WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
Wiadomość przeniesiona do archiwum
/WSO/
Wewnątrzszkolny system oceniania w Szkole Podstawowej
im. Gen. Józefa Bema w Bemowie Piskim
Spis treści
Rozdział l - Założenia wstępne
Rozdział II - Wewnątrzszkolny system oceniania
2.1. Cele oceniania w szkole
2.2. Formułowanie wymagań edukacyjnych
2.3. Ocenianie bieżące
2.4. Dostosowanie wymagań do możliwości ucznia
2.5. Skala i tryb oceniania śródrocznego/rocznego
2.6. Przeprowadzanie egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych
2.7. Ocenianie zachowania uczniów
2.8. Promowanie uczniów
2.9. Ogólne kryteria oceniania
2.10. Szczegółowe wymagania programowe z poszczególnych przedmiotów /bloków/
2.11. Sposoby sprawdzania i oceniania dydaktycznych osiągnięć uczniów
2.12. Sposoby i narzędzia dokumentowania /rejestrowania/ osiągnięć uczniów
2.13.Zasady i sposoby wystawiania stopni szkolnych
2.14. Zasady współdziałania z uczniami i rodzicami w celu poprawy nie zadawalających wyników nauczania
2.15.Prawa ucznia i rodziców
Rozdział III- zewnętrzny system oceniania
3.1. Powoływanie szkolnego zespołu egzaminacyjnego
3.2. Zadania przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego
3.3. Przystąpienie uczniów do sprawdzianu
3.4. Termin sprawdzianu
3.5.Czas trwania sprawdzianu
3.6. Kodowanie zadań i kart odpowiedzi
3.7 Wyniki sprawdzianu
3.8. Unieważnienie pracy ucznia i przerwanie sprawdzianu
3.9. Obecność obserwatorów zewnętrznych i warunki ich przebywania
3.10. Zabezpieczenie materiałów egzaminacyjnych
Rozdział IV- Postanowienia końcowe
Rozdział l - Założenia wstępne
1.1 Ocenianie jest integralną częścią procesu nauczania i uczenia się, warunkiem niezbędnym do planowania procesu dydaktycznego ukierunkowanego na rozwój ucznia. System oceniania wypływa z ogólnego systemu wartości szkoły, którego najistotniejszym elementem jest deklaracja solidnego przygotowania naszych uczniów do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym się świecie. Osiągnięciu powyższego celu mają służyć działania na rzecz:
a)Wyposażenia uczniów w wiedzę i umiejętności potrzebne do uczenia się w gimnazjum.
b)Zapoznania ze sposobami efektywnego uczenia się.
c)Kształcenia uczniów otwartych, ciekawych świata, zdolnych do twórczego myślenia, łatwo przystosowujących się do zmiany.
d)Umacniania poczucia własnej wartości uczniów.
e) Pomocy w odnalezieniu indywidualnej drogi rozwojowej.
f) Uczenia pracy zespołowej, komunikacji, celowego działania, systematyczności, odpowiedzialności za efekty własnej pracy.
1.2Ocenianie osiągnięć uczniów odbywa się na zasadach i w ramach określonych rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, póz. 41 3) oraz niniejszego regulaminu.
1.3 Szczegółowe zasady oceniania, kryteria ocen oraz częstotliwość i sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów ustalają nauczyciele zajęć edukacyjnych.
1.4 Zasady, o których mowa w punkcie drugim stanowią załączniki do niniejszego dokumentu.
1.5 Wewnętrzny system oceniania określa:
a.Cele szczegółowe oceniania.
b.Formułowanie przez zespoły przedmiotowe wymagań edukacyjnych zgodnych z Podstawą Programową i przyjętymi do realizacji programami.
c.Ocenianie bieżące według skali i trybu podanego w niniejszym dokumencie.
d.Skalę i tryb oceniania śródrocznego i rocznego będącego podsumowaniem osiągnięć uczniów.
e.Warunki i tryb poprawiania ocen, przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych oraz poprawkowych.
f.Ocenianie zachowania.
g.Promowanie uczniów.
