WSO w Publicznym Gimnazjum w Drygałach
Wiadomość przeniesiona do archiwum
WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM OCENIANIA
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM W DRYGAŁACH
ZATWIERDZONY PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ
DNIA,1999-09-30
PO ZASIĘGNIĘCIU OPINII RODZICÓW I UCZNIÓW.
Wewnątrzszkolny system oceniania opracowano w oparciu o:
1.Rozporządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych ( Dz. U. nr 41 z dnia10 maja 1999).
2.Rozporządzenie MENiS z dnia 24 stycznia 2002 oraz 24 kwietnia 2002 r. (zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw...) D. U. Nr 48 poz.:446 z dn. 6 maja 2002 r.
3.Aktualne podstawy programowe.
Ocenianie to integralna część procesu nauczania i wychowania. Ma na celu gromadzenie informacji i formułowanie sądów o osiągnięciu przez ucznia zamierzonych celów dydaktyczno-wychowawczych.
I . CELE OCENIANIA.
1.Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
2.Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
3.Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
4.Dostarczenie rodzicom ( prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
5.Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
6.Wpływanie poprzez wypracowanie i przestrzeganie zasad i kryteriów na demokrację życia szkoły.
7.Wzmacnianie więzi (współpracy) pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami.
8.Zapewnienie obiegu informacji o jakości oceniania szkolnej edukacji uczniów.
II. ROLA OCENY I OCENIANIA W SZKOLE.
Ocena szkolna spełnia swoją właściwą funkcję, jeżeli:
1) służy uczniowi, jego rodzicom i nauczycielom.
2) pobudza ucznia i nauczyciela do refleksji nad tym, czy to, co robi. jest zgodne z tym, co zamierza osiągnąć,
3) angażuje do dokonywania pozytywnych zmian w sposobie działania,
4) daje nauczycielowi świadomość:
a) po co oceniają,
b) kiedy i według jakich kryteriów,
c) co poddaje ocenianiu
d) komu służy ocena.
5) dokonywana jest systematycznie, w różnych formach i warunkach zapewniających jej obiektywność,
6) uwzględnia specyfikę przedmiotu.
7) obejmuje różne formy aktywności ucznia:
a) jego pracę na lekcji,
b)prace domowe, samodzielne i zespołowe,
c) prace klasowe, sprawdziany i kartkówki,
d) oraz inne prace.
8) odzwierciedla możliwości i wysiłek ucznia.
III.FUNKCJE OCENY.
l. Funkcja informacyjna o poziomie wiedzy i umiejętności.
l) dostarcza informacji zwrotnej uczniowi, jego rodzicom (prawnym opiekunom),
2)nauczycielom, odzwierciedla stan wiedzy i umiejętności, nie zachowania,
3)służy rozpoznawaniu uzdolnień, zainteresowań, predyspozycji,
4) opisuje rozwój i postępy ucznia,
5)oparta jest na kryteriach oceniania znanych wszystkim zainteresowanym,
6)jest jawna, dlatego jest wartościowa,
7) na prośbę ucznia (opiekuna) jest uzasadniona,
8)diagnozuje osiągnięcia ucznia, wskazuje, w jakim stopniu opanował określony materiał,
9) służy gromadzeniu informacji o efektywności stosowanych przez nauczyciela metod i technik
nauczania (uczenia).
2. Funkcja dopingująco - kontrolna.
1) określa stan wiadomości i umiejętności ucznia,
2) sprawdza to, co było przekazywane w procesie nauczania,
3) uwzględnia prawo ucznia do własnej drogi rozwoju,
4) większe partie materiału kontroluje po zapowiedzeniu i uprzednim
powtórzeniu,
5)jest wystawiana rytmicznie w ciągu całego semestru,
6)służy wyrobieniu systematyczności i odpowiedzialności za własną naukę.
3. Funkcja motywująca (wspierająca).
1)ukierunkowana jest na pomoc uczniowi /jego opiekunom/,
2)dostrzega zmiany w procesie uczenia się,
3)jest wystawiana nie tylko za końcowy efekt, ale także za wkład pracy ucznia,
4) koncentruje się na tym, co uczeń potrafi,
5)psychicznie wzmacnia, wskazując pozytywne strony ucznia, daje mu wiarę w siebie,
6)rozbudza motywacje uczenia się, .
7) wpływa na wyższą samoocenę ucznia, na jego lepsze samopoczucie,
8) dokonywana jest we właściwej atmosferze,
9) jest sprawiedliwa, obiektywna,
10) nagradza i zachęca do nagradzania siebie.
4. Funkcja wychowawcza i moralno-społeczna.
1) uświadamia ocenianie jako element rzeczywistości,
2) jest zaplanowana, dokonywana systematycznie,
3) kształtuje stosunki w klasie,
4) jest oceną pracy ucznia według nauczyciela i innych uczniów,
5) przygotowuje do dorosłego życia i przestrzegania norm, funkcjonowania różnych grup społecznych,
6) wdraża do samooceny,
7) uczy umiejętności przyjmowania oceny,
8) kształtuje obraz samego siebie,
9) uczy systematyczności w organizowaniu procesu uczenia się.
IV. ZASADY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW.
1.Ocenianie szkolne obejmuje wiadomości i umiejętności uczniów wynikające z podstaw programowych.
2.Na początku każdego roku szkolnego, do 15 września, nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ustnie uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych, z uwzględnieniem poziomów wymagań, oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
3.Ocenianie uczniów uwzględnia standardy wymagań i osiągnięć przedmiotów nauczania z uwzględnieniem możliwości uczniów.
4.Przy bieżącym ocenianiu osiągnięć edukacyjnych oraz śródrocznym i końcoworocznym klasyfikowaniu uczniów stosuje się stopnie wg skali:
a) celujący- 6 cel.
b) bardzo dobry- 5 bdb.
c) dobry- 4 db.
d) dostateczny- 3 dst.
e) dopuszczający-2 dop.
f) niedostateczny-1 ndst.
