BIP Urzędu Miejskiego w Białej Piskiej

Biuletyn Informacji Publicznej

Statut

Statut Gimnazjum








STATUT
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM
przy SZKOLE PODSTAWOWEJ

w Białej Piskiej















SPIS TREŚCI
I. NAZWA SZKOŁY 3
II. INNE INFORMACJE O SZKOLE 3
III. CELE I ZADANIA GIMNAZJUM 4
IV. ORGANY GIMNAZJUM 7
DYREKTOR GIMNAZJUM 7
RADA PEDAGOGICZNA 8
RADA GIMNAZJUM 10
RADA RODZICÓW 12
SAMORZĄD UCZNIOWSKI 12
V. ZASADY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW 13
VI. ORGANIZACJA GIMNAZJUM 13
VII. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM 16
VIII. UCZNIOWIE SZKOŁY 19
IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE 21
X. ZMIANY W STATUCIE 22



I. NAZWA SZKOŁY

§ 1.

1. Publiczne Gimnazjum przy Szkole Podstawowej przy ul. Kajki w Białej Piskiej
2. Publiczne Gimnazjum przy ul. Kajki w Białej Piskiej jest placówką publiczną, działającą zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami), zwaną w dalszej treści statutu „gimnazjum”
3. Siedzibą gimnazjum jest budynek Szkoły Podstawowej w Białej Piskiej, ul. Kajki.

§ 2.

Organ prowadzący nadaje gimnazjum imię, na wniosek rady gimnazjum lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

§ 3.

Ustalona nazwa jest używana w pełnym brzmieniu przez gimnazjum w dokumentach.
Na pieczęciach używana jest nazwa: „Publiczne Gimnazjum w Białej Piskiej”
Na stemplach używana jest nazwa: „Publiczne Gimnazjum (kod, miejscowość, ulica, telefon).


II. INNE INFORMACJE O SZKOLE

§ 4.

1. Gimnazjum jest jednostką budżetową dla której organem prowadzącym jest Rada Gminy Biała Piska.
2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty w Olsztynie.


§ 5.

Cykl kształcenia w gimnazjum trwa trzy lata.

III. CELE I ZADANIA GIMNAZJUM

§ 6.

1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz w wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.
2. Edukacja w gimnazjum, wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne, winna:

1. Umożliwić zdobycie wiedzy na poziomie umożliwiającym uzyskanie świadectwa ukończenia gimnazjum oraz dalszego kształcenia w liceach profilowanych i zawodowych poprzez:
• realizację odpowiednich programów nauczania z poszczególnych przedmiotów obowiązkowych,
• atrakcyjny proces nauczania, w którym w realizacji programów dominują aktywne metody nauczania,
• wyrabianie umiejętności rozumnego wykorzystania uzyskanej wiedzy w życiu codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem.
2. Rozbudzać i rozwijać indywidualne zainteresowania ucznia poprzez:
• rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,
• udział w konkursach przedmiotowych,
• umożliwienie realizacji indywidualnych programów nauczania uczniom bardzo zdolnym oraz uczniom wymagającym szczególnej troski.
3. Rozwijać umiejętności społeczne ucznia poprzez:
• kształtowanie postaw opartych na solidnych podstawach etycznych,
• zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.
4. Kształtować środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku ucznia poprzez:
• ścisłą współpracę z rodzicami,
• realizację celów wychowawczych w procesach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
• realizowanie programu wychowawczego gimnazjum,
5. Pomóc w podejmowaniu decyzji dotyczącej dalszej edukacji poprzez:
• poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,
• organizowanie spotkań z przedstawicielami poszczególnych zawodów,
• organizowanie wycieczek do zakładów pracy, firm, itp.

3. Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego określa „Szkolny system oceniania”, uchwalony przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

4. Dyrektor i rada pedagogiczna gimnazjum współpracują z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Piszu, a także z różnego rodzaju ośrodkami poradnictwa i specjalistycznej pomocy dla dzieci i rodziców.

5. Za zgodą organu prowadzącego w ramach posiadanych środków finansowych i w oparciu szczegółowe przepisy gimnazjum może organizować oddziały integracyjne lub oddziały specjalne.