Rozdział II - Wewnątrzszkolny system oceniania
2.1. Cele oceniania w szkole
a)Głównym celem oceniania jest pozytywne wzmacnianie ucznia, motywowanie i wspieranie w pracy, wdrażanie do samooceny i planowania własnego uczenia.
b)Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
c)Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
d)Przekazywanie uczniom i ich rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o osiągnięciach, postępach, a także o trudnościach i specjalnych uzdolnieniach uczniów.
e)Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
f)Wpływanie poprzez wypracowanie i przestrzeganie zasad i kryteriów na demokrację życia szkoły.
g)Wzmacnianie więzi(współpracy) pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami.
h)Zapewnienie obiegu informacji o jakości oceniania szkolnej edukacji uczniów.
i)Zbieranie informacji o osiągnięciach edukacyjnych ucznia, jego postępach i potrzebach w tym zakresie.
j)Planowanie procesu kształcenia ucznia oraz pracy dydaktycznej nauczyciela, wprowadzanie działań korygujących.
2.2. Formułowanie wymagań edukacyjnych
a)Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów i ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz kryteriach ocen.
b)Ocenianie szkolne obejmuje wiadomości i umiejętności uczniów wynikające z Podstaw programowych.
c)O zasadach i kryteriach oceniania zachowania informuje uczniów i rodziców wychowawca klasy.
d)Ocenianie uczniów uwzględnia standardy wymagań i osiągnięć, bloki i przedmioty nauczania na poszczególnych poziomach z uwzględnieniem możliwości uczniów.
2.3. Ocenianie bieżące
1.Ocenianie bieżące ma na celu wspieranie uczenia się i polega na systematycznej obserwacji, sprawdzaniu oraz dokumentowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, wysiłku wkładanego w wywiązywanie się z obowiązków oraz postępów w nabywaniu wiadomości i umiejętności.
2.W klasach I-III ocenianie ma charakter opisowy lub w przypadku sprawdzianów podsumowujących etap nauczania, punktowy.
3.Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w klasach I-III dokonuje oceny bieżącej osiągnięć uczniów wg następującej skali:
A-znakomicie, bardzo dobrze;
B-dobrze;
C-popracuj, będzie lepiej;
D-za mało pracujesz, postaraj się;
E-musisz więcej pracować.
4.Przy bieżącym ocenianiu osiągnięć edukacyjnych oraz śródrocznym i końcowo-rocznym klasyfikowaniu uczniów klas IV-VI stosuje się stopnie wg skali 1-6:
Stopień celujący - 6,
Stopień bardzo dobry - 5,
Stopień dobry - 4,
Stopień dostateczny - 3,
Stopień dopuszczający -2,
Stopień niedostateczny - 1.
5.W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć artystycznych i wychowania fizycznego na podstawie orzeczenia lekarskiego lub orzeczenia PP-P, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
6.Począwszy od klasy czwartej poziom opanowania wiadomości i umiejętności ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych określa się w stopniach szkolnych cząstkowych, przy czym:
- Stopień celujący oznacza osiągnięcia znacznie wykraczające poza sformułowane wymagania, samodzielne, twórcze rozwiązywanie złożonych problemów o wysokim stopniu trudności.
- Stopień bardzo dobry oznacza opanowanie wiedzy i umiejętności na górnej granicy wymagań, biegłość w wykonywaniu zadań, również nietypowych, zastosowanie umiejętności w sytuacjach nowych.
- Stopień dobry oznacza poziom wiadomości i umiejętności, który umożliwia sprawne, samodzielne posługiwanie się nabytą wiedzą i umiejętnościami przy rozwiązywaniu zadań typowych.
- Stopień dostateczny oznacza opanowanie podstawowego zakresu wiedzy i umiejętności, rozwiązywanie zadań o średnim poziomie trudności.
- Stopień dopuszczający poziom wiadomości i umiejętności, który pozwala na wykonanie łatwych zadań, również z pomocą nauczyciela.