5.Ocenę wyrażoną stopniem szkolnym nauczyciel ustnie lub pisemnie uzasadnia w sposób opisowy-wskazuje na sukcesy i obszary niepowodzeń oraz ukierunkowuje uczniów do dalszej pracy.
6.Oceny są jawne dla ucznia i dla jego rodziców.
7.Sprawdzone i ocenione prace kontrolne są do wglądu rodziców w szkole u poszczególnych nauczycieli-w każdy ostatni czwartek miesiąca.
8.Brak wyposażenia uczniowskiego nie ma wpływu na ocenę, jeżeli nie jest to zawinione przez ucznia.
9.Wiadomości i umiejętności ucznia ocenia:
a)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
b)nauczyciel pracujący za nieobecnego nauczyciela przebywającego na długotrwałym zwolnieniu.
10.Nie ocenia ucznia nauczyciel na zastępstwie doraźnym. Może on dokonać oceny pracy ucznia jedynie w formie ustnej przekazanej uczniowi.
11.Uczeń nie powinien być oceniany z materiału wprowadzonego na danej lekcji.
12.Uczniowi nieobecnemu podczas pisania sprawdzianu nauczyciel wyznacza termin jednego tygodnia na zaliczenie materiału. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ucznia nauczyciel organizuje pomoc w celu wyrównania braków.
13.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki należy w szczególności brać pod uwagę zaangażowanie, wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć oraz możliwości ucznia.
14.Ocenę celującą otrzymuje uczeń , który
a)bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych i kwalifikuje się do etapu wojewódzkiego .
b) rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy.
15.Uczniowie z orzeczeniem lub opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej powinni być oceniani;
a)za rzeczywiste osiągnięcia i postępy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności,
b) uczniowie z opinią poradni- sprawdzianami dostosowanymi do poziomu ucznia,
c) uczniowie, którzy mają orzeczenia o upośledzeniu oceniani powinni być za wypowiedzi ustne , wykazywanie chęci , bez pisania sprawdzianów.
V. KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE.
1.Klasyfikacja osiągnięć uczniów odbywa się dwa razy w roku szkolnym.
a) klasyfikowanie śródroczne - ostatni tydzień przed feriami zimowymi,
b) klasyfikowanie końcoworoczne-ostatni tydzień szkolnych zajęć dydaktycznych.
2.Czas trwania semestrów w roku szkolnym podaje dyrektor gimnazjum w kalendarzu roku szkolnego.
3.Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
4.Ocena klasyfikacyjna z danego przedmiotu powinna być wystawiona na podstawie przynajmniej:
*3 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 1 godz. tygodniowo,
*5 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 2 godz. tygodniowo,
*7 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 3 godz. tygodniowo,
*9 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 4 i więcej godz. tygodniowo.
5.Ocena końcoworoczna jest wynikiem pracy ucznia w ciągu całego roku szkolnego, wyraża więc opinię o pracy ucznia w I i II semestrze.
6.Jeżeli w wyniku klasyfikacji stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniom szansę uzupełnienia braków.
7.Przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej z miesięcznym wyprzedzeniem poszczególni nauczyciele informują ucznia i rodziców w formie pisemnej o przewidywanych dla niego ocenach niedostatecznych.
8.Z tygodniowym wyprzedzeniem przed śródrocznym i końcoworocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele informują uczniów w formie ustnej o przewidywanych ocenach , z zastrzeżeniem pkt.7.
9.Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
10.Jeżeli uczeń ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
11.Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy .
VI. EGZAMINY POPRAWKOWE I KLASYFIKACYJNE.
1.Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych , może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych sytuacjach (np. długotrwała choroba lub wypadek losowy) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.
2.Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę ,na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów), na egzamin ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności.
3.Uczeń nie klasyfikowany bądź, który otrzymał niedostateczną ocenę końcoworoczną lub jego rodzice (prawni opiekunowie) składają podanie o egzamin poprawkowy lub klasyfikacyjny z określeniem nazwy przedmiotu. Podanie składa się w ciągu trzech dni od poinformowania ucznia o jego nie klasyfikowaniu lub otrzymaniu oceny niedostatecznej.
4.Nauczyciel, który wystawił ocenę niedostateczną przygotowuje dla ucznia szczegółowy zakres materiału do opanowania oraz ustala z uczniem i jego rodzicami formy pomocy.
5.Dyrektor powołuje Komisję do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego.
6.W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
-dyrektor -jako przewodniczący komisji,
-nauczyciel przedmiotu jako egzaminator,
-nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
7.W uzasadnionych przypadkach, nauczyciel przedmiotu może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę, lub innych osób. W takim przypadku dyrektor gimnazjum powołuje jako egzaminatora innego nauczyciela tego samego przedmiotu.
8.W egzaminie może uczestniczyć, bez prawa głosu:
-wychowawca klasy,
-doradca metodyczny,
przedstawiciel Rady Rodziców- lub rodzic zdającego ucznia.
9.Pytania i zadania na egzamin poprawkowy bądź klasyfikacyjny przygotowuje nauczyciel egzaminator najpóźniej na trzy dni przed wyznaczonym terminem egzaminu.
10.Pytania i zadania na egzamin zatwierdza przewodniczący komisji po uzgodnieniu z członkami komisji.
11.Termin egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego wyznacza dyrektor gimnazjum w ostatnim tygodniu ferii letnich (przed posiedzeniem rady pedagogicznej rozpoczynającej nowy rok szkolny).
12.Egzamin klasyfikacyjny i poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej (z wyjątkiem egzaminu z informatyki, sztuki i wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych).
13.Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:
-rodzaj egzaminu,
-skład komisji,
-termin egzaminu,
-pytania egzaminacyjne z części pisemnej i ustnej,
-wynik egzaminu.
14.Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
15.Ustalona ocena z egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego jest ostateczna.
