Program rozwoju szkoły
Wiadomość przeniesiona do archiwum
PROGRAM ROZWOJU
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM
PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ
W DRYGAŁACH
Przyjęto uchwałą
Rady Pedagogicznej
w dniu 2001.06.13
I Charakterystyka szkoły
1.Dane ogólne
Publiczne Gimnazjum
12-240 Drygały
ul. Szkolna 2
Województwo warmińsko- mazurskie
tel. (0-87)...4258388
2.Historia szkoły
1999 r. utworzenie Publicznego Gimnazjum przy Szkole Podstawowej w Drygałach
3.Lokalizacja szkoły
Gimnazjum znajduje się w wydzielonej części budynku Szkoły Podstawowej w odległości ok. 50 m od drogi głównej do Białej Piskiej.
4.Rejon szkoły
Gimnazjum swym działaniem obejmuje młodzież po ukończeniu szkoły podstawowej tj. w wieku 13 (12) do 16 lat. Obwód szkoły obejmuje następujące miejscowości: Bemowo Piskie, Dąbrówka, Drygały, Klarewo, Kosinowo, Monety, Myszki, Nitki, Nowe Drygały, Pogorzel Mała, Pogorzel Wielka, Sulimy, Zalesie, Zaskwierki. Najdłuższa droga ucznia do szkoły wynosi 8 km.
5.Baza szkoły
W zakresie bazy dydaktycznej szkoła dysponuje:
- 5 klasopracowniami,
- 1 nowoczesną pracownią komputerową,
- świetlicą szkolną,
- pokojem nauczycielskim,
- sekretariat szkolny, sala gimnastyczna, boisko, biblioteka szkolna i stołówka są użytkowane z bazy szkoły podstawowej.
6.Kadra
W roku szkolnym 2001/02 w naszym gimnazjum pracuje 18 nauczycieli w tym 11 w pełnym wymiarze czasu pracy.
Obecnie: 14 posiada wykształcenie wyższe magisterskie,
3 posiada wykształcenie wyższe zawodowe,
1 posiada Studium Nauczycielskie.
Nauczyciele pogłębiają swoją wiedzę pedagogiczną na różnego typu kursach organizowanych przez WMODN w Olsztynie i Ełku, uczestniczą w szkoleniach rad pedagogicznych. Nauczyciele zdobywają uprawnienia do nauczania dodatkowych przedmiotów. Uczestniczą w Studiach Podyplomowych powiększających dodatkowe kwalifikacje oraz pogłębiających wiedzę merytoryczną. Kadra pedagogiczna jest stabilna.
7.Uczniowie
W roku szkolnym 2001/02 w naszym gimnazjum uczy się 223 uczniów w 8 oddziałach. Średnia liczba uczniów w klasie wynosi 28 uczniów.
Środowisko społeczno- ekonomiczne , z którego pochodzą uczniowie jest zróżnicowane. Przeważają rodziny średnio zamożne. Około 30 % uczniów korzysta z posiłków finansowanych przez GOPS.
Wstęp
Przy opracowywaniu programu rozwoju szkoły dyrekcja i nauczyciele kierowali się dobrą znajomością potrzeb uczniów, ich warunkami środowiskowymi, wynikami diagnozy jakości pracy szkoły w obszarach- dydaktyka, wychowanie, opieka dokonanej wśród uczniów, nauczycieli, rodziców a także wynikami poziomu osiągnięć uczniów. Wnioski z diagnozy posłużyły do sformułowania wizji, misji, celów strategicznych i priorytetów.
Główne cele szkoły
1.Gimnazjum zdobędzie wysoki wskaźnik osiągnięć podczas egzaminu gimnazjalnego w klasach trzecich.
2.Gimnazjum będzie integrować społeczność szkolną i środowisko.
3.Gimnazjum będzie otwarte na zmiany.
4.Gimnazjum dobrze przygotuje do pełnienia ról społecznych, nauczy pozytywnego wyboru.
5.Gimnazjum zapewni każdemu uczniowi warunki wszechstronnego rozwoju.