- Stopień niedostateczny oznacza poziom wiadomości i umiejętności uniemożliwiających uczenie się w klasie programowo wyższej.
7.Sprawdzanie osiągnięć uczniów uwzględnia specyfikę zajęć edukacyjnych i odbywa się w formach zapewniających rzetelność rozpoznania poziomu osiągnięć ucznia.
8.Stosowane są następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych: sprawdzian wiadomości i umiejętności, kartkówka, odpowiedzi ustne, zadania praktyczne.
9.Przedmiotem oceny jest także wysiłek ucznia wkładany w wywiązywanie się z obowiązków szkolnych ze szczególnym uwzględnieniem: przygotowania się do lekcji, przygotowania dodatkowych prac z własnej inicjatywy lub zleconych przez nauczyciela, prac domowych, aktywnego udziału w lekcjach.
10.Brak wyposażenia uczniowskiego nie ma wpływu na ocenę, jeśli nie jest to zawinione przez ucznia (ale w porozumieniu z rodzicami).
11.Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy.
12.Wszystkie oceny są jawne.
13.Uczeń nie powinien być oceniany z materiału wprowadzonego na danej lekcji.
14.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę zaangażowanie, wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć oraz możliwości ucznia.
15.Nauczyciel informuje ucznia o uzyskanej ocenie cząstkowej z pracy klasowej, sprawdzianu, odpowiedzi ustnej, zadań praktycznych ; ustnie lub pisemnie uzasadnia w sposób opisowy – wskazuje na sukcesy i obszary niepowodzeń oraz ukierunkowuje uczniów do dalszej pracy.
16.Uczniowi nieobecnemu podczas pisania sprawdzianu nauczyciel wyznacza termin na zaliczenie materiału. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ucznia spowodowanej np. chorobą, nauczyciel organizuje pomoc w celu wyrównania braków.
17.Na prośbę ucznia lub jego rodzica nauczyciel uzasadnia ocenę.
18.Sprawdzone i ocenione prace kontrolne są do wglądu rodziców w szkole u poszczególnych nauczycieli – w każdy pierwszy czwartek miesiąca.
19.Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej z pracy klasowej.
20.Poprawy dokonuje się w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od daty oddania i omówienia pracy w formie ustalonej przez nauczyciela.
21.Wiadomości i umiejętności ucznia ocenia:
a)Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
b)Nauczyciel pracujący za nieobecnego nauczyciela przebywającego na długotrwałym zwolnieniu.
22.Nie ocenia ucznia nauczyciel na zastępstwie doraźnym. Może on dokonać oceny pracy ucznia jedynie w formie ustnej przekazanej uczniowi.
2.4. Dostosowanie wymagań do możliwości ucznia
1.Nauczyciel jest zobowiązany obniżyć wymagania w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
2.Uczniowie z orzeczeniem lub opinią Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej powinni być oceniani:
a)Za rzeczywiste osiągnięcia i postępy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności,
b)Uczniowie z opinią PP-P – sprawdzianami dostosowanymi do poziomu ucznia,
c)Uczniowie, którzy mają orzeczenie PP-P o upośledzeniu oceniani powinni być za wypowiedzi ustne, wykazywanie chęci, bez pisania sprawdzianów.
3.Szkoła stwarza szansę uzupełnienia braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniom, którzy w wyniku śródrocznej klasyfikacji otrzymania oceny utrudniające kontynuowanie nauki.
2.5. Skala i tryb oceniania śródrocznego/rocznego
1.Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2.Semestr pierwszy trwa od dnia rozpoczęcia roku szkolnego do ostatniego dnia tygodnia, po którym rozpoczynają się ferie zimowe. Semestr drugi rozpoczyna się w pierwszym dniu nauki po zakończeniu ferii zimowych i trwa do dnia kończącego rok szkolny.