16.Wynik egzaminu jest ogłoszony tego samego lub następnego dnia.
17.Protokół z egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego załącza się do arkusza ocen ucznia.
18.Uczeń ,który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt.19.
19.Uwzgledniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może raz w ciągu trzyletniego cyklu kształcenia w gimnazjum ,promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych..
VII. ZASADY I KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA
ZASADY
1. W gimnazjum ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się wg skali:
wzorowa
dobra
poprawna
nieodpowiednia.
2.Ocena zachowania nie może mieć wpływu na :
a) oceny z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
3.Na pierwszych zajęciach wychowawca powiadamia uczniów o sposobach oceniania zachowania. Ocena zachowania ucznia wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna.
OGÓLNE KRYTERIA:
Uczeń :
1.Dobrze wykorzystuje czas pracy na lekcji.
2.Odrabia prace domowe.
3.Przyjmuje i stosuje zalecenia nauczycieli wychowawcy i innych pracowników szkoły.
4.Pracuje w pełni na miarę swoich możliwości
5.Nie spóźnia się i nie opuszcza zajęć szkolnych bez uzasadnienia.
6. Aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły.
7.Szanuje prawa i własność innych.
8.Jest zawsze grzeczny i uprzejmy.
9.Dba o własne zdrowie , przestrzega podstaw zasad higieny , nie pali papierosów, i nie używa narkotyków.
Ocena wzorowa
Otrzymuje uczeń który spełnia wszystkie kryteria bez zarzutu.
Ocena dobra
Otrzymuje uczeń , któremu sporadycznie zdarza się uchybienie w przestrzeganiu kryteriów oceny
Ocena poprawna
Otrzymuje uczeń , który często nie stosuje się do wymagań ale środki zaradcze odnoszą skutek pozytywny.
Ocena nieodpowiednia
Otrzymuje uczeń , który często narusza normy zachowania się a środki zaradcze przynoszą małe efekty.
Otrzymuje uczeń który często nie przestrzega norm zachowania, wszedł w konflikt z prawem i środki zaradcze nie przynoszą pozytywnych rezultatów.
Z kryteriami i regulaminem oceny zachowania zapoznaje wychowawca na początku roku szkolnego uczniów i rodziców.
VIII. SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA PROGRMOWE Z POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW
1.Wymagania edukacyjne formułują nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. Informują o nich uczniów i rodziców.
2. Wymagania edukacyjne wraz z przedmiotowym systemem oceniania postaci załączników stanowią składowy element WSO.
IX. SPOSOBY SPRAWDZANIA I OCENIANIA DYDAKTYCZNYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:
1.Bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia jest procesem ciągłym i systematycznym. Dokonywane jest w wielu formach sprawdzających różną aktywność uczniów.
2.Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych przedstawiane są uczniom na pierwszych zajęciach z danym nauczycielem oraz rodzicom na pierwszym zebraniu.
Oceniane są przez nauczyciela następujące formy aktywności ucznia :
a) wypowiedzi ustne - rozmowy, dyskusja ,debaty,
b) prace pisemne :
-wypracowania pisemne , których ilość musi być zgodna z założeniami programowymi,
-sprawdziany (mogą trwać 15-45 minut i obejmują wiadomości i umiejętności z ostatnio omówionego działu),
-kartkówki (trwają do 15 minut, obejmują materiał z 1-3 ostatnich lekcji i prac domowych, może być zapowiedziana lub nie zapowiedziana),
-prace klasowe w formie testów standaryzowanych z opracowaną punktacją i katalogiem wymagań z uwzględnieniem przynajmniej 2 poziomów : podstawowego i ponadpodstawowego (może trwać 45-90 minut, obejmuje materiał problemowy),
c) ciche czytanie ze zrozumieniem (opracowane pytania , problemy do testów),
d)ćwiczenia praktyczne (utwory i wytwory)
-obserwacja ucznia w różnych sytuacjach podczas pracy w grupach , prezentacja wytworów, dyskusji,
e)aktywność indywidualna,
f)zeszyt przedmiotowy,
g)prace domowe,
h)dodatkowe prace pisemne dla chętnych,
i)udział w konkursach i olimpiadach,
j)testy kompetencji przeprowadzane przez dyrektora.
3.Częstotliwość :
a) prace pisemne są przeprowadzane:
-po zakończeniu każdego działu, zgodnie z planem realizacji programu,
- na progach edukacyjnych,
- w miarę potrzeb ;
4.Zasady:
a)nauczyciel podsumowuje wypowiedzi ustne ucznia , podkreśla osiągnięcia oraz uświadamia uczniowi jego braki oraz ukierunkowuje jego dalszą samodzielną pracę,
b) prace pisemne nauczyciel przechowuje w dokumentacji 1 rok,
c) sprawdzian nauczyciel daje do wglądu uczniowi w ciągu tygodnia , informując ile punktów trzeba było zdobyć na poszczególną ocenę ,
d)sprawdzian (z wyłączeniem kartkówki) powinien być zapowiedziany wcześniej na 7 dni,
f) uczeń powinien być poinformowany o wymaganiach i zakresie materiału objętego sprawdzianem,
g) materiał do sprawdzianu powinien być powtórzony,
h) w danym dniu nie może być więcej niż jeden sprawdzian
i) uczeń nie może mieć więcej niż trzy sprawdziany w tygodniu.
X . SPOSOBY I NARZĘDZIA DOKUMENTOWANIA (REJESTROWANIA) OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW .
1.Osiągnięcia uczniów rejestruje się w postaci stopni szkolnych i punktacji w dzienniku lekcyjnym oraz klasowym zeszycie spostrzeżeń.
2.Gromadzenie prac pisemnych oraz innych wytworów i prac uczniów przez nauczycieli przez jeden rok.
3.Narzędzia rejestrowania osiągnięć uczniów opracowują nauczyciele w poszczególnych zespołach samokształceniowych .
4.Na końcu roku szkolnego uczeń otrzymuje świadectwo postępów.
