BIP Urzędu Miejskiego w Białej Piskiej

Biuletyn Informacji Publicznej

Wewnątrzszkolny System Oceniania 2005r











WEWNĄTRZSZKOLNY

SYSTEM OCENIANIA

PUBLICZNEGO GIMNAZJUM W DRYGAŁACH








ZATWIERDZONY PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ
DNIA 04-11-2004 r.
PO ZASIĘGNIĘCIU OPINII RODZICÓW I UCZNIÓW.














Wewnątrzszkolny system oceniania opracowano w oparciu o:
1. Rozporządzenie MENiS z dnia 07 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
2.Aktualne podstawy programowe.

Ocenianie to integralna część procesu nauczania i wychowania. Ma na celu gromadzenie informacji i formułowanie sądów o osiągnięciu przez ucznia zamierzonych celów dydaktyczno-wychowawczych.

I . CELE OCENIANIA

1. Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
3. Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
4. Dostarczenie rodzicom ( prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
5.Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
6. Wpływanie poprzez wypracowanie i przestrzeganie zasad i kryteriów na demokrację życia szkoły.
7. Wzmacnianie więzi (współpracy) pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami.
8. Zapewnienie obiegu informacji o jakości oceniania szkolnej edukacji uczniów.

II. ROLA OCENY I OCENIANIA W SZKOLE
Ocena szkolna spełnia swoją właściwą funkcję, jeżeli:

1) służy uczniowi, jego rodzicom i nauczycielom.
2) pobudza ucznia i nauczyciela do refleksji nad tym, czy to, co robi, jest zgodne z tym, co zamierza osiągnąć,
3) angażuje do dokonywania pozytywnych zmian w sposobie działania,
4) daje nauczycielowi świadomość:
a) po co oceniają,
b) kiedy i według jakich kryteriów,
c) co poddaje ocenianiu,
d) komu służy ocena.
5) dokonywana jest systematycznie, w różnych formach i warunkach zapewniających jej obiektywność,
6) uwzględnia specyfikę przedmiotu.
7) obejmuje różne formy aktywności ucznia:

a) jego pracę na lekcji,
b)prace domowe, samodzielne i zespołowe,
c) prace klasowe, sprawdziany i kartkówki,
d) oraz inne prace.
8) odzwierciedla możliwości i wysiłek ucznia.

III. FUNKCJE OCENY

l. Funkcja informacyjna o poziomie wiedzy i umiejętności.

l) dostarcza informacji zwrotnej uczniowi, jego rodzicom (prawnym opiekunom),
2) nauczycielom, odzwierciedla stan wiedzy i umiejętności, nie zachowania,
3) służy rozpoznawaniu uzdolnień, zainteresowań, predyspozycji,
4) opisuje rozwój i postępy ucznia,
5) oparta jest na kryteriach oceniania znanych wszystkim zainteresowanym,
6) jest jawna, dlatego jest wartościowa,
7) na prośbę ucznia (opiekuna) jest uzasadniona,
8) diagnozuje osiągnięcia ucznia, wskazuje, w jakim stopniu opanował określony materiał,
9) służy gromadzeniu informacji o efektywności stosowanych przez nauczyciela metod i technik
nauczania (uczenia).

2. Funkcja dopingująco - kontrolna.
1) określa stan wiadomości i umiejętności ucznia,
2) sprawdza to, co było przekazywane w procesie nauczania,
3) uwzględnia prawo ucznia do własnej drogi rozwoju,
4) większe partie materiału kontroluje po zapowiedzeniu i uprzednim powtórzeniu,
5) jest wystawiana rytmicznie w ciągu całego semestru,
6) służy wyrobieniu systematyczności i odpowiedzialności za własną naukę.
3. Funkcja motywująca (wspierająca).
1) ukierunkowana jest na pomoc uczniowi /jego opiekunom/,
2) dostrzega zmiany w procesie uczenia się,
3) jest wystawiana nie tylko za końcowy efekt, ale także za wkład pracy ucznia,
4) koncentruje się na tym, co uczeń potrafi,
5) psychicznie wzmacnia, wskazując pozytywne strony ucznia, daje mu wiarę w siebie,
6) rozbudza motywacje uczenia się, .
7) wpływa na wyższą samoocenę ucznia, na jego lepsze samopoczucie,
8) dokonywana jest we właściwej atmosferze,
9) jest sprawiedliwa, obiektywna,
10) nagradza i zachęca do nagradzania siebie.