3.Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na podsumowaniu osiągnięć uczniów w poszczególnych zajęciach edukacyjnych i wystawieniu oceny klasyfikacyjnej oraz wyrażeniu opinii szkoły o zachowaniu ucznia w formie oceny z zachowania w okresie poprzedzającym wystawianie ocen.
4.Ocena wystawiona za drugi semestr jest oceną roczna.
5.Ocenę semestralną/roczną wystawia nauczyciel zajęć edukacyjnych lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. długotrwałej nieobecności nauczyciela) inny upoważniony do tego przez dyrektora szkoły, nauczyciel), a ocenę z zachowania wychowawca klasy lub inny nauczyciel uczący w tej klasie.
6.W klasach I-III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.
7.Jeżeli osiągnięcia edukacyjne ucznia klasy I-III w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie, otrzymuje on promocję do klasy programowo wyższej.
8.Uczeń klasy I-III pozostaje na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza PP-P oraz w porozumieniu z rodzicami.
9.Począwszy od klasy IV uczeń, który ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskał oceny klasyfikacyjne końcowo roczne wyższe od stopnia niedostatecznego, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z zastrzeżeniem p.23 ust. 5.
10. Podstawą do wystawienia oceny semestralnej lub rocznej z języka polskiego, historii i społeczeństwa, języka obcego, matematyki oraz przyrody jest przede wszystkim poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia.
11. Nauczyciel może podwyższyć ocenę uczniowi, którego wysiłek oraz czynione postępy pozwalają sądzić, iż osiągnie on lepsze efekty.
12.Ocenę semestralną lub roczną z wychowania fizycznego, sztuki, techniki wystawia się na podstawie oceny wysiłku wkładanego przez uczniów w wywiązywanie się z obowiązków wynikających z realizacji programu, przy czym:
·Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który z powodu szczególnych predyspozycji lub wytężonej pracy osiąga wyniki znacznie wykraczające poza sformułowane wymagania, uczestniczy w kołach zainteresowań, reprezentuje szkołę w turniejach, zawodach, konkursach;
·Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który mimo zastosowanych środków zaradczych nie wywiązuje się z obowiązków.
13. Na miesiąc przed zebraniem klasyfikacyjnym semestralnym lub rocznym nauczyciel zajęć edukacyjnych informuje w formie pisemnej ucznia i jego rodzica o przewidywanej ocenie niedostatecznej semestralnej/rocznej.
14. Na miesiąc przed zebraniem klasyfikacyjnym semestralnym lub rocznym nauczyciel zajęć edukacyjnych informuje w formie ustnej ucznia o przewidywanej ocenie semestralnej/rocznej.
15. Ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna z uwzględnieniem zasad sformułowanych w punktach 1- 6 jest ostateczna z zastrzeżeniem punktu 2.6.
16. Za wysokie wyniki w nauce i dobre zachowanie uczniom szkoły przyznaje się dyplomy i wyróżnienia.
·Świadectwo z wyróżnieniem – średnia ocen z przedmiotów obowiązkowych 4,75 i powyżej; dobra lub wzorowa ocena z zachowania;
·Dyplom za bardzo dobre wyniki w nauce – średnia ocen z przedmiotów obowiązkowych powyżej 4,5 i dobra lub wzorowa ocena z zachowania.
2.6. Przeprowadzanie egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych
1.Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
2.Egzamin poprawkowy przysługuje uczniowi, który otrzymał jedną lub w wyjątkowych przypadkach po wyrażeniu zgody przez radę pedagogiczną, dwie oceny niedostateczne.
3.Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w porozumieniu z uczniem, jego rodzicem w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4.W celu przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dyrektor szkoły powołuje komisję egzaminacyjną w składzie:
d)dyrektor szkoły lub wicedyrektor jako przewodniczący,
e)nauczyciel zajęć edukacyjnych jako egzaminator,
f)nauczyciel tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych jako członek komisji.
5.Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
6.Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:
a)imię i nazwisko ucznia, przedmiot, datę egzaminu,
b)skład komisji,
c)pytania egzaminacyjne,
d)odpowiedzi ucznia,
e)uzyskaną ocenę,
f)stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w ust.7.