XI . ZASADY I SPOSOBY WSTAWIANIA STOPNI SZKOLNYCH.
1.Przy wystawianiu stopni szkolnych wg skali 1-6 nauczyciele powinni kierować się zasadami pomiaru dydaktycznego
-- punktujemy czynności a nie ilość elementów w zadaniu
-- do zadań otwartych stosuje się odpowiednio sformułowane kryteria i w związku z tym punktację.
2.Oceniamy to co uczeń umie , wie , robi , a nie jego braki i nieumiejętności.
3.Nauczyciele języka polskiego opracowują jednolite kryteria oceny pracy pisemnej (wypracowanie).
4.Wyniki testów są normowane w następujący sposób:
Poziom podstawowy wymagań . Poziom ponadpodstawowy wymagań.
Ilość zadań 50% 75% 50% 75%
Stopień szkolny 2 3 4 5
XII. SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW O OSIĄGNIĘCIACH .
1.Uczniowie :
a) ustna informacja o umiejętnościach i brakach
b) pisemna w zeszytach przedmiotowych,
c) recenzji prac pisemnych,
d) prezentacja osiągnięć -wystawki ,gazetki ,galerie .
2.Rodzice :
a)informacje w zeszytach przedmiotowych
b) kontakty indywidualne w zależności od potrzeb
c) wywiadówki - minimalnie raz na kwartał .
d) dni otwarte szkoły -ostatni czwartek w miesiącu.
e) listy pochwalne dla uczniów kończących gimnazjum.
XIII.ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA Z UCZNIAMI I RODZICAMI W CELU POPRAWY NIEZADAWALAJĄCYCH WYNIKÓW NAUCZANIA.
1.Kierowanie na badania psychologiczno -pedagogiczne .
2.Organizowanie pomocy koleżeńskiej
3.Pedagogizacja rodziców .
4.Indywidualne rozmowy wychowawcy (nauczyciela przedmiotu) z rodzicami i uczniami.
5.Zajęcia wyrównawcze w II semestrze.
XIV. PRAWA I OBOWIĄZKI OCENIANYCH W PRZYPADKU USTALENIA STOPNIA Z NARUSZENIEM ZASAD OCENIANIA
Uczeń ma prawo do:
a) znajomości i uzasadnienia oceny ,
b) rzetelności oceny ,
c) znajomości rozporządzenia MEN o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu,
d) możliwość poprawy oceny,
e) możliwości odwołania się od ocenionych prac pisemnych,
f) wglądu do poprawionych i ocenionych prac pisemnych,
g)pełnej informacji o możliwościach odwołania się od oceny .
Uczeń ma obowiązek:
a) stawić się w terminie na egzamin poprawkowy (klasyfikacyjny),
b) przygotować się do tego egzaminu.
XV. PRAWA RODZICÓW
Rodzice mają prawo do :
a) jawnej i uzasadnionej oceny swojego dziecka,
b) bieżącej informacji o postępach dziecka,
c) wglądu w poprawione i ocenione prace dziecka
d) informacji o postępach ,trudnościach i uzdolnieniach swojego dziecka ,
e) informacji o wymaganiach szkoły.
XVI. PRAWO NAUCZYCIELA:
Nauczyciele mają prawo do :
a)zachowania oceny w przypadku gdy odwołanie od niej jest niezgodne z procedurą,
b) udział w egzaminie poprawkowym i przygotowywaniu do niego zadań,
c) obrony swojej opinii,
d) uczestniczenia w rozmowach dotyczących sytuacji konfliktowych.
XVII. SYSTEM KAR I NAGRÓD.
1.Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące nagrody i wyróżnienia:
a) pochwałę wychowawcy wobec uczniów klasy,
b) pochwałę dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
c) list pochwalny wychowawcy i dyrektora gimnazjum do rodziców,
d) dyplom lub nagrody rzeczowe za całoroczne osiągnięcia w nauce i aktywny udział w życiu gimnazjum.
2.Nagrody przyznaje dyrektor na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego, rady rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
3.Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
4.Za naruszenie obowiązków określonych w statucie uczeń może być ukarany:
a) upomnieniem lub naganą wychowawcy wobec uczniów klasy,
b) upomnieniem wychowawcy wobec społeczności uczniowskiej,
c) ustnym lub pisemnym powiadomieniu rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
d) przeniesieniem do równoległej klasy- za postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na kolegów,
e)przeniesieniem do innego gimnazjum - za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego oraz szkodliwy wpływ na społeczność uczniowską (zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym).
5.Wymienione wyżej kary mają wpływ na ocenę zachowania.
6.Wychowawca ucznia ma obowiązek informować rodziców o przyznanej mu nagrodzie lub karze.
7.Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać w terminie 7 dni za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do:
a) Dyrektora gimnazjum- jeżeli karę wymierzył wychowawca,
b) Organu prowadzącego - jeżeli karę wymierzył dyrektor.
8.Kara wymierzona uczniowi może być zawieszona za poręczeniem wychowawcy klasy lub samorządu uczniowskiego.
XVIII. ŚWIADECTWA.
1.Po zakończeniu nauki w klasie I i II uczeń otrzymuje świadectwo potwierdzone uzyskanie lub nie uzyskanie promocji do klasy programowo wyższej.
2.Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocenę co najmniej 4,75 oraz ocenę wzorową lub dobrą z zachowania, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
3.Uczeń klasy III, który uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od ocen niedostatecznych i przystąpił do egzaminu gimnazjalnego otrzymuje świadectwo ukończenia gimnazjum.
4.Uczeń klasy III, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocenę co najmniej 4,75, ocenę wzorową lub dobrą z zachowania otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem (obowiązuje od września 2002 r.).
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA PODLEGA EWALUACJI NA ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO.
Ewaluacji dokonuje zespół wychowawczy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów i rodziców.
Tekst WSO ujednolicono po przeprowadzonych ewaluacjach w maju w latach2000-2003 r.