4. Funkcja wychowawcza i moralno-społeczna.
1) uświadamia ocenianie jako element rzeczywistości,
2) jest zaplanowana, dokonywana systematycznie,
3) kształtuje stosunki w klasie,
4) jest oceną pracy ucznia według nauczyciela i innych uczniów,
5) przygotowuje do dorosłego życia i przestrzegania norm, funkcjonowania różnych grup społecznych,
6) wdraża do samooceny,
7) uczy umiejętności przyjmowania oceny,
8) kształtuje obraz samego siebie,
9) uczy systematyczności w organizowaniu procesu uczenia się.




IV. ZASADY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW.

1. Ocenianie szkolne obejmuje wiadomości i umiejętności uczniów wynikające z podstaw programowych.
2. Na początku każdego roku szkolnego, do 15 września, nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ustnie uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) o wymaganiach edukacyjnych, z uwzględnieniem poziomów wymagań, oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
3. Ocenianie uczniów uwzględnia standardy wymagań i osiągnięć przedmiotów nauczania z uwzględnieniem możliwości uczniów.
4. Przy bieżącym ocenianiu osiągnięć edukacyjnych oraz śródrocznym i końcoworocznym klasyfikowaniu uczniów stosuje się stopnie wg skali:
a) celujący- 6 cel.
b) bardzo dobry- 5 bdb.
c) dobry- 4 db.
d) dostateczny- 3 dst.
e) dopuszczający- 2 dop.
f) niedostateczny- 1 ndst.
5. Ocenę wyrażoną stopniem szkolnym nauczyciel ustnie lub pisemnie uzasadnia w sposób opisowy, wskazuje na sukcesy i obszary niepowodzeń oraz ukierunkowuje uczniów do dalszej pracy.
6. Oceny są jawne dla ucznia i dla jego rodziców (opiekunów prawnych).
7. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne są do wglądu rodziców w szkole u poszczególnych nauczycieli w każdy ostatni czwartek miesiąca. Na wniosek rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
8. Brak wyposażenia uczniowskiego nie ma wpływu na ocenę, jeżeli nie jest to zawinione przez ucznia.
9. Wiadomości i umiejętności ucznia ocenia:
a)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
b)nauczyciel pracujący za nieobecnego nauczyciela przebywającego na długotrwałym zwolnieniu.
10. Nie ocenia ucznia nauczyciel na zastępstwie doraźnym. Może on dokonać oceny pracy ucznia jedynie w formie ustnej przekazanej uczniowi.
11. Uczeń nie powinien być oceniany z materiału wprowadzonego na danej lekcji.
12. Uczniowi nieobecnemu podczas pisania sprawdzianu, pracy kontrolnej nauczyciel wyznacza termin jednego tygodnia na zaliczenie materiału. Nie zaliczenie materiału przez ucznia równoznaczne jest ocenie niedostatecznej. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ucznia nauczyciel organizuje pomoc w celu wyrównania braków.
13. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki należy w szczególności brać pod uwagę zaangażowanie, wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć oraz możliwości ucznia.
14. Uczniowie z orzeczeniem lub opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej powinni być oceniani:
a) za rzeczywiste osiągnięcia i postępy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności,
b) uczniowie z opinią poradni P-P sprawdzianami dostosowanymi do indywidualnych możliwości psycho-edukacyjnych ucznia,
c) uczniowie, którzy mają orzeczenia o upośledzeniu w stopniu lekkim powinni być przede wszystkim oceniani za wypowiedzi ustne, wykazywanie chęci, testy dostosowane do umiejętności ucznia,
d) dyrektor szkoły na wniosek rodzica oraz na podstawie opinii PP-P może zwolnić ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego,
e) w przypadku ucznia z orzeczeniem o upośledzeniu zwolnienie następuje na podstawie tego orzeczenia.
V. KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE

1. Klasyfikacja osiągnięć uczniów odbywa się dwa razy w roku szkolnym.
a) klasyfikowanie śródroczne - ostatni tydzień przed feriami zimowymi,
b) klasyfikowanie końcoworoczne-ostatni tydzień zajęć dydaktycznych.
2. Czas trwania semestrów w roku szkolnym podaje dyrektor gimnazjum w kalendarzu roku szkolnego.
3. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
4. Ocena klasyfikacyjna z danego przedmiotu powinna być wystawiona na podstawie przynajmniej:
*3 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 1 godz. tygodniowo,
*5 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 2 godz. tygodniowo,
*7 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 3 godz. tygodniowo,
*9 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 4 i więcej godz. tygodniowo.
5. Ocena końcoworoczna jest wynikiem pracy ucznia w ciągu całego roku szkolnego wyraża, więc opinię o pracy ucznia w I i II semestrze.
6. Jeżeli w wyniku klasyfikacji stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniom szansę uzupełnienia braków.
7. Oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący dodatkowe zajęcia. Roczna ocena klasyfikacyjna z tych zajęć nie ma wpływu na promocję ucznia do klasy wyższej ani na ukończenie szkoły.
8. Przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej z miesięcznym wyprzedzeniem poszczególni nauczyciele informują ucznia i rodziców w formie pisemnej o przewidywanych dla niego ocenach niedostatecznych.
9. Z tygodniowym wyprzedzeniem przed śródrocznym i końcoworocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele informują uczniów w formie ustnej o przewidywanych ocenach , z zastrzeżeniem pkt.8.
10. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
11. Jeżeli uczeń ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
12. Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy .
13. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenie do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
14. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalania dyrektor szkoły powołuje komisję która:
1) Przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
2) Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
3) Skład komisji:
a) dyrektor szkoły jako przewodniczący,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
4) Na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach nauczyciel prowadzący przedmiot może być zwolniony z prac komisji. Dyrektor powołuje do prac w komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne. Powołanie nauczyciela z innej szkoły następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
15. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Jest ona oceną ostateczną, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem rozdz. VI, pkt. 19.
16. Z prac komisji sporządza się protokół, stanowiący załącznik do arkusza ocen ucznia.
17. Przepisy punktu 13 –16 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.


VI. EGZAMINY POPRAWKOWE I KLASYFIKACYJNE

1. Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych , może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych sytuacjach (np. długotrwała choroba lub wypadek losowy) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.
2. Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę ,na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów), na egzamin ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności.
3. Uczeń nie klasyfikowany bądź, który otrzymał niedostateczną ocenę końcoworoczną lub jego rodzice (prawni opiekunowie) składają podanie o egzamin poprawkowy lub klasyfikacyjny z określeniem nazwy przedmiotu. Podanie składa się w ciągu trzech dni od poinformowania ucznia o jego nie klasyfikowaniu lub otrzymaniu oceny niedostatecznej.
4. Nauczyciel, który wystawił ocenę niedostateczną przygotowuje dla ucznia szczegółowy zakres materiału do opanowania oraz ustala z uczniem i jego rodzicami formy pomocy.
5. Dyrektor powołuje Komisję do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego.
6. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
-dyrektor -jako przewodniczący komisji,
-nauczyciel przedmiotu jako egzaminator,
-nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
7. W uzasadnionych przypadkach, nauczyciel przedmiotu może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę, lub innych osób. W takim przypadku dyrektor gimnazjum powołuje jako egzaminatora innego nauczyciela tego samego przedmiotu.
8.W egzaminie może uczestniczyć, bez prawa głosu:
-wychowawca klasy,
-doradca metodyczny,
-przedstawiciel Rady Rodziców lub rodzic zdającego ucznia.
9. Pytania i zadania na egzamin poprawkowy bądź klasyfikacyjny przygotowuje nauczyciel egzaminator najpóźniej na trzy dni przed wyznaczonym terminem egzaminu.
10. Pytania i zadania na egzamin zatwierdza przewodniczący komisji po uzgodnieniu z członkami komisji.
11. Termin egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego wyznacza dyrektor gimnazjum w ostatnim tygodniu ferii letnich (przed posiedzeniem rady pedagogicznej rozpoczynającej nowy rok szkolny). Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
12. Egzamin klasyfikacyjny i poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej (z wyjątkiem egzaminu z informatyki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych).
13. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:
-rodzaj egzaminu,
-skład komisji,
-termin egzaminu,
-pytania egzaminacyjne z części pisemnej i ustnej,
-wynik egzaminu oraz uzyskane oceny
14. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
15. Ustalona ocena z egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego jest ostateczna.
16. Wynik egzaminu jest ogłoszony tego samego lub następnego dnia.
17. Protokół z egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego załącza się do arkusza ocen ucznia.
18. Uczeń ,który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt.19.
19. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może raz w ciągu trzyletniego cyklu kształcenia w gimnazjum ,promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych., pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są realizowane w klasie programowo wyższej