7.Protokół kończy stwierdzenie uogólniające: Decyzją komisji egzaminacyjnej zdał(a) egzamin poprawkowy/nie zdał(a) egzaminu poprawkowego.
8.Pozytywny wynik egzaminu jest podstawą uchwały rady pedagogicznej w sprawie promowania ucznia do klasy programowo wyższej.
9.Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego może do niego przystąpić w terminie dodatkowym określonym przez dyrektora szkoły.
10.Za przyczyny losowe rozumie się wszystkie nie możliwe do przewidzenia a udokumentowane wypadki, takie jak choroba ucznia, ciężka choroba lub śmierć członka rodziny i inne spowodowane szczególną, znaną szkole sytuacją rodzinną ucznia.
11.Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt.12.
12.Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
13.Uczeń nie jest klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów, jeżeli z powodu ciągłej lub bardzo częstej nieobecności (co najmniej 50%) na zajęciach edukacyjnych nie ma podstaw do ustalenia jednego, kilku lub wszystkich ocen klasyfikacyjnych semestralnych lub rocznych.
14.Na prośbę ucznia lub rodziców ucznia nie klasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych, dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem (nauczycielami) zajęć edukacyjnych wyznacza - w terminie uzgodnionym z uczniem, jego rodzicami - egzamin klasyfikacyjny z materiału programowego zrealizowanego w danym semestrze/roku szkolnym.
15.Na wniosek wychowawcy lub dyrektora szkoły rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego uczniowi nie klasyfikowanemu z przyczyn nie usprawiedliwionych.
16.Decyzję w sprawie, o której mowa w punkcie 15 podejmuje się na podstawie głosowania zwykłą większością głosów.
17.W przypadku ucznia nie klasyfikowanego w ostatnim semestrze, egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się do końca czerwca bieżącego roku szkolnego.
18.Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się również uczniowi realizującemu na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki lub spełniającemu obowiązek szkolny poza szkołą.
19.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel zajęć edukacyjnych w obecności innego nauczyciela tych samych zajęć edukacyjnych.
20.Dyrektor szkoły wyznacza, w porozumieniu z dzieckiem i jego rodzicami komisyjny egzamin klasyfikacyjny, na podstawie którego uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą zostaje przyjęty do jednej z klas szkoły lub otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły.
21.Do przeprowadzenia komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
·Dyrektor lub wicedyrektor jako przewodniczący,
·Egzaminatorzy obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
22.Komisyjny egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się z zajęć edukacyjnych, w których podstawę do ustalenia stopnia stanowią osiągnięcia edukacyjne ucznia.
23.Uczniowi składającemu komisyjny egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny z zachowania.
24.Terminy przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego ustala przewodniczący komisji w porozumieniu z uczniem i jego rodzicem/prawnym opiekunem.
25.Zadania egzaminacyjne, których stopień trudności powinien być zróżnicowany i odpowiadać kryteriom ocen na poszczególne stopnie szkolne, ustalają egzaminatorzy w porozumieniu z przewodniczącym komisji.
26.Na podstawie przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego egzaminatorzy ustalają stopnie klasyfikacyjne według skali obowiązującej w szkole.
2.7. Ocenianie zachowania uczniów
1.Ocenianie zachowania uczniów jest integralną częścią programu wychowawczego szkoły.
2.Ocena z zachowania jest opinią szkoły o:
·funkcjonowaniu ucznia w środowisku szkolnym,
·respektowaniu zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
3.Semestralną/roczną ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy w porozumieniu z nauczycielami zajęć edukacyjnych danej klasy według skali określonej w rozporządzeniu.
4.W klasach I-III ocena zachowania jest oceną opisową.
5.W klasach IV-VI ocenę zachowania śródroczną i końcowo-roczną ustala się wg skali:
·wzorowe,
·dobre,
·poprawne,
·nieodpowiednie.