SYSTEM OCENIANIA
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM W DRYGAŁACH
ZATWIERDZONY PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ
DNIA,1999-09-30
PO ZASIĘGNIĘCIU OPINII RODZICÓW I UCZNIÓW.
Wewnątrzszkolny system oceniania opracowano w oparciu o:
1.Rozporządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych ( Dz. U. nr 41 z dnia10 maja 1999).
2.Rozporządzenie MENiS z dnia 24 stycznia 2002 oraz 24 kwietnia 2002 r. (zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw...) D. U. Nr 48 poz.:446 z dn. 6 maja 2002 r.
3.Aktualne podstawy programowe.
Ocenianie to integralna część procesu nauczania i wychowania. Ma na celu gromadzenie informacji i formułowanie sądów o osiągnięciu przez ucznia zamierzonych celów dydaktyczno-wychowawczych.
I . CELE OCENIANIA.
1.Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
2.Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
3.Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
4.Dostarczenie rodzicom ( prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
5.Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
6.Wpływanie poprzez wypracowanie i przestrzeganie zasad i kryteriów na demokrację życia szkoły.
7.Wzmacnianie więzi (współpracy) pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami.
8.Zapewnienie obiegu informacji o jakości oceniania szkolnej edukacji uczniów.
II. ROLA OCENY I OCENIANIA W SZKOLE.
Ocena szkolna spełnia swoją właściwą funkcję, jeżeli:
1) służy uczniowi, jego rodzicom i nauczycielom.
2) pobudza ucznia i nauczyciela do refleksji nad tym, czy to, co robi. jest zgodne z tym, co zamierza osiągnąć,
3) angażuje do dokonywania pozytywnych zmian w sposobie działania,
4) daje nauczycielowi świadomość:
a) po co oceniają,
b) kiedy i według jakich kryteriów,
c) co poddaje ocenianiu
d) komu służy ocena.
5) dokonywana jest systematycznie, w różnych formach i warunkach zapewniających jej obiektywność,
6) uwzględnia specyfikę przedmiotu.
7) obejmuje różne formy aktywności ucznia:
a) jego pracę na lekcji,
b)prace domowe, samodzielne i zespołowe,
c) prace klasowe, sprawdziany i kartkówki,
d) oraz inne prace.
8) odzwierciedla możliwości i wysiłek ucznia.
III.FUNKCJE OCENY.
l. Funkcja informacyjna o poziomie wiedzy i umiejętności.
l) dostarcza informacji zwrotnej uczniowi, jego rodzicom (prawnym opiekunom),
2)nauczycielom, odzwierciedla stan wiedzy i umiejętności, nie zachowania,
3)służy rozpoznawaniu uzdolnień, zainteresowań, predyspozycji,
4) opisuje rozwój i postępy ucznia,
5)oparta jest na kryteriach oceniania znanych wszystkim zainteresowanym,
6)jest jawna, dlatego jest wartościowa,
7) na prośbę ucznia (opiekuna) jest uzasadniona,
8)diagnozuje osiągnięcia ucznia, wskazuje, w jakim stopniu opanował określony materiał,
9) służy gromadzeniu informacji o efektywności stosowanych przez nauczyciela metod i technik
nauczania (uczenia).
2. Funkcja dopingująco - kontrolna.
1) określa stan wiadomości i umiejętności ucznia,
2) sprawdza to, co było przekazywane w procesie nauczania,
3) uwzględnia prawo ucznia do własnej drogi rozwoju,
4) większe partie materiału kontroluje po zapowiedzeniu i uprzednim
powtórzeniu,
5)jest wystawiana rytmicznie w ciągu całego semestru,
6)służy wyrobieniu systematyczności i odpowiedzialności za własną naukę.
3. Funkcja motywująca (wspierająca).
1)ukierunkowana jest na pomoc uczniowi /jego opiekunom/,
2)dostrzega zmiany w procesie uczenia się,
3)jest wystawiana nie tylko za końcowy efekt, ale także za wkład pracy ucznia,
4) koncentruje się na tym, co uczeń potrafi,
5)psychicznie wzmacnia, wskazując pozytywne strony ucznia, daje mu wiarę w siebie,
6)rozbudza motywacje uczenia się, .
7) wpływa na wyższą samoocenę ucznia, na jego lepsze samopoczucie,
8) dokonywana jest we właściwej atmosferze,
9) jest sprawiedliwa, obiektywna,
10) nagradza i zachęca do nagradzania siebie.
4. Funkcja wychowawcza i moralno-społeczna.
1) uświadamia ocenianie jako element rzeczywistości,
2) jest zaplanowana, dokonywana systematycznie,
3) kształtuje stosunki w klasie,
4) jest oceną pracy ucznia według nauczyciela i innych uczniów,
5) przygotowuje do dorosłego życia i przestrzegania norm, funkcjonowania różnych grup społecznych,
6) wdraża do samooceny,
7) uczy umiejętności przyjmowania oceny,
8) kształtuje obraz samego siebie,
9) uczy systematyczności w organizowaniu procesu uczenia się.
IV. ZASADY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW.
1.Ocenianie szkolne obejmuje wiadomości i umiejętności uczniów wynikające z podstaw programowych.
2.Na początku każdego roku szkolnego, do 15 września, nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ustnie uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych, z uwzględnieniem poziomów wymagań, oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
3.Ocenianie uczniów uwzględnia standardy wymagań i osiągnięć przedmiotów nauczania z uwzględnieniem możliwości uczniów.
4.Przy bieżącym ocenianiu osiągnięć edukacyjnych oraz śródrocznym i końcoworocznym klasyfikowaniu uczniów stosuje się stopnie wg skali:
a) celujący- 6 cel.
b) bardzo dobry- 5 bdb.
c) dobry- 4 db.
d) dostateczny- 3 dst.
e) dopuszczający-2 dop.
f) niedostateczny-1 ndst.