6. Dyrektor gimnazjum w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, zainteresowań oraz wyrównywania szans i wspierania możliwości rozwojowych:
1) zajęcia dodatkowe mogą być prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym lub poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub międzyoddziałowych,
2) liczbę uczniów na zajęciach specjalistycznych regulują odrębne przepisy,
3) liczba członków kół zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych nie może być mniejsza niż 12 uczniów.
7. Gimnazjum współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki uwzględniając ich prawo do znajomości zadań gimnazjum oraz przepisów oświatowych.

8. Dyrektor na wniosek wychowawcy klasy dla uczniów, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie występuje do:
1) Ośrodka Pomocy Społecznej w Białej Piskiej o zapomogi, dofinansowanie do obiadów,
2) do organu prowadzącego o przydzielenie środków finansowych na ufundowanie stypendiów,
3) innych ośrodków społecznych i charytatywnych o pomoc finansową, rzeczową,
4) współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Piszu.

9. W celu sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w gimnazjum podczas zajęć obowiązkowych dyrektor organizuje dyżury nauczycieli w miejscach, w których przebywają uczniowie, a w szczególności:
• na korytarzach i klatkach schodowych,
• na terenie przed szkołą.

10. Podczas zajęć pozalekcyjnych i nadobowiązkowych nauczyciel prowadzący zajęcia sprawuje całkowitą opiekę nad uczniami uczestniczącymi w tego rodzaju zajęciach.

11. Szczegółowe zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem gimnazjum i w trakcie wycieczek szkolnych regulują odrębne przepisy.

12. Gimnazjum może prowadzić działalności innowacyjną i eksperymentalną. Szczegółowe zasady określa rozporządzenie właściwego ministra w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki publiczne.

13. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej “wychowawcą”.

14. Dyrektor szkoły może zmienić nauczyciela wychowawcę w porozumieniu z radą pedagogiczną w przypadku, gdy:
1. Nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
2. Rada rodziców, rada gimnazjum lub samorząd szkolny złoży uzasadniony wniosek do dyrektora gimnazjum o zmianę wychowawcy po upływie przynajmniej 3 miesięcy nauki.
3. Przeniesienia nauczyciela.
4. Długotrwałej nieobecności.
5. W przypadku rażącego niewywiązywania się wychowawcy z powierzonych mu zadań.


IV. ORGANY GIMNAZJUM

§ 7.

1. Organami gimnazjum są:
1. Dyrektor gimnazjum
2. Rada pedagogiczna
3. Rada gimnazjum (jeżeli będzie utworzona)
4. Rada rodziców
5. Samorząd uczniowski


2. DYREKTOR GIMNAZJUM

1. Dyrektor gimnazjum jest kierownikiem jednostki organizacyjnej samorządu gminnego.
2. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą gimnazjum oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
3. Sprawuje nadzór pedagogiczny na zasadach określonych w przepisach szczególnych.
4. Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
5. Realizuje uchwały rady gimnazjum lub rady pedagogicznej w ramach jej kompetencji stanowiących, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym.
6. Podejmuje decyzje w sprawach:
 zezwolenia na realizację indywidualnego programu lub toku nauki na wniosek rodziców po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej.
 zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza gimnazjum na wniosek rodziców.
7. Jest pracodawcą dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
8. Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników niepedagogicznych.
9. Przyznaje nagrody, występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady gimnazjum, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień oraz wymierza kar y porządkowe nauczycielom i innym pracownikom gimnazjum.
10. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym gimnazjum zaopiniowanymi przez radę gimnazjum i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
11. Organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę gimnazjum.
12. Powierza stanowisko wicedyrektora i inne stanowiska kierownicze i dokonuje odwołania z tych stanowisk, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady gimnazjum oraz rady pedagogicznej.
13. Administruje budynkiem szkolnym na mocy decyzji Zarządu Miasta i Gminy.
14. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
15. Dyrektor gimnazjum w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą gimnazjum, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.
16. Dyrektor gimnazjum w uzasadnionych przypadkach może wystąpić z wnioskiem do Kuratora Oświaty w Olsztynie o przeniesienie ucznia do innej gimnazjum w przypadkach określonych w statucie na podstawie wniosku rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.

3. RADA PEDAGOGICZNA

Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem gimnazjum w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum.
Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników gimnazjum.

1. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor gimnazjum.
2. Zebrania rady pedagogicznej odbywają się zgodnie z opracowanym na początku roku planem pracy.
3. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez dyrektora gimnazjum za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
4. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
5. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, rady gimnazjum, organu prowadzącego gimnazjum albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
6. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
7. Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności gimnazjum.
8. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1. Zatwierdzanie planów pracy gimnazjum po zaopiniowaniu przez radę gimnazjum.
2. Zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
3. Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w gimnazjum, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę gimnazjum.
4. Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli gimnazjum.
6. Uchwalenie statutu gimnazjum i ewentualnych zmian - jeśli nie została powołana rada gimnazjum.
9. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1. Organizację pracy gimnazjum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
2. Projekt planu finansowego gimnazjum.
3. Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4. Propozycje dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
10. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
11. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.
12. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
13. Wykonuje kompetencje przewidziane dla rady gimnazjum zgodnie z artykułem 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.
14. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do dyrektora o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum.

4. RADA GIMNAZJUM
Kompetencje rady gimnazjum.
1. Rada gimnazjum uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych gimnazjum, a także:
1) uchwala statut gimnazjum i jego zmiany,
2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych gimnazjum i opiniuje plan finansowy gimnazjum,
3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad gimnazjum z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności gimnazjum, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w gimnazjum; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,
4) opiniuje plan pracy gimnazjum, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla gimnazjum,
5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan gimnazjum i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego gimnazjum oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
2. W celu wspierania działalności statutowej gimnazjum rada gimnazjum może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.
3. Zasady wydatkowania funduszy rady gimnazjum określa regulamin, o którym mowa w pkt. 4.
4. Rada gimnazjum uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego. Zebrania rady są protokołowane.
5. W skład rady gimnazjum wchodzą w równej liczbie:
1) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
2) rodzice wybrani przez ogół rodziców,
3) uczniowie wybrani przez ogół uczniów.
5. Rada gimnazjum liczy 6 osób.
6. Tryb wyboru członków rady gimnazjum dla wszystkich organów, których przedstawiciele wchodzą w skład rady gimnazjum
• Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym na ogólnym zebraniu wyborczym.
• Lista kandydatów z każdego organu nie może być mniejsza od liczby 2.
• Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić ustnie swoją zgodę na kandydowanie.
• Każdy wyborcy może oddać głos na 2 kandydatów.
• Wybrani zostają ci kandydaci, którzy uzyskali zwykłą większość głosów uczestników prawomocnego zebrania wyborczego.
• Przy równej ilości uzyskanych głosów więcej niż 2 kandydatów zarządza się ponowne głosowania aż do wyłonienia 2 kandydatów.
• Nowo wybrana rada gimnazjum ma obowiązek uprawomocnienia się na pierwszym posiedzeniu.
7. Kadencja rady gimnazjum trwa 3 lata. Można dokonywać corocznej zmiany jednej trzeciej składu rady.
8. W posiedzeniach rady gimnazjum może brać udział, z głosem doradczym, dyrektor gimnazjum. Do udziału w posiedzeniach rady gimnazjum mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym.
9. W regulaminie, o którym mowa w pkt. 7, mogą być określone rodzaje spraw, w których rozpatrywaniu nie biorą udziału przedstawiciele uczniów.





5. RADA RODZICÓW

1. Rada rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów .
2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów gimnazjum.
3. Rada rodziców uchwala Regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem gimnazjum.
4. Rada rodziców może występować do rady gimnazjum, rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw gimnazjum.
5. W celu wspierania działalności statutowej może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin o którym mowa w pkt.3.

6. SAMORZĄD UCZNIOWSKI


1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum.
2. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
3. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem.
4. Samorząd może przedstawiać radzie gimnazjum, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach gimnazjum, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
 prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
 prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
 prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
 prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
 prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
 prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

V. ZASADY ROZWIAZYWANIA KONFLIKTÓW
§ 8.

1. Wszystkie organy współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia, wychowania młodzieży i rozwiązywania wszystkich istotnych problemów gimnazjum.
2. W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami gimnazjum lub wewnątrz niego, dyrektor gimnazjum jest zobowiązany do:
 zbadania przyczyny konfliktu,
 wystąpienia w roli mediatora między stronami,
 w przypadku braku porozumienia wydania w ciągu 7 dni decyzji rozwiązującej konflikt i powiadomieniu o niej przewodniczących organów będących stronami (zainteresowanych).
3. Od decyzji dyrektora przysługuje odwołanie w terminie 7 dni do organu prowadzącego.
4. Spory między dyrektorem gimnazjum a innymi organami gimnazjum rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu organ prowadzący gimnazjum albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

VI. ORGANIZACJA GIMNAZJUM

§ 9.

Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 10.

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji Gimnazjum zatwierdza organ prowadzący gimnazjum do dnia 30 maja każdego roku.
2. W arkuszu organizacji gimnazjum zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

§ 11.

Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział. Liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 26.


§ 12.

1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach, na których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych i innych, na zajęciach z języków obcych i informatyki, z zastrzeżeniem pkt. 2.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
3. W oddziałach liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów i mniej niż 30 uczniów podziału na grupy, o których mowa w ust. 3, można dokonać po zapewnieniu środków finansowych przez organ prowadzący gimnazjum.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów oddzielnie z chłopcami i dziewczynkami.

§ 13.

Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji gimnazjum dyrektor gimnazjum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.


§ 14.

1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie krótszy od 30 minut i nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
2. W uzasadnionych przypadkach (dowóz uczniów do gimnazjum, warunki lokalowe, warunki atmosferyczne, itp.) długość przerw międzylekcyjnych może ulec skróceniu po uzgodnieniu z organem prowadzącym.
3. Zajęcia dydaktyczne odbywają się na jedną zmianę.
4. W ciągu tygodnia zajęcia mogą rozpoczynać się przed godziną 8oo.

§ 15.

1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych gimnazjum.
2. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy gimnazjum, rodzice.
3. Pomieszczenie biblioteki szkolnej powinno umożliwiać gromadzenie i opracowywanie zbiorów.
4. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Szczegółową organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczycieli bibliotekarzy określają szczegółowe przepisy.
6. Nauczyciel bibliotekarz opracowuje regulamin korzystania z biblioteki szkolnej.


§ 16.

1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w gimnazjum ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu, gimnazjum organizuje świetlicę.

2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy liczy nie mniej niż 25 uczniów.

§ 17.

1. Gimnazjum zapewnia uczniom możliwość w higienicznych warunkach spożycia jednego posiłku w stołówce.
2. Jeżeli nie ma stołówki, powinien by udostępniony uczniom gorący napój (np. mleko lub herbata).
3. Odpłatność za korzystanie z posiłków regulują odrębne przepisy.
4. Dyrektor w porozumieniu z radą gimnazjum może zwolnić częściowo lub całkowicie z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia w miarę posiadanych środków finansowych.

VII. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM

§ 18.

1. W gimnazjum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w pkt. 1, regulują odrębne przepisy.

§ 19.

1. W gimnazjum przewiduje się możliwość utworzenia stanowisk: wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych z zastrzeżeniem pkt. 2.
2. W gimnazjum, które liczy co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora.
3. Dyrektor gimnazjum może, w ramach posiadanych środków finansowych tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze za zgodną organu prowadzącego gimnazjum.

§ 20.

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Do zadań nauczyciela należy:

1. Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów.
2. Dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego.
3. Dbałość o powierzone pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny.
4. Wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań.
5. Bezstronność i obiektywizm w ocenianiu uczniów oraz sprawiedliwym traktowaniu wszystkich uczniów.
6. Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

§ 21.

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie i ewaluacja zestawu programów nauczania dla danego oddziału, o których mowa w przepisach w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania oraz wykazu tych programów.
2. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub problemowo-zadaniowe.
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
4. Do zadań zespołów o których mowa w pkt. 2 należy:

1. Zespołowe rozwiązywanie problemów, wymiana doświadczeń.
2. Opracowanie propozycji szczegółowych zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Opracowanie szkolnego programu wychowawczego.
4. Opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów nauczania.
5. Organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz doradztwa metodycznego.
6. Udział w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych gimnazjum.

§ 22.

1. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, by wychowawca opiekował się tym samym oddziałem w ciągu całego etapu edukacji w gimnazjum.
2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1. Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się.
2. Inspirowanie i wspomaganie działań zespołu uczniów.
3. Podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami działalności szkolnej.

3. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.2:

1. Otacza indywidualną opieką każdego wychowanka.
2. Planuje i organizuje wspólnie z rodzicami:
• różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
• ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy.
• współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, zwracając szczególną uwagę na tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów wybitnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami).
4. Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
1. Poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
2. Współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymania od nich pomocy w swoich działaniach.
3. Włączając ich w sprawy życia klasy i gimnazjum.
5. Wnioskuje o pomoc materialną uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej do dyrektora gimnazjum i rady pedagogicznej dotyczącą bezpłatnych lub zniżkowych posiłków w stołówce szkolnej, pomocy finansowej przy zakupie podręczników, zapomóg i stypendiów.
6. Współpracuje z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Piszu oraz innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozwiązywaniu trudności.
7. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne) oraz pisze opinie o uczniach do innych instytucji.

VIII. UCZNIOWIE SZKOLY

§ 23.

1. Przyjmowanie uczniów do gimnazjum określają odrębne przepisy.
2. Do gimnazjum uczęszczają, uczniowie którzy ukończyli szkołę podstawową i podlegają obowiązkowi szkolnemu (do ukończenia 18 roku życia).

§ 24.
Prawa i obowiązki ucznia:
1. Uczeń ma prawo do:
1. Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
2. Opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania godności.
3. Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
4. Swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczy to życia gimnazjum, a także światopoglądowych i religijnych o ile nie narusza tym dobra osobistego innych osób.
5. Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
6. Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce.
7. Pomocy w przypadku trudności w nauce.
8. Korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego.
9. Korzystania z pomieszczeń szkolnych, środków dydaktycznych zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych.
10. Wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
11. Korzystania z różnorodnych form opieki socjalnej, którymi dysponuje gimnazjum i rada rodziców.

2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:
1. Systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu gimnazjum.
2. Przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników gimnazjum.
3. Dbałości o wspólne dobro, ład, porządek i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu gimnazjum, szanować mienie szkolne.
4. Podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego.
5. Zachować w sprawach spornych, tryb określony w § 7, o ile brak jest możliwości polubownego rozwiązania problemu.

§ 25.

1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące nagrody i wyróżnienia :
1. Pochwałę wychowawcy wobec uczniów klasy.
2. Pochwałę dyrektora wobec całej społeczności szkolnej.
3. List pochwalny wychowawcy i dyrektora gimnazjum do rodziców.
4. Dyplom lub nagrody rzeczowe za całoroczne osiągnięcia w nauce i aktywny udział w życiu gimnazjum.

2. Nagrody przyznaje dyrektor gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego, rady rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
3. Nagrody finansowane są z budżetu gimnazjum oraz przez radę rodziców.
4. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Za naruszenie obowiązków określonych w statucie uczeń może być ukarany:
1. Upomnieniem lub naganą wychowawcy wobec uczniów klasy.
2. Upomnieniem dyrektora wobec społeczności uczniowskiej.
3. Ustnym lub pisemnym powiadomieniu rodziców o nagannym zachowaniu ucznia.
4. Przeniesieniem do równoległej klasy - za postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na kolegów.
5. Przeniesieniem do innego gimnazjum - za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego oraz szkodliwy wpływ na społeczność uczniowską (zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym).
6. Wymienione wyżej kary mają wpływ na ocenę z zachowania.
7. Wychowawca ucznia ma obowiązek informować rodziców o przyznanej mu nagrodzie lub karze.
8. Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać w terminie 7 dni za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do:
1. Dyrektora gimnazjum - jeżeli karę wymierzył wychowawca.
2. Organu prowadzącego - jeżeli karę wymierzył dyrektor.
4. Kara wymierzona uczniowi może być zawieszona za poręczeniem wychowawcy klasy lub samorządu uczniowskiego.

IX. POSTANOWIENIA KONCOWE

§ 26.

1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

X. ZMIANY W STATUCIE

§ 27.

1. Organem kompetentnym do uchwalania zmian w statucie gimnazjum jest rada gimnazjum lub rada pedagogiczna w związku ze zmianą obowiązującego prawa oświatowego, na wniosek 1/3 ogólnej liczby członków rady pedagogicznej lub dyrektora szkoły.
2. Zmiany w statucie uchwalane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady pedagogicznej.
3. Statut opracowany jest w trzech egzemplarzach z czego po jednym otrzymują: organ prowadzący, organ sprawujący nadzór pedagogiczny, jeden pozostaje w gimnazjum.








Data powstania: czwartek, 19 cze 2003 15:56
Data opublikowania: piątek, 27 cze 2003 17:56
Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 9 sty 2012 13:05
Opublikował(a): Daniel Łuba
Zaakceptował(a):
Artykuł był czytany: 4334 razy