VII. ZASADY I KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA

Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

ZASADY

1. W gimnazjum ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się wg skali:
wzorowe
bardzo dobre
dobre
poprawne
nieodpowiednie
naganne
2. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
a) oceny z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
3. Na pierwszych zajęciach wychowawca powiadamia uczniów o sposobach oceniania zachowania.
4. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy wg przyjętej skali punktów, po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
5. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenie do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
6. W przypadku stwierdzenia że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor szkoły powołuje komisję która, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
7. Skład komisji:
a) dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji,
b)wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzały zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
f) przedstawiciel rady rodziców.
8. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
9. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający :
a) skład komisji
b) termin posiedzenia komisji
c) wynik głosowania
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.


OGÓLNE KRYTERIA WYSTAWIANIA OCENY ZACHOWANIA

1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
2. Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.
3. Dbałość o honor i tradycje szkoły.
4. Dbałość o piękno mowy ojczystej.
5. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
6. Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
7. Okazywanie szacunku innym osobom.



Ocena wzorowa
Otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria bez zarzutu.
Ocena bardzo dobra
Otrzymuje uczeń , któremu sporadycznie zdarza się uchybienie w przestrzeganiu kryteriów oceny.
Ocena dobra
Otrzymuje uczeń, któremu sporadycznie zdarza się uchybienie w przestrzeganiu kryteriów oceny ale uczeń nie wykazuje chęci poprawy swojego zachowania.
Ocena poprawna
Otrzymuje uczeń , który często nie stosuje się do wymagań ale środki zaradcze odnoszą skutek pozytywny.
Ocena nieodpowiednia
Otrzymuje uczeń , który często narusza normy zachowania się a środki zaradcze przynoszą małe efekty.
Ocena naganna
Otrzymuje uczeń który nie przestrzega norm zachowania, wszedł w konflikt z prawem i środki zaradcze nie przynoszą pozytywnych rezultatów.
Szczegółowe zasady oceny zachowania przedstawione są punktowo, stanowią integralną część dokumentu i podlegają ewaluacji na koniec każdego roku szkolnego.
Z kryteriami i regulaminem oceny zachowania zapoznaje wychowawca na początku roku szkolnego uczniów i rodziców.








VIII. SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA PROGRMOWE
Z POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW

1. Wymagania edukacyjne formułują nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. Informują o nich uczniów i rodziców.
2. Wymagania edukacyjne wraz z przedmiotowym systemem oceniania postaci załączników stanowią składowy element WSO.