5.Ocenę wyrażoną stopniem szkolnym nauczyciel ustnie lub pisemnie uzasadnia w sposób opisowy-wskazuje na sukcesy i obszary niepowodzeń oraz ukierunkowuje uczniów do dalszej pracy.
6.Oceny są jawne dla ucznia i dla jego rodziców.
7.Sprawdzone i ocenione prace kontrolne są do wglądu rodziców w szkole u poszczególnych nauczycieli-w każdy ostatni czwartek miesiąca.
8.Brak wyposażenia uczniowskiego nie ma wpływu na ocenę, jeżeli nie jest to zawinione przez ucznia.
9.Wiadomości i umiejętności ucznia ocenia:
a)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
b)nauczyciel pracujący za nieobecnego nauczyciela przebywającego na długotrwałym zwolnieniu.
10.Nie ocenia ucznia nauczyciel na zastępstwie doraźnym. Może on dokonać oceny pracy ucznia jedynie w formie ustnej przekazanej uczniowi.
11.Uczeń nie powinien być oceniany z materiału wprowadzonego na danej lekcji.
12.Uczniowi nieobecnemu podczas pisania sprawdzianu nauczyciel wyznacza termin jednego tygodnia na zaliczenie materiału. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ucznia nauczyciel organizuje pomoc w celu wyrównania braków.
13.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki należy w szczególności brać pod uwagę zaangażowanie, wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć oraz możliwości ucznia.
14.Ocenę celującą otrzymuje uczeń , który
a)bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych i kwalifikuje się do etapu wojewódzkiego .
b) rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy.
15.Uczniowie z orzeczeniem lub opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej powinni być oceniani;
a)za rzeczywiste osiągnięcia i postępy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności,
b) uczniowie z opinią poradni- sprawdzianami dostosowanymi do poziomu ucznia,
c) uczniowie, którzy mają orzeczenia o upośledzeniu oceniani powinni być za wypowiedzi ustne , wykazywanie chęci , bez pisania sprawdzianów.
V. KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE.
1.Klasyfikacja osiągnięć uczniów odbywa się dwa razy w roku szkolnym.
a) klasyfikowanie śródroczne - ostatni tydzień przed feriami zimowymi,
b) klasyfikowanie końcoworoczne-ostatni tydzień szkolnych zajęć dydaktycznych.
2.Czas trwania semestrów w roku szkolnym podaje dyrektor gimnazjum w kalendarzu roku szkolnego.
3.Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
4.Ocena klasyfikacyjna z danego przedmiotu powinna być wystawiona na podstawie przynajmniej:
*3 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 1 godz. tygodniowo,
*5 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 2 godz. tygodniowo,
*7 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 3 godz. tygodniowo,
*9 stopni z przedmiotu realizowanego w wymiarze 4 i więcej godz. tygodniowo.
5.Ocena końcoworoczna jest wynikiem pracy ucznia w ciągu całego roku szkolnego, wyraża więc opinię o pracy ucznia w I i II semestrze.
6.Jeżeli w wyniku klasyfikacji stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniom szansę uzupełnienia braków.
7.Przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej z miesięcznym wyprzedzeniem poszczególni nauczyciele informują ucznia i rodziców w formie pisemnej o przewidywanych dla niego ocenach niedostatecznych.
8.Z tygodniowym wyprzedzeniem przed śródrocznym i końcoworocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele informują uczniów w formie ustnej o przewidywanych ocenach , z zastrzeżeniem pkt.7.
9.Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
10.Jeżeli uczeń ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
11.Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy .
VI. EGZAMINY POPRAWKOWE I KLASYFIKACYJNE.
1.Uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych , może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych sytuacjach (np. długotrwała choroba lub wypadek losowy) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.
2.Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę ,na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów), na egzamin ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności.
3.Uczeń nie klasyfikowany bądź, który otrzymał niedostateczną ocenę końcoworoczną lub jego rodzice (prawni opiekunowie) składają podanie o egzamin poprawkowy lub klasyfikacyjny z określeniem nazwy przedmiotu. Podanie składa się w ciągu trzech dni od poinformowania ucznia o jego nie klasyfikowaniu lub otrzymaniu oceny niedostatecznej.
4.Nauczyciel, który wystawił ocenę niedostateczną przygotowuje dla ucznia szczegółowy zakres materiału do opanowania oraz ustala z uczniem i jego rodzicami formy pomocy.
5.Dyrektor powołuje Komisję do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego.
6.W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
-dyrektor -jako przewodniczący komisji,
-nauczyciel przedmiotu jako egzaminator,
-nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
7.W uzasadnionych przypadkach, nauczyciel przedmiotu może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę, lub innych osób. W takim przypadku dyrektor gimnazjum powołuje jako egzaminatora innego nauczyciela tego samego przedmiotu.
8.W egzaminie może uczestniczyć, bez prawa głosu:
-wychowawca klasy,
-doradca metodyczny,
przedstawiciel Rady Rodziców- lub rodzic zdającego ucznia.
9.Pytania i zadania na egzamin poprawkowy bądź klasyfikacyjny przygotowuje nauczyciel egzaminator najpóźniej na trzy dni przed wyznaczonym terminem egzaminu.
10.Pytania i zadania na egzamin zatwierdza przewodniczący komisji po uzgodnieniu z członkami komisji.
11.Termin egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego wyznacza dyrektor gimnazjum w ostatnim tygodniu ferii letnich (przed posiedzeniem rady pedagogicznej rozpoczynającej nowy rok szkolny).
12.Egzamin klasyfikacyjny i poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej (z wyjątkiem egzaminu z informatyki, sztuki i wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych).
13.Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:
-rodzaj egzaminu,
-skład komisji,
-termin egzaminu,
-pytania egzaminacyjne z części pisemnej i ustnej,
-wynik egzaminu.
14.Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
15.Ustalona ocena z egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego jest ostateczna.
16.Wynik egzaminu jest ogłoszony tego samego lub następnego dnia.