6.Kryteria ustalania oceny zachowania określa Szkolny System Oceniania Zachowania.
7.Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na:
·oceny z zajęć edukacyjnych,
·promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
8.Ocena zachowania ucznia wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna.
2.8. Promowanie uczniów
1. Uczeń szkoły otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego.
2. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
2.9. Ogólne kryteria oceniania
1.Podstawowe - wymagania programowe.
2.Kryteria społeczno – wychowawcze:
·Wkład pracy ucznia,
·Motywacja do uczenia się i stosunek do przedmiotu,
·Systematyczność w pracy,
·Aktywność na lekcjach.
3.Kryteria społeczno – wychowawcze brane są pod uwagę przy ustalaniu oceny śródrocznej i końcowo-rocznej.
2.10. Szczegółowe wymagania programowe z poszczególnych przedmiotów /bloków/
1.Wymagania edukacyjne formułują nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. W Przedmiotowych Systemach Oceniania informują rodziców i uczniów na początku roku szkolnego.
2.11. Sposoby sprawdzania i oceniania dydaktycznych osiągnięć uczniów
1.Formy i narzędzia:
a)Wypowiedzi ustne – rozmowy, dyskusje, debaty;
b)Prace pisemne:
·wypracowania pisemne, których ilość musi być zgodna z założeniami programowymi;
·sprawdziany;
·prace klasowe w formie testów standaryzowanych z opracowaną punktacją i katalogiem wymagań z uwzględnieniem przynajmniej 2 poziomów- P i PP/podstawowego i ponad podstawowego;
c) Czytanie ze zrozumieniem /opracowane pytania, problemy do testów/;
d) Ćwiczenia praktyczne /utwory i wytwory/- obserwacja ucznia w różnych sytuacjach, podczas pracy w grupach, prezentacji wytworów, dyskusji itp.
2.Częstotliwość:
Prace pisemne są przeprowadzane:
- Po zakończeniu każdego działu, zgodnie z planem realizacji programu;
- Na koniec semestru;
- Na progach edukacyjnych;
- Sprawdziany ortograficzne;
- W miarę potrzeb;
3.Zasady oceniania:
a)Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi ustne ucznia, podkreśla osiągnięcia oraz uświadamia uczniowi jego braki, ukierunkowuje jego dalszą samodzielną pracę;
b)Sprawdzian nauczyciel oddaje uczniowi w ciągu tygodnia informując ile punktów zdobył uczeń i jaką ocenę otrzymał oraz ile punktów trzeba było zdobyć na poszczególną ocenę;
c)Praca klasowa powinna być zapowiedziana wcześniej na 7 dni;
d)Uczeń powinien być poinformowany o wymaganiach w zakresie materiału objętego pracą klasową wcześniej na 7 dni;
e)Materiał do pracy klasowej powinien być powtórzony;
f)W danym dniu nie może być więcej niż jedna praca klasowa;
g)Uczeń nie może mieć więcej niż dwie prace klasowe w tygodniu;
h)Sprawdziany z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych przeprowadzać można na każdych zajęciach dydaktycznych i traktować je na równi z wypowiedziami ustnymi.
i)Prace pisemne nauczyciel przechowuje w dokumentacji 1 rok.
2.12. Sposoby i narzędzia dokumentowania /rejestrowania/ osiągnięć uczniów
1.Osiągnięcia uczniów rejestruje się w postaci stopni szkolnych w dzienniku lekcyjnym kl. IV-VI.
2.Poziom osiągnięć edukacyjnych uczniów w klasach I – III rejestruje się za pomocą oznaczeń zgodnych z wewnątrz szkolnym systemem oceniania w dzienniku lekcyjnym.
3.Nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne w klasach I – III kompletują sprawdziany, testy ,wytwory działalności plastyczno-technicznej w teczkach indywidualnych uczniów, które są omawiane na spotkaniach z rodzicami .
4.Narzędzia rejestrowania osiągnięć uczniów opracowują nauczyciele w poszczególnych zespołach samokształceniowych.