IX. SPOSOBY SPRAWDZANIA I OCENIANIA
DYDAKTYCZNYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

1.Bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia jest procesem ciągłym i systematycznym. Dokonywane jest w wielu formach sprawdzających różną aktywność uczniów.
2. Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych przedstawiane są uczniom na pierwszych zajęciach z danym nauczycielem oraz rodzicom na pierwszym zebraniu.
Oceniane są przez nauczyciela następujące formy aktywności ucznia :
a) wypowiedzi ustne - rozmowy, dyskusja ,debaty,
b) prace pisemne: wypracowania pisemne, których ilość musi być zgodna z założeniami programowymi, sprawdziany (mogą trwać 15-45 minut i obejmują wiadomości i umiejętności z ostatnio omówionego działu), kartkówki (trwają do 15 minut, obejmują materiał z 1-3 ostatnich lekcji i prac domowych, mogą być zapowiedziane lub nie zapowiedziane), prace klasowe w formie testów standaryzowanych z opracowaną punktacją i katalogiem wymagań z uwzględnieniem przynajmniej 2 poziomów : podstawowego i ponadpodstawowego (może trwać 45-90 minut, obejmuje materiał problemowy),
c) ciche czytanie ze zrozumieniem (opracowane pytania , problemy do testów),
d) ćwiczenia praktyczne (utwory i wytwory): obserwacja ucznia w różnych sytuacjach podczas pracy w grupach, prezentacja wytworów, dyskusja,
e) aktywność indywidualna,
f) zeszyt przedmiotowy,
g) prace domowe,
h) dodatkowe prace pisemne dla chętnych,
i) udział w konkursach i olimpiadach,
j) testy kompetencji przeprowadzane przez dyrektora.
3. Częstotliwość :
a) prace pisemne są przeprowadzane:
- po zakończeniu każdego działu, zgodnie z planem realizacji programu,
- na progach edukacyjnych,
- w miarę potrzeb.
4. Zasady:
a) nauczyciel podsumowuje wypowiedzi ustne ucznia, podkreśla osiągnięcia oraz uświadamia uczniowi jego braki oraz ukierunkowuje jego dalszą samodzielną pracę,
b) prace pisemne nauczyciel przechowuje w dokumentacji 1 rok,
c) sprawdzian nauczyciel daje do wglądu uczniowi w ciągu tygodnia , informując ile punktów trzeba było zdobyć na poszczególną ocenę ,
d) sprawdzian (z wyłączeniem kartkówki) powinien być zapowiedziany wcześniej na 7 dni,
e) uczeń powinien być poinformowany o wymaganiach i zakresie materiału objętego sprawdzianem,
f) materiał do sprawdzianu powinien być powtórzony,
g) w danym dniu nie może być więcej niż jeden sprawdzian,
h) uczeń nie może mieć więcej niż trzy sprawdziany w tygodniu.

X . SPOSOBY I NARZĘDZIA DOKUMENTOWANIA (REJESTROWANIA) OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

1. Osiągnięcia uczniów rejestruje się w postaci stopni szkolnych i punktacji w dzienniku lekcyjnym oraz klasowym zeszycie spostrzeżeń.
2. Gromadzenie prac pisemnych oraz innych wytworów i prac uczniów przez nauczycieli przez jeden rok.
3. Narzędzia rejestrowania osiągnięć uczniów opracowują nauczyciele w poszczególnych zespołach samokształceniowych .
4. Na końcu roku szkolnego uczeń otrzymuje świadectwo postępów.


XI . ZASADY I SPOSOBY WSTAWIANIA STOPNI SZKOLNYCH
1. Przy wystawianiu stopni szkolnych wg skali 1-6 nauczyciele powinni kierować się zasadami pomiaru dydaktycznego
-punktujemy czynności a nie ilość elementów w zadaniu
-do zadań otwartych stosuje się odpowiednio sformułowane kryteria i w związku z tym punktację.
2. Oceniamy to co uczeń umie , wie , robi , a nie jego braki i nieumiejętności.
3.Nauczyciele języka polskiego opracowują jednolite kryteria oceny pracy pisemnej (wypracowanie).
4. Wyniki testów są normowane w następujący sposób:

Poziom podstawowy wymagań . Poziom ponadpodstawowy wymagań.
Ilość zadań

50%

75%

50%

75%


96%
Stopień szkolny


2


3


4


5


6



XII. SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW
O OSIĄGNIĘCIACH

1. Uczniowie:
a) ustna informacja o umiejętnościach i brakach,
b) pisemna w zeszytach przedmiotowych,
c) recenzji prac pisemnych,
d) prezentacja osiągnięć -wystawki ,gazetki ,galerie.
2. Rodzice :
a) informacje w zeszytach przedmiotowych,
b) kontakty indywidualne z rodzicami,
c) wywiadówki - minimalnie raz na kwartał,
d) dni otwarte szkoły -ostatni czwartek w miesiącu,
e) listy pochwalne dla uczniów kończących gimnazjum.


XIII.ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA Z UCZNIAMI I RODZICAMI
W CELU POPRAWY NIEZADAWALAJĄCYCH WYNIKÓW NAUCZANIA

1. Kierowanie na badania psychologiczno -pedagogiczne.
2. Organizowanie pomocy koleżeńskiej.
3. Pedagogizacja rodziców.
4. Indywidualne rozmowy wychowawcy (nauczyciela przedmiotu) z rodzicami i uczniami. Poradnictwo wychowawcze.
5. Zajęcia wyrównawcze w II semestrze.