II Misja szkoły
1.Dążymy do
1. wszechstronnego rozwoju naszego gimnazjum poprzez:
*zapewnienie uczniom dobrych, bezpiecznych warunków do nauki w szkole, w przyjaznej, partnerskiej atmosferze,
*polepszenie bazy dydaktycznej,
*ciekawe formy zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
*kultywowanie tradycji szkolnych i narodowych,
*udział w życiu kulturalnym m. in. imprezach organizowanych przez gminę, organizowanie konkursów wewnątrzszkolnych;
2. przygotowania do samodzielności i odpowiedzialności:
*spotkania rodzice- uczniowie- nauczyciel,
*wspólne rozwiązywanie problemów -na forum klasy lub szkoły,
*wyrażania swojego zdania na temat tworzonych dokumentów szkoły,
*kreowanie wizerunku szkoły,
*pomoc w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji,
*wspieranie pracy wychowawczej domu rodzinnego,
*przygotowanie do życia i współpracy w grupie, rodzinie, środowisku lokalnym, ojczyźnie.
III WIZJA SZKOŁY
1.Dydaktyka:
1.Ustawiczne kształcenie kadry.
2.Różnorodność kół zainteresowań.
3.Konkursy szkolne i międzyszkolne.
4.Apele.
5.Wycieczki tematyczne.
6.Zaplecze dydaktyczne.
7.Innowacje pedagogiczne.
2.Wychowanie:
1.Konsekwentna realizacja programu wychowawczego:
*kształtowanie poczucia własnej wartości i godności,
*kultywowanie tradycji szkolnych,
*utożsamianie się ze społecznością szkolną.
3.Współpraca z rodzicami:
1.Włączanie rodziców do imprez klasowych.
2.Kontaktowanie rodziców ze specjalistami m. in. pracownikami poradni pedagogiczno - psychologicznej, pedagogiem szkolnym.
3.Prezentacja dorobku artystycznego dla rodziców.
IV Analiza SWOT
1. Mocne strony gimnazjum
*wysoki poziom nauczania,
*całodobowy pełny dostęp do internetu,
*dobrze przygotowana i otwarta na zmiany kadra pedagogiczna,
*mała rotacja kadry pedagogicznej,
*dobra atmosfera,
*opieka nad uczniami z problemami w nauce,
*dobra działalność świetlicy szkolnej,
*dobra współpraca z pracownikami obsługi,
*opieka pielęgniarska,
*nauczanie zachodnich języków obcych.
2.Słabe strony gimnazjum
*słaba baza lokalowa,
*bardzo liczne oddziały,
*małe środki finansowe w budżecie szkoły,
*niewielki udział większości rodziców w życiu szkoły.
Obszar: zachowania uczniów.
Podobszar: aktywne uczestnictwo w życiu klasy, szkoły, najbliższego otoczenia.
Standard: uczniowie aktywnie uczestniczą w życiu swojej klasy, szkoły i środowiska lokalnego.
Kryterium sukcesu: 50% uczniów aktywnie uczestniczy w życiu szkoły.
Działania
Zadania szczegółowe Formy działania Osoby odpowiedzial. Termin realizacji Monitorowanie Ewaluacja
Wdrażanie uczniów do udziału w życiu klasy i szkoły. *zapoznanie się z oczekiwa-niami uczniów dotyczących życia poszczególnych klas i całej szkoły,*opracowanie klasowych planów wychowawczych w oparciu o powyższe oczekiwania i zainteresowania uczniów oraz w oparciu o program wychowawczy szkoły,*opracowanie kalendarium imprez szkolnych m.in.: apeli, wycieczek. wychowawcywychowawcy, samorządy klasowedyrektor, nauczyciele do 15 wrześ. do30 wrześ.do 15 wrześ. obserwacja zachowań,hospitacja,analiza dokumentów,zapisy w dziennikach, protokoły z realizacji. sprawozdanie na koniec semestru i roku szkolnego.
Nawiązanie współpracy ze środowiskiem lokalnym. *zaoferowanie przez szkołę (SU) pomocy różnym instytu-cjom środowiska lokalnego (SP, Nadleśnictwo),*powołanie zespołu do spraw pomocy społecznej – opracowa-nie programu działań, *włączanie się do akcji charyta- tywnych w środowisku lokalnym lub o charakterze ogólnokrajowym. SU, dyrektorSUzespół do spraw pomocy społecznej w miarę potrzebpaździernikw miarę potrzeb obserwacja – diagnoza potrzeb, protokoły działalności dyrektor w ocenie pracy opiekuń-czo – wychowawczej szkoły.