17.Protokół z egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego załącza się do arkusza ocen ucznia.
18.Uczeń ,który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt.19.
19.Uwzgledniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może raz w ciągu trzyletniego cyklu kształcenia w gimnazjum ,promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych..
VII. ZASADY I KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA
ZASADY
1. W gimnazjum ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się wg skali:
wzorowa
dobra
poprawna
nieodpowiednia.
2.Ocena zachowania nie może mieć wpływu na :
a) oceny z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.
3.Na pierwszych zajęciach wychowawca powiadamia uczniów o sposobach oceniania zachowania. Ocena zachowania ucznia wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna.
OGÓLNE KRYTERIA:
Uczeń :
1.Dobrze wykorzystuje czas pracy na lekcji.
2.Odrabia prace domowe.
3.Przyjmuje i stosuje zalecenia nauczycieli wychowawcy i innych pracowników szkoły.
4.Pracuje w pełni na miarę swoich możliwości
5.Nie spóźnia się i nie opuszcza zajęć szkolnych bez uzasadnienia.
6. Aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły.
7.Szanuje prawa i własność innych.
8.Jest zawsze grzeczny i uprzejmy.
9.Dba o własne zdrowie , przestrzega podstaw zasad higieny , nie pali papierosów, i nie używa narkotyków.
Ocena wzorowa
Otrzymuje uczeń który spełnia wszystkie kryteria bez zarzutu.
Ocena dobra
Otrzymuje uczeń , któremu sporadycznie zdarza się uchybienie w przestrzeganiu kryteriów oceny
Ocena poprawna
Otrzymuje uczeń , który często nie stosuje się do wymagań ale środki zaradcze odnoszą skutek pozytywny.
Ocena nieodpowiednia
Otrzymuje uczeń , który często narusza normy zachowania się a środki zaradcze przynoszą małe efekty.
Otrzymuje uczeń który często nie przestrzega norm zachowania, wszedł w konflikt z prawem i środki zaradcze nie przynoszą pozytywnych rezultatów.
Z kryteriami i regulaminem oceny zachowania zapoznaje wychowawca na początku roku szkolnego uczniów i rodziców.
VIII. SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA PROGRMOWE Z POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW
1.Wymagania edukacyjne formułują nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. Informują o nich uczniów i rodziców.
2. Wymagania edukacyjne wraz z przedmiotowym systemem oceniania postaci załączników stanowią składowy element WSO.
IX. SPOSOBY SPRAWDZANIA I OCENIANIA DYDAKTYCZNYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:
1.Bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia jest procesem ciągłym i systematycznym. Dokonywane jest w wielu formach sprawdzających różną aktywność uczniów.
2.Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych przedstawiane są uczniom na pierwszych zajęciach z danym nauczycielem oraz rodzicom na pierwszym zebraniu.
Oceniane są przez nauczyciela następujące formy aktywności ucznia :
a) wypowiedzi ustne - rozmowy, dyskusja ,debaty,
b) prace pisemne :
-wypracowania pisemne , których ilość musi być zgodna z założeniami programowymi,
-sprawdziany (mogą trwać 15-45 minut i obejmują wiadomości i umiejętności z ostatnio omówionego działu),
-kartkówki (trwają do 15 minut, obejmują materiał z 1-3 ostatnich lekcji i prac domowych, może być zapowiedziana lub nie zapowiedziana),
-prace klasowe w formie testów standaryzowanych z opracowaną punktacją i katalogiem wymagań z uwzględnieniem przynajmniej 2 poziomów : podstawowego i ponadpodstawowego (może trwać 45-90 minut, obejmuje materiał problemowy),
c) ciche czytanie ze zrozumieniem (opracowane pytania , problemy do testów),
d)ćwiczenia praktyczne (utwory i wytwory)
-obserwacja ucznia w różnych sytuacjach podczas pracy w grupach , prezentacja wytworów, dyskusji,
e)aktywność indywidualna,
f)zeszyt przedmiotowy,
g)prace domowe,
h)dodatkowe prace pisemne dla chętnych,
i)udział w konkursach i olimpiadach,
j)testy kompetencji przeprowadzane przez dyrektora.
3.Częstotliwość :
a) prace pisemne są przeprowadzane:
-po zakończeniu każdego działu, zgodnie z planem realizacji programu,
- na progach edukacyjnych,
- w miarę potrzeb ;
4.Zasady:
a)nauczyciel podsumowuje wypowiedzi ustne ucznia , podkreśla osiągnięcia oraz uświadamia uczniowi jego braki oraz ukierunkowuje jego dalszą samodzielną pracę,
b) prace pisemne nauczyciel przechowuje w dokumentacji 1 rok,
c) sprawdzian nauczyciel daje do wglądu uczniowi w ciągu tygodnia , informując ile punktów trzeba było zdobyć na poszczególną ocenę ,
d)sprawdzian (z wyłączeniem kartkówki) powinien być zapowiedziany wcześniej na 7 dni,
f) uczeń powinien być poinformowany o wymaganiach i zakresie materiału objętego sprawdzianem,
g) materiał do sprawdzianu powinien być powtórzony,
h) w danym dniu nie może być więcej niż jeden sprawdzian
i) uczeń nie może mieć więcej niż trzy sprawdziany w tygodniu.
X . SPOSOBY I NARZĘDZIA DOKUMENTOWANIA (REJESTROWANIA) OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW .
1.Osiągnięcia uczniów rejestruje się w postaci stopni szkolnych i punktacji w dzienniku lekcyjnym oraz klasowym zeszycie spostrzeżeń.
2.Gromadzenie prac pisemnych oraz innych wytworów i prac uczniów przez nauczycieli przez jeden rok.
3.Narzędzia rejestrowania osiągnięć uczniów opracowują nauczyciele w poszczególnych zespołach samokształceniowych .
4.Na końcu roku szkolnego uczeń otrzymuje świadectwo postępów.