XIV. PRAWA I OBOWIĄZKI OCENIANYCH W PRZYPADKU USTALENIA STOPNIA Z NARUSZENIEM ZASAD OCENIANIA

Uczeń ma prawo do:
a) znajomości i uzasadnienia oceny ,
b) rzetelności oceny ,
c) znajomości rozporządzenia MEN o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu,
d) możliwość poprawy oceny,
e) możliwości odwołania się od ocenionych prac pisemnych,
f) wglądu do poprawionych i ocenionych prac pisemnych,
g) pełnej informacji o możliwościach odwołania się od oceny .

Uczeń ma obowiązek:
a) stawić się w terminie na egzamin poprawkowy (klasyfikacyjny),
b) przygotować się do tego egzaminu.


XV. PRAWA RODZICÓW

Rodzice mają prawo do:
a) jawnej i uzasadnionej oceny swojego dziecka,
b) bieżącej informacji o postępach dziecka,
c) wglądu w poprawione i ocenione prace dziecka,
d) informacji o postępach ,trudnościach i uzdolnieniach swojego dziecka,
e) informacji o wymaganiach szkoły.


XVI. PRAWO NAUCZYCIELA

Nauczyciele mają prawo do :
a) zachowania oceny w przypadku gdy odwołanie od niej jest niezgodne z procedurą,
b) udział w egzaminie poprawkowym i przygotowywaniu do niego zadań,
c) obrony swojej opinii,
d) uczestniczenia w rozmowach dotyczących sytuacji konfliktowych.





XVII. SYSTEM KAR I NAGRÓD

1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące nagrody i wyróżnienia:
a) pochwałę wychowawcy wobec uczniów klasy,
b) pochwałę dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
c) list pochwalny wychowawcy i dyrektora gimnazjum do rodziców,
d) dyplom lub nagrody rzeczowe za całoroczne osiągnięcia w nauce i aktywny udział w życiu gimnazjum.
2. Nagrody przyznaje dyrektor na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego, rady rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
3. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Za naruszenie obowiązków określonych w statucie uczeń może być ukarany:
a) upomnieniem lub naganą wychowawcy wobec uczniów klasy,
b) ustnym lub pisemnym powiadomieniu rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
c) przeniesieniem do równoległej klasy- za postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na kolegów,
d) przeniesieniem do innego gimnazjum - za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego oraz szkodliwy wpływ na społeczność uczniowską (zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym).
5. Wymienione wyżej kary mają wpływ na ocenę zachowania.
6. Wychowawca ucznia ma obowiązek informować rodziców o przyznanej mu nagrodzie lub karze.
7. Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać w terminie 7 dni za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do:
a) Dyrektora gimnazjum- jeżeli karę wymierzył wychowawca,
b) Organu prowadzącego - jeżeli karę wymierzył dyrektor.
8. Kara wymierzona uczniowi może być zawieszona za poręczeniem wychowawcy klasy lub Samorządu Uczniowskiego.