Podobszar: frekwencja szkolna.
Standard: uczniowie systematycznie uczęszczają na zajęcia szkolne.
Kryterium sukcesu: co najmniej 90% miesięczna frekwencja w każdej klasie.
Działania
Zadania szczegółowe Formy działania Osoby odpowiedzial. Termin realizacji Monitorowanie Ewaluacja
Opracowanie zmian WSO dotyczących frekwencji. *opracowanie zmian w punktacji zachowania celem podwyższenia procentu frekwencji,*przedstawienie projektu zmian do WSO do akceptacji rodzicom. zespół wych.,SUwychowawcy do 10.09.2001r.do 17.09.2001r. obserwacja, analiza dokumentacji dyrektor podczas podsumowania nadzoru
Nawiązanie współpracy z rodzicami *monitorowanie frekwencji uczniów w trybie dwutygodnio-wym,*natychmiastowe powiadamia-nie rodziców o nieuzasadnio-nym (samowolnym) opuszcza-niu zajęć lekcyjnych,*rejestrowanie w teczce wych. wszystkich kontaktów z rodzicami. wychowawcywychowawcywychowawcy na bieżącona bieżącona bieżąco rejestr kontaktów z rodzicami,protokoły spotkań, obserwacja wychowawcy podsu-mowując semestra-lną frekwencję
Podobszar: dbałość o zdrowie.
Standard: uczniowie prowadzą higieniczny tryb życia, dbają o zdrowie fizyczne i psychiczne.
Kryteria sukcesu: 30% uczniów bierze udział w sportowych zajęciach pozalekcyjnych; na obszarze szkoły nie ma uczniów palących papierosy.
Działania
Zadania szczegółowe Formy działania Osoby odpowiedzial. Termin realizacji Monitorowanie Ewaluacja
Ukazanie ucz-niom korzyści płynących z dbałości o higienę osobi-stą i zdrowie psychiczno- fi-zyczne. *opracowanie planu pracy koordynatora opieki zdrowotnej,*nawiązanie współpracy z pielęgniarką szkolną, wspólne prowadzenie pogadanek i mini szkoleń. P. Anita Kucharska- Bigieliskoordynator zdrowia wrzesieńcały rok analiza dokumentacji, obserwacja, sprawozdania dyrektor w ocenie pracy opiekuń-czej
Uzależnienia tematami godzin wychowaw-czych *opracowanie zakresu tematyki profilaktyki uzależnień,*korzystanie z pomocy merytorycznej specjalistów (Sanepid, służba zdrowia) koordynator i wychowawcywychowawcy wrzesieńna bieżąco analiza dokumentacji, protokoły spotkań z rodzicami dyrektor w podsumo-waniu pracy opiekuń-czej
Wdrażanie do aktywnych form spędzania wolnego czasu. *ankietowanie uczniów w zakresie różnorodności form spędzania czasu wolnego,*opracowanie zestawu form ruchu służącego zapoznaniu uczniów z atrakcyjnością i potrzebą różnorodności form spędzania wolnego czasu,*zapoznawanie uczniów z formami spędzania wolnego czasu. wychowawcynauczyciele wych. fiz.nauczyciele wych. fiz. październikpaździernikna bieżąco dzienniki zajęć pozalekcyjnych, hospitacje godz. wych., analiza dokumentacji, obserwacja po zajęciach sprawozdanie zespołu wychowaw
Obszar: podniesienie efektów kształcenia.
Podobszar: praca na lekcjach i w domu.
Standard: wdrożenie ucznia do samokształcenia oraz zdobywania i selekcjonowania informacji z różnych źródeł.
Kryteria sukcesu: połowa uczniów osiąga ponadpodstawowy poziom wymagań edukacyjnych.
Działania
Zadania szczegółowe Formy działania Odpowiedzial. Termin realizacji Monitorowanie Ewaluacja
Uczeń osiąga sukcesy na miarę swoich możliwości. *stosowanie indywidualizacji w nauczaniu,*udział uczniów na kołach zainteresowań,*możliwość korzystania ze zbiorów bibliotecznych, n-le poszcz. przedmiotówn-le prowadzą-cy zaj. pozalek.bibliotekarz na bieżącocały rokcały rok hospitacje, lekcje otwarte, analiza dokumentacji dyr. podczas oceny pr.