2.13.Zasady i sposoby wystawiania stopni szkolnych
1.Przy wystawianiu stopni szkolnych wg skali 1-6 nauczyciele powinni kierować się zasadami pomiaru dydaktycznego:
·Punktujemy czynności a nie ilość elementów w zadaniu;
·Do zadań otwartych stosuje się odpowiednio sformułowane kryteria i w związku z tym punktację.
2.Oceniamy to co uczeń umie, wie, robi a nie jego braki i nieumiejętności.
3.Nauczyciel języka polskiego opracowuje kryteria oceny pracy pisemnej /wypracowania/.
4.Wyniki testów standaryzowanych i nauczycielskich są normowane w następujący sposób:
Poziom podstawowy wymagań
50% - 2
75% - 3
Poziom ponad podstawowy wymagań
50% - 4
75% - 5
2.14. Zasady współdziałania z uczniami i rodzicami w celu poprawy nie zadawalających wyników nauczania
1.Kierowanie na badania psychologiczno-pedagogiczne.
2.Organizowanie w miarę potrzeb i możliwości zespołów wyrównawczych.
3.Organizowanie pomocy koleżeńskiej.
4.Pedagogizacja rodziców.
5.Indywidualne rozmowy wychowawcy /nauczyciela przedmiotu/ z rodzicami i uczniami.
2.15.Prawa ucznia i rodziców
1.Uczeń ma prawo do:
a)Znajomości, jawności ocen;
b)Rzetelności i uwzględniania oceny;
c)Znajomości rozporządzenia MEN o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu;
d)Możliwości poprawienia oceny prac klasowych;
e)Wglądu do poprawionych i ocenionych prac pisemnych;
2.Rodzice mają prawo do:
a)Bieżącej informacji o postępach dziecka;
b)Rzetelności i uwzględniania oceny;
c)Wglądu w poprawione i ocenione prace dziecka;
d)Informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach swojego dziecka w czasie do tego wyznaczonym;
e)Informacji o wymaganiach szkoły.
Rozdział III- zewnętrzny system oceniania
1.W klasie szóstej szkoły podstawowej Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań, ustalonych odrębnymi przepisami zwanymi dalej sprawdzianem.
2.Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy z zastrzeżeniem p.33 ust.1, 4.
3.1. Powoływanie szkolnego zespołu egzaminacyjnego
1.Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej powołuje przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, upoważniając go do powołania pozostałych członków zespołu. Przewodniczącym może być dyrektor szkoły lub wskazany przez niego nauczyciel zatrudniony w danej szkole.
2.Za organizację i przebieg sprawdzianu w szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
3.Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na dwa miesiące przed terminem sprawdzianu, może powołać swojego zastępcę spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.
4.Członkami szkolnego zespołu egzaminacyjnego, których powołuje przewodniczący zespołu, mogą być nauczyciele zatrudnieni w danej szkole.
5.W skład zespołu nadzorującego wchodzą:
a)Przewodniczący;
b)Co najmniej dwaj nauczyciele, z których co najmniej jeden powinien być zatrudniony w innej szkole lub placówce;
3.2. Zadania przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego
1.Zadania przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego są szczegółowo określone rozporządzeniem MEN .