XVIII. Egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum

1. W klasie III gimnazjum jest przeprowadzany egzamin, obejmujący:
1) w części pierwszej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych, 2)w części drugiej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno- przyrodniczych,
ustalone w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum, określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej "egzaminem gimnazjalnym".
2. Informator, zawierający w szczególności opis zakresu egzaminu gimnazjalnego oraz kryteriów oceniania i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, a także przykładowe zadania, jest ogłaszany nie później niż do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny.
3. Egzamin gimnazjalny w szkołach dla dzieci i młodzieży przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej "Komisją Centralną".
4. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej,
5. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
6. Opinia, o której mowa w ust. 5, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny, z tym że:
w przypadku uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego - nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.
7. Opinię, o której mowa w ust. 5, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny.
8. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
9. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów, o których mowa w ust. 5 i 8, odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
10. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do egzaminu gimnazjalnego.
11. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
12. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym, są zwolnieni odpowiednio z odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
13. Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem z odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego najwyższego wyniku.
14. Za organizację i przebieg egzaminu gimnazjalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.
15. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na 2 miesiące przed terminem egzaminu gimnazjalnego, może powołać zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.
16. Jeżeli przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego i jego zastępca, z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn, nie mogą wziąć udziału w egzaminie gimnazjalnym, dyrektor komisji okręgowej powołuje w zastępstwie innego nauczyciela zatrudnionego w danej szkole.
17. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, jego zastępca oraz nauczyciel, o którym mowa w ust. 16, powinni odbyć szkolenie w zakresie organizacji egzaminu gimnazjalnego, organizowane przez komisję okręgową.
18. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w danej szkole w szczególności:
1) przygotowuje listę uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego; listę uczniów przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przesyła pocztą elektroniczną lub na nośniku zapisu elektronicznego dyrektorowi komisji okręgowej, w terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej, nie później jednak niż do dnia 30 listopada roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny;
2) nadzoruje przygotowanie sal, w których ma być przeprowadzony egzamin gimnazjalny, zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem egzaminu gimnazjalnego;
4) powołuje, spośród członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, zespoły nadzorujące przebieg egzaminu gimnazjalnego, w tym wyznacza przewodniczących tych zespołów;
5) informuje uczniów o warunkach przebiegu egzaminu gimnazjalnego - przed rozpoczęciem egzaminu gimnazjalnego;
6) nadzoruje przebieg egzaminu gimnazjalnego;
7) przedłuża czas trwania egzaminu gimnazjalnego dla uczniów z odpowiednimi dysfunkcjami;
8) sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do egzaminu gimnazjalnego albo przerwali egzamin gimnazjalny, oraz niezwłocznie po zakończeniu egzaminu gimnazjalnego przekazuje ten wykaz dyrektorowi komisji okręgowej;
9) zabezpiecza, po zakończeniu egzaminu gimnazjalnego, zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniów i niezwłocznie dostarcza je do miejsca wskazanego przez dyrektora komisji okręgowej;
10) nadzoruje prawidłowe zabezpieczenie pozostałej dokumentacji dotyczącej przygotowania i przebiegu egzaminu gimnazjalnego.
19. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego odbiera przesyłki zawierające pakiety z zestawami zadań i kartami odpowiedzi oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego i sprawdza, czy nie zostały one naruszone, a następnie sprawdza, czy zawierają one wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przechowuje i zabezpiecza wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego.
20. W przypadku stwierdzenia, że przesyłki, o których mowa w ust. 19, zostały naruszone, lub nie zawierają wszystkich materiałów niezbędnych do przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.
21. Każda część egzaminu gimnazjalnego jest przeprowadzana innego dnia i trwa 120 minut, z zastrzeżeniem ust. 22.
22. Dla uczniów z dysfunkcjami czas trwania egzaminu gimnazjalnego może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 60 minut - każda część egzaminu gimnazjalnego.
23. W przypadku, gdy część egzaminu gimnazjalnego mają być przeprowadzone w kilku salach, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły nadzorujące przebieg danej części egzaminu gimnazjalnego w poszczególnych salach. Zadaniem zespołu nadzorującego jest w szczególności zapewnienie samodzielnej pracy uczniów.
24. W skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym:
1) przewodniczący;
2) co najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole lub w placówce.
25. Przewodniczący zespołu nadzorującego kieruje pracą tego zespołu, a w szczególności odpowiada za prawidłowy przebieg egzaminu gimnazjalnego w danej sali.
26. W przypadku, gdy w sali jest więcej niż 30 uczniów, liczbę członków zespołu nadzorującego zwiększa się o jedną osobę na każdych kolejnych 20 uczniów.
27. Nauczyciel zatrudniony w innej szkole lub w placówce zostaje powołany w skład zespołu nadzorującego w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły lub placówki.
