyjnych zgodnych z zainteresowaniami uczniów
8. Rozwijanie autentycznej samorządności;
9. Poszukiwanie sposobów i metod aktywizowania uczniów do pracy na rzecz szkoły - społeczność szkolna zna i przestrzega swoich praw i obowiązków
- szkoła jest przyjazna uczniom
- uczniowie realizują własne inicjatywy wykorzystując potencjał swoich możliwości
Rozwijanie bazy szkoły 1. Zakup niezbędnych pomocy i książek
2. Remont pomieszczenia "kuchni" i urządzenie stołówki lub świetlicy
3. Zaangażowanie Rady Rodziców i opracowanie wspólnego planu pozyskania środków finansowych na zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego, i innych materiałów
4. Pozyskiwanie rodziców do odnawiania sal lekcyjnych, malowania mebli projektowania i wykonania ciekawego wystroju sal
5. Pozyskanie środków z UmiG Biała Piska na wykonanie remontu budynku "stare szkoły" i zakup kserokopiarki.
6. Przystosowanie pomieszczenia na salę komputerowa
7. Pozyskanie komputerów od różnych firm
8. Pozyskiwanie sponsorów
- Uczniowie i nauczyciele mają możliwości wykorzystania technik wizyjnych i komputerowych
- Nauczyciele wykorzystują zalecane przez MEN środki dydaktyczne wspomagające realizacje programów edukacyjnych
- Odnowione i dobrze zagospodarowane sale lekcyjne mają swój specyficzny klimat wypracowany przez każdą klasę
- Budynki szkoły są sukcesywnie remontowane i doposażone, ich stan techniczny nie stwarza sytuacji zagrożenia
Promocja szkoły 1. Rejestrowanie ważnych wydarzeń z życia szkoły aparatem fotograficznym w miarę możliwości na kasetach video w celu wykorzystania materiałów w promocji szkoły
2. Powołanie rzecznika szkoły - promocja w prasie lokalnej
3. Organizowanie konkursów międzyszkolnych
4. Popularyzowanie logo szkoły
5. Czynny udział uczniów w imprezach organizowanych przez gminę
6. Prowadzenie kroniki szkoły
7. Zapraszanie przedstawicieli gminy i nadzoru pedagogicznego na uroczystości szkolne
8. Prezentacja sukcesów uczniów na tablicach - gazetkach szkolnych, wystawach
- Uczniowie i rodzice identyfikują się ze szkołą
- Rodzice chętnie uczestniczą w życiu szkoły
- Nauczyciele realizują wizę i cele szkoły, promując pozytywne cechy uczniów i szkolę
Opracowali:
Marianna Kielmel
Ks. Aleksander Korczak
Zatwierdzony 25.06.2001 przez:
1.Rada Pedagogiczna
2.Samorząd Uczniowski
3.Komitet Rodzicielski
Dyrektor szkoły:
mgr Marianna Radziewska