2.Podstawowym zadaniem przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego jest zorganizowanie i nadzorowanie sprawdzianu. Szczegółowe zadania przewodniczącego zespołu, oprócz wskazanych wyżej, wymienione są w § 31 ust. 3 rozporządzenia. Należą do nich m. in.:
a)nadzorowanie przygotowania sal, w których ma być przeprowadzony sprawdzian;
b)ustalenie spośród członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego składu zespołów nadzorujących przebieg sprawdzianu w poszczególnych salach, w tym wyznaczenie przewodniczących tych zespołów i sprawdzenie nienaruszenia przesyłek zawierających zestawy zadań i karty odpowiedzi oraz ich zabezpieczenie; w przypadku stwierdzenia, że przesyłki zostały naruszone, przewodniczący zawiesza sprawdzian i powiadamia o tym komisję okręgową;
c)sprawdzenie ilości dostarczonych do szkoły zestawów zadań i kart odpowiedzi;
d)poinformowanie uczniów - przed rozpoczęciem sprawdzianu - o warunkach ich przebiegu; przedłużenie czasu trwania sprawdzianu dla uczniów z dysfunkcjami; sporządzenie wykazu uczniów, którzy nie przystąpili do sprawdzianu albo go przerwali oraz niezwłoczne przekazanie tego wykazu dyrektorowi komisji okręgowej;
e)zabezpieczenie, po zakończeniu sprawdzianu, zestawów zadań i kart odpowiedzi uczniów i niezwłoczne dostarczenie ich do miejsca wskazanego przez dyrektora komisji okręgowej.
3.Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu sprawdzianu. Protokół podpisują członkowie szkolnego zespołu egzaminacyjnego. Protokół przekazuje się niezwłocznie właściwej komisji okręgowej.
3.3. Przystąpienie uczniów do sprawdzianu
1.Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, a także uczniowie ze sprzężonymi dysfunkcjami sensorycznymi nie są objęć sprawdzianem
2.Uczniowie z dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanej do ich dysfunkcji - na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej. Opinia powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian.
3.Uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu w ustalonym terminie albo przerwał sprawdzian przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
4.W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor Okręgowej Komisji egzaminacyjnej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
5.Uczeń, który jest chory lub niepełnosprawny, w czasie trwania sprawdzianu może korzystać ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę lup niepełnosprawność.
6.Uczeń , który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku , powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku z zastrzeżeniem p. 4 .
3.4. Termin sprawdzianu
1.Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
3.5.Czas trwania sprawdzianu
1.Sprawdzian trwa 60 minut.
2.Dla uczniów z dysfunkcjami sprawdzian może być przedłużony maksymalnie o 30 minut.
3.6. Kodowanie zadań i kart odpowiedzi
1.Na każdym zestawie umieszczony jest kod ucznia nadany przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
2.Uczniowie nie podpisują zestawów.
3.7 Wyniki sprawdzianu
1.Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów.
2.Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów powołani przez dyrektora komisji okręgowej. Wynik sprawdzianu ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów wystawionych przez egzaminatorów.
3.Wynik sprawdzianu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
4.Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom)
5.Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły.
6.Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
7.Wyniki sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno – wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w p.33 ust.3 - do dnia 31 sierpnia danego roku.
8.Zaświadczenia o którym mowa w p.3, dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
3.8. Unieważnienie pracy ucznia i przerwanie sprawdzianu
1.W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zestawu zadań przez ucznia przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę i przerywa sprawdzian.
3.9. Obecność obserwatorów zewnętrznych i warunki ich przebywania
1.W czasie trwania sprawdzianu mogą być obecni delegowani przedstawiciele Komisji Centralnej.
2.Obserwatorami sprawdzianu mogą być delegowani pracownicy komisji okręgowej, delegowani przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, szkół wyższych i placówek doskonalenia nauczycieli, upoważnieni przez dyrektora komisji okręgowej.
3.Osoby wymienione w p.1 i 2 nie mogą objaśniać ani komentować zadań, a także udzielać wskazówek dotyczących ich rozwiązywania. Osoby te nie uczestniczą w przeprowadzaniu sprawdzianu.
3.10. Zabezpieczenie materiałów egzaminacyjnych
1.Zestawy zadań i karty odpowiedzi dla sprawdzianu winny być przygotowywane, przechowywane i przekazywane w warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie.
Rozdział IV- Postanowienia końcowe
1.Zmiany dotyczące WSO mogą być dokonane nie wcześniej, niż po upływie I semestru roku szkolnego.
2.WSO został zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 10 czerwca 2003r. po zaopiniowaniu przez Komitet Rodzicielski i Samorząd Uczniowski.
3.WSO wchodzi w życie od 1 września 2003 r.