28. W przypadku egzaminu gimnazjalnego członkami zespołu nadzorującego nie mogą być nauczyciele przedmiotów wchodzących w zakres danej części tego egzaminu.
29. Przed rozpoczęciem danej części egzaminu gimnazjalnego przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sprawdza, czy pakiety, zawierające zestawy zadań i karty odpowiedzi, oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego, nie zostały naruszone.
30. W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w ust. 29, zostały naruszone, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego zawiesza daną część egzaminu gimnazjalnego i powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.
31. W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w ust.29, nie zostały naruszone przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego otwiera je w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących oraz przedstawicieli uczniów, a następnie przekazuje przewodniczącym zespołów nadzorujących zestawy zadań i karty odpowiedzi do przeprowadzenia danej części egzaminu gimnazjalnego w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów w poszczególnych salach.
32. Członkowie zespołu nadzorującego rozdają zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniom, polecając sprawdzenie, czy zestaw zadań i karta odpowiedzi są kompletne.
33. Uczeń zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego braki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi i otrzymuje nowy zestaw zadań lub nową kartę odpowiedzi.
34. Informację o wymianie zestawu zadań lub karty odpowiedzi przewodniczący zespołu nadzorującego zamieszcza w protokole. Protokół czytelnie podpisuje uczeń, który zgłosił braki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi.
35. Na zestawie zadań i karcie odpowiedzi, przed rozpoczęciem danej części egzaminu gimnazjalnego, wpisuje się kod ucznia, nadany przez komisję okręgową. Uczniowie nie podpisują zestawów zadań i kart odpowiedzi.
36. W czasie trwania egzaminu gimnazjalnego każdy uczeń pracuje przy osobnym stoliku. Stoliki są ustawione w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy uczniów.
37. W sali, w której jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny, nie można korzystać z żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
38. Każda część egzaminu gimnazjalnego rozpoczyna się z chwilą zapisania w widocznym miejscu przez przewodniczącego zespołu nadzorującego czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy.
39. W czasie trwania egzaminu gimnazjalnego uczniowie nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.
40. W czasie trwania egzaminu gimnazjalnego w sali mogą przebywać wyłącznie uczniowie, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego oraz obserwatorzy, którymi mogą być:
1) delegowani pracownicy ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
2) delegowani pracownicy Komisji Centralnej i komisji okręgowych;
3) delegowani pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę.
Dyrektor komisji okręgowej może powołać, w szczególności spośród nauczycieli, ekspertów sprawdzających prawidłowość przebiegu egzaminu gimnazjalnego.
41. W czasie trwania egzaminu gimnazjalnego uczniom nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań ani ich nie komentuje.
W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia lub jeżeli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg egzaminu gimnazjalnego w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego egzamin gimnazjalny. Informację o unieważnieniu pracy ucznia i przerwaniu egzaminu gimnazjalnego zamieszcza się w protokole.
42. Uczeń może uzyskać za każdą część egzaminu gimnazjalnego - po 50 punktów.
43. Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów, powołani przez dyrektora komisji okręgowej. Wynik egzaminu gimnazjalnego ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.
44. Wynik egzaminu gimnazjalnego ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
45. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w ustalonym terminie, albo przerwał egzamin gimnazjalny, przystępuje do egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
46. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę gimnazjum oraz przystępuje do egzaminu gimnazjalnego w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 47.
47. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
48. Wynik egzaminu gimnazjalnego nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
49. Wyniki egzaminu gimnazjalnego oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w ust. 46 - do dnia 31 sierpnia danego roku.
50. Zaświadczenie dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
51. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu egzaminu gimnazjalnego. Protokół podpisują przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego oraz przewodniczący zespołów nadzorujących.
52. Protokół, o którym mowa w ust. 51, przekazuje się niezwłocznie do komisji okręgowej.
53. Dokumentację egzaminu gimnazjalnego przechowuje komisja okręgowa przez okres 6 miesięcy.
54. Dokumentację egzaminu gimnazjalnego przechowuje się według zasad określonych w odrębnych przepisach.

XIX. ŚWIADECTWA

1. Po zakończeniu nauki w klasie I i II uczeń otrzymuje świadectwo potwierdzone uzyskanie lub nie uzyskanie promocji do klasy programowo wyższej.
2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocenę co najmniej 4,75 oraz ocenę wzorową lub bardzo dobrą z zachowania, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
3. Uczeń klasy III, który uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od ocen niedostatecznych i przystąpił do egzaminu gimnazjalnego otrzymuje świadectwo ukończenia gimnazjum.
4. Uczeń klasy III, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocenę co najmniej 4,75, oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.


WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA PODLEGA EWALUACJI NA ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO.

Ewaluacji dokonuje zespół wychowawczy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów i rodziców.





.
Data powstania: wtorek, 22 lis 2005 18:01
Data opublikowania: wtorek, 17 sty 2006 13:47
Data przejścia do archiwum: czwartek, 22 lis 2007 10:04
Opublikował(a): Jarosław Dzięgielewski
Zaakceptował(a): Łukasz Statkiewicz
Artykuł był czytany: 1907 razy