XI . ZASADY I SPOSOBY WSTAWIANIA STOPNI SZKOLNYCH.
1.Przy wystawianiu stopni szkolnych wg skali 1-6 nauczyciele powinni kierować się zasadami pomiaru dydaktycznego
-- punktujemy czynności a nie ilość elementów w zadaniu
-- do zadań otwartych stosuje się odpowiednio sformułowane kryteria i w związku z tym punktację.
2.Oceniamy to co uczeń umie , wie , robi , a nie jego braki i nieumiejętności.
3.Nauczyciele języka polskiego opracowują jednolite kryteria oceny pracy pisemnej (wypracowanie).
4.Wyniki testów są normowane w następujący sposób:
Poziom podstawowy wymagań . Poziom ponadpodstawowy wymagań.
Ilość zadań 50% 75% 50% 75%
Stopień szkolny 2 3 4 5
XII. SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW O OSIĄGNIĘCIACH .
1.Uczniowie :
a) ustna informacja o umiejętnościach i brakach
b) pisemna w zeszytach przedmiotowych,
c) recenzji prac pisemnych,
d) prezentacja osiągnięć -wystawki ,gazetki ,galerie .
2.Rodzice :
a)informacje w zeszytach przedmiotowych
b) kontakty indywidualne w zależności od potrzeb
c) wywiadówki - minimalnie raz na kwartał .
d) dni otwarte szkoły -ostatni czwartek w miesiącu.
e) listy pochwalne dla uczniów kończących gimnazjum.
XIII.ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA Z UCZNIAMI I RODZICAMI W CELU POPRAWY NIEZADAWALAJĄCYCH WYNIKÓW NAUCZANIA.
1.Kierowanie na badania psychologiczno -pedagogiczne .
2.Organizowanie pomocy koleżeńskiej
3.Pedagogizacja rodziców .
4.Indywidualne rozmowy wychowawcy (nauczyciela przedmiotu) z rodzicami i uczniami.
5.Zajęcia wyrównawcze w II semestrze.
XIV. PRAWA I OBOWIĄZKI OCENIANYCH W PRZYPADKU USTALENIA STOPNIA Z NARUSZENIEM ZASAD OCENIANIA
Uczeń ma prawo do:
a) znajomości i uzasadnienia oceny ,
b) rzetelności oceny ,
c) znajomości rozporządzenia MEN o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu,
d) możliwość poprawy oceny,
e) możliwości odwołania się od ocenionych prac pisemnych,
f) wglądu do poprawionych i ocenionych prac pisemnych,
g)pełnej informacji o możliwościach odwołania się od oceny .
Uczeń ma obowiązek:
a) stawić się w terminie na egzamin poprawkowy (klasyfikacyjny),
b) przygotować się do tego egzaminu.
XV. PRAWA RODZICÓW
Rodzice mają prawo do :
a) jawnej i uzasadnionej oceny swojego dziecka,
b) bieżącej informacji o postępach dziecka,
c) wglądu w poprawione i ocenione prace dziecka
d) informacji o postępach ,trudnościach i uzdolnieniach swojego dziecka ,
e) informacji o wymaganiach szkoły.
XVI. PRAWO NAUCZYCIELA:
Nauczyciele mają prawo do :
a)zachowania oceny w przypadku gdy odwołanie od niej jest niezgodne z procedurą,
b) udział w egzaminie poprawkowym i przygotowywaniu do niego zadań,
c) obrony swojej opinii,
d) uczestniczenia w rozmowach dotyczących sytuacji konfliktowych.
XVII. SYSTEM KAR I NAGRÓD.
1.Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące nagrody i wyróżnienia:
a) pochwałę wychowawcy wobec uczniów klasy,
b) pochwałę dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
c) list pochwalny wychowawcy i dyrektora gimnazjum do rodziców,
d) dyplom lub nagrody rzeczowe za całoroczne osiągnięcia w nauce i aktywny udział w życiu gimnazjum.
2.Nagrody przyznaje dyrektor na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego, rady rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
3.Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
4.Za naruszenie obowiązków określonych w statucie uczeń może być ukarany:
a) upomnieniem lub naganą wychowawcy wobec uczniów klasy,
b) upomnieniem wychowawcy wobec społeczności uczniowskiej,
c) ustnym lub pisemnym powiadomieniu rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
d) przeniesieniem do równoległej klasy- za postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na kolegów,
e)przeniesieniem do innego gimnazjum - za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego oraz szkodliwy wpływ na społeczność uczniowską (zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym).
5.Wymienione wyżej kary mają wpływ na ocenę zachowania.
6.Wychowawca ucznia ma obowiązek informować rodziców o przyznanej mu nagrodzie lub karze.
7.Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać w terminie 7 dni za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do:
a) Dyrektora gimnazjum- jeżeli karę wymierzył wychowawca,
b) Organu prowadzącego - jeżeli karę wymierzył dyrektor.
8.Kara wymierzona uczniowi może być zawieszona za poręczeniem wychowawcy klasy lub samorządu uczniowskiego.
XVIII. ŚWIADECTWA.
1.Po zakończeniu nauki w klasie I i II uczeń otrzymuje świadectwo potwierdzone uzyskanie lub nie uzyskanie promocji do klasy programowo wyższej.
2.Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocenę co najmniej 4,75 oraz ocenę wzorową lub dobrą z zachowania, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
3.Uczeń klasy III, który uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od ocen niedostatecznych i przystąpił do egzaminu gimnazjalnego otrzymuje świadectwo ukończenia gimnazjum.
4.Uczeń klasy III, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocenę co najmniej 4,75, ocenę wzorową lub dobrą z zachowania otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem (obowiązuje od września 2002 r.).
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA PODLEGA EWALUACJI NA ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO.
Ewaluacji dokonuje zespół wychowawczy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów i rodziców.
Tekst WSO ujednolicono po przeprowadzonych ewaluacjach w maju w latach2000-2003 r.