Uczeń samo-dzielnie korzysta ze źródeł informacji. *zapoznanie ze sposobem korzystania z różnych źródeł informacji,*nauka obsługi środków medialnych,*umożliwienie uczniowi korzystania na lekcji ze wszystkich możliwych źródeł. n-le, wychowawcy, bibliotekarzn-l informatykin-le poszcz. przedmiotów cały rokcały rokcały rok hospitacje, obserwacje, lekcje otwarte rozmowa pohospit.
Uczeń aktyw-nie uczestniczy w zajęciach szkolnych. *prowadzenie lekcji metodami aktywizującymi- samodzielne dochodzenie do wniosku,*wykazanie się ucznia samodzielną pracą domową*podniesienie poziomu czytelnictwa,*stwarzanie możliwości zaprezentowania osiągnięć ucznia w różnych dziedzinach,*aktywne uczestnictwo uczniów w apelach i uroczystościach szkolnych,*uczniowie analizują wyniki testów, dokonują samooceny pracy, wyciągają wnioski. n-le poszcz. przedmiotówn-le poszcz. przedmiotówbibliotekarzn-le, wychowawcywychowawcy, n- l sztukin-le, wychowawcy na bieżącona bieżącocały rokcały rokcały rokna bieżąco obserwacja, analiza dokumentacji, hospitacje dyrektor w ocenie pracy szkoły
Uczeń wiąże swoją wiedzę i umiejętności z doświadczenie życiowym. *uwzględnianie w procesie lekcyjnym, testach, sprawdzia-nach umiejętności rozwiązywania problemów,*stwarzanie sytuacji, w których uczeń wykorzystuje doświadczenia życiowe. n-le poszcz. przedmiotówn-le, wychowawcy na bieżącona bieżąco analiza wyników testów sprawozdanie przewodn. zespołów przedmiot.
Obszar: współpraca z rodzicami.
Standard I: rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły.
Kryteria sukcesu: 50% rodziców uczestniczy w zebraniach klasowych,
20% rodziców angażuje się czynnie w organizację i przygotowanie uroczystości szkolnych i klasowych.
Działania
Zadania szczegółowe Formy działania Odpowiedzial. Termin realizacji Monitorowanie Ewaluacja
Stworzenie warunków sprzyjających kontaktom z rodzicami. *ustalenie form, zasad i terminów kontaktów z rodzicami. dyrektor, wychowawcy wrzesień analiza dokumentów, obserwacja dyrektor – sprawozd. nadzoru
Stworzenie dobrego systemu przepływu informacji. *opracowanie systemu przepływu informacji na terenie szkoły,*eksponowanie w widocznym miejscu informacji dla rodziców. dyrektor, nauczyciele, SU wrzesień 2001 r. obserwacja, lustracja klas, dyrektor podczas podsumowania pracy szk.
Stymulowanie aktywności rodziców. *rozpoznanie możliwości pomo-cy ze strony rodziców (ich wie-dza i doświadczenie zawodowe),*uwzględnianie wniosków zgłaszanych przez rodziców,*włączanie rodziców do współ- organizowania działań podejmowanych przez szkołę,*opracowanie terminarza imprez i uroczystości oraz zapraszanie rodziców do uczestnictwa w nich,*wyróżnianie rodziców szczególnie zaangażowanych w życie szkoły. wychowawcydyrektor, nauczycieledyrektor, nauczycieledyrektor, nauczycielewychowawcy, dyrektor na zebra-niach rodz.na bieżącona bieżącona zakoń-czenie roku szkolnego obserwacja frekwencji, analiza protokołów dyrektor podczas podsumowania pracy szk.
Zmiany w programie
1.Organem kompetentnym do uchwalania zmian jest Rada Pedagogiczna, o zmiany wnioskuje dyrektor lub 1/3 ogólnej liczby jej członków.
2.Zmiany w programie rozwoju szkoły zapadają w obecności co najmniej połowy obecności członków rady.
3.Program opracowany jest w dwóch egzemplarzach. Jeden z nich znajduje się w bibliotece szkolnej a drugi w dokumentacji szkoły.
4.Program opracowały zespoły zadaniowe.
4.Program wchodzi w życie 01.09.2